Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Ett bra recept för B230f ( Isbil)  (läst 128683 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #75 skrivet: december 08, 2011, 20:29:18 PM »
Den nya packningen från folkraceshoppen har anlänt. Imorgon får vi reda på om det blir tätt. Hoppas....

Utloggad Lillen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #76 skrivet: december 08, 2011, 22:20:48 PM »
Hade samma problem till NGK förra året, rev isär 3 ggr med nya packningar varje gång och hade toppen inne på riktplaning även fast den va nyplanad men den va rak, kapade av bultarna 2mm fast jag mätt att dom inte skulle bottna och styrhylsorna bottnade inte heller...vet precis hur de där känns!
Team Drive 4 Fun

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #77 skrivet: december 09, 2011, 14:11:01 PM »
I morse skruvade jag dit den nya pakningen. Och det blev tät, verd på nyckeln starta direkt. Fan va skönt.
Den lokala firman där jag köpt packningen bjöd på ny olja och glykol, så det löste sig bra.

Bilen startar och går. Dock oroligt på tomgång ca 900varv. Men verkar rapp, har inte kunnat provköra den på grund av att alla vägar är så isiga. Men det regnar nu så imorn så borde jag kunna provköra.

Jag har inte sätt ditt chipet än heller, är lite nervös för att löda på två kablar på chippet som sen ska jordas. Ingen som har en bild hur ni gjort?

Ska montera dit en bredbandslamda imorn också. Men jag vet inte vilka värden som är bra eller dåliga. Såg någon bild på nätet där man hade hyrt bredbandslamda och monterat den vid avgasröret med ett rör och någon lås skruv. Funkar detta eller måste den sitta typ vid den vanliga lamda sensorn?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #78 skrivet: december 09, 2011, 14:13:12 PM »
STOPP!!

Du ska inte bygla i bränsleboxen. Det är i tändningsboxen du kan bygla. Då är det 2 stift i handsken som ska jordas..

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #79 skrivet: december 09, 2011, 14:24:10 PM »
Ok så det är inte det chippet jag köpte av dig?

Alltså i den andra boxen. Måste man öppna boxen för att lossa på hansken? Är kablarna numrerade? Vart någonstans ska jag jorda? Denna box sitter bakom bränsleboxen väl?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #80 skrivet: december 09, 2011, 18:17:42 PM »
Boxen sitter ovanför pedalerna på en 740. Vet inte på 240...

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #81 skrivet: december 09, 2011, 18:59:33 PM »
Hittade några bilder på hur man gör. Lär mig att posta bilder så kan jag lägga ut dom.

Ingen som har tips ang bredbandslamda? Men värden och så?

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #82 skrivet: december 10, 2011, 11:28:18 AM »
Tryck bara på BILAGOR OCH ANDRA TILLVAL precis under till vänster om rutan du skriver i!

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #83 skrivet: december 12, 2011, 12:40:56 PM »
Angående lambda värden så är lambda 1.0 perfekt balans mellan bränsle och luft för bra avgasvärden.
Över 1.0 så blir det snålt, alltså mer luft och mindre bränsle. Där finns risk för spikningar och att motorn går varmt = dåligt.
Under 1.0 så blir blandningen fetare, alltså mer bränsle.

För max effekt så är lambda 0,88 ganska bra över hela registret.

Så ligger du på 0,85-0,9 så kan du nog vara nöjd. Då får du bra med effekt och motorn riskerar inte att spika eller gå för varmt så lätt.
Under 0,85 blir det onödigt fett och du tappar effekt.

Lär mer här:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=11761

Utloggad Karl V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #84 skrivet: december 12, 2011, 13:46:18 PM »
Angående placering av lambdasensorn så är det väl inte fel att ha den där original brukar sitta.

Det viktigaste är att avgasröret innan sensorn är helt tät annars blir värdet naturligtvis fel.

/Karl

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #85 skrivet: januari 21, 2012, 22:26:19 PM »
hej alla igen. Bilen funkar bra och jag inväntar nu is, var ute och mätte idag 20cm. Så nästa helg så har vi nog 25cm, så då blir det köra av.

Tänkte bara fråga en sak, hur många hk kan jag ha i min bil nu ungefär.

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #86 skrivet: januari 22, 2012, 12:57:45 PM »
170 kanske  ::)

Utloggad weber50

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« Svar #87 skrivet: januari 25, 2012, 20:11:56 PM »
Ja ok. Man kommer upp såpass mycket i effekt ja. Är väl 120 hk orginal, så 50hk i ökning låter lite mycket tycker ja.