Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Frågor kring trimning B230F LH 2.4  (läst 9959 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 05, 2013, 10:46:08 AM »
Har införskaffat mig en 531 topp nu iaf. Å toppen ser ok ut men undrar vad som kan vara bra att göra på den?

Bara tvätta av gammalt klegg å kanske slipa ventilsäten med biltemas slippasta?
Har tänkt att trimma den till 150-170 hk kanske. Men vill inte varva hejdlöst så kan jag låta toppen vara?

Porta lr matchporta har jag tänkt att göra om det inte gör mer skada än nytta.

Ska jag ha kvar orginalventiler lr satsa på längre för mer lyft? Å vad gör högre lyft??

Har tänkt att köpa en FS280 kam, måste jag plana toppen för den kammen? Hur blir det utan planing?
Och om jag har längre ventiler, vilka lashcaps å vad blir lämpligt ventilspel?

När behöver man ställbart kamdrev?


Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2013, 16:37:40 PM »
en 530 topp räcker om du inte ska varva, plana den 2 mm. ställbart kamdrev är ett måste eller att original borras om då du ska plana och köra värre kam.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #2 skrivet: januari 06, 2013, 12:12:44 PM »
en 530 topp räcker om du inte ska varva, plana den 2 mm. ställbart kamdrev är ett måste eller att original borras om då du ska plana och köra värre kam.

Nu när jag har 531 toppen så kör jag på den. Vill ha den efter rekomendationer från stefan på folraceshoppen. Kanske att ghan rekomenderade den för att den redan flödar mer än en 530 så att jag inte behöver porta den.

Ja borra om kamdrevet kan man ju göra men varför måste jag göra det? Och när ska man bygla i boxen för att ställa tändningen-3grader??

Hur vet jag sen när det är bra och jag får ut mest effekt utan att behöva bänka bilen för varje gång.

Och behöver jag längre ventiler lr ska jag köra orginal??

mvh   

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2013, 13:24:22 PM »
original ventilerna räcker. justera kammen måste du göra för att utnyttja den. t.ex. fs280 så ska 4ans insugsventil ha öppna 2.5 - 2.7 mm vid tdc. tändningen kan du bygla upp 3 grader och kolla om det spikar eller inte.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2013, 16:10:02 PM »
original ventilerna räcker. justera kammen måste du göra för att utnyttja den. t.ex. fs280 så ska 4ans insugsventil ha öppna 2.5 - 2.7 mm vid tdc. tändningen kan du bygla upp 3 grader och kolla om det spikar eller inte.

Så man ska både justera ventilspel med brickor, samt ha koll på hur mycket det ska öppnas. Då förstår jag att man måste kunna justera kamdrevet. Vad menas med tdc?

Kan tyvärr inte så mycket om detta bara det att man kan skruva men kan inte teorin och vad som händer när man gör en viss sak.

vx3 an är väl backad 3 grader och nu med fs280 så ska den fram 3 grader, hur funkar det. Funkar 280 bäst med 3 grader å varför??
Kan någon förklara hur det blir då i praktiken med när det öppnas, stängs och när gnista tänds och varför vid just den tidpunkten osv osv.  Blir det bättre med 3 grader pga kammens lyft mot org kam?? Annars skulle det kanske slå gnista innan insugsventilen öppnat tillräckligt? Har jag rätt lr fel??

Mvh


Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2013, 21:31:02 PM »
http://folkraceforum.se/ovriga/grundinstallning-av-kamaxel/msg651


Tackar för länken  :) Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.

Hajar lite mer nu iaf, men har fortfarande lite frågetecken.

Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.  :banghead:

Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??

Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?

 :yourock:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2013, 08:21:03 AM »
Tackar för länken  :) Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.
Det är därför man ska använda sökfunktionen innan man skriver..


Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.  :banghead:

Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??

Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?
Övre dödpunkt är när ettan och fyrans kolv är i topp. Förstår inte riktig din fråga..
Om du inte tänkt ställa kammen efter inställningsvärdena så kan du lika gärna montera en V, K eller H kam. Du har ju tappat hela iden med att montera trimkam annars..

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2013, 18:18:50 PM »
Tackar för länken  :) Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.
Det är därför man ska använda sökfunktionen innan man skriver..


Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.  :banghead:

Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??

Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?
Övre dödpunkt är när ettan och fyrans kolv är i topp. Förstår inte riktig din fråga..
Om du inte tänkt ställa kammen efter inställningsvärdena så kan du lika gärna montera en V, K eller H kam. Du har ju tappat hela iden med att montera trimkam annars..

Ok så TDC lr ÖD är när 1 och 4 står i topp. Och då ska fyrans insugsventil vara 2.5-2.7 mm ner. Så långt är det rätt va?

Sen efter det ställa kamdrevet. Nåt läge du/ni vet som direkt funkar eller som jag kan utgå ifrån?

Självklart vill jag ställa allt som det ska vara. Är bara det att jag inte hajat hur osv osv. Nu fattar jag mer.
Dock undrar jag om bilen går att köra hyffsat utan att ställa tdc på 2.5mm, för att t ex förflytta sig till någon som skulle kunna hjälpa mig vidare. Om nu inte den personen vill komma till mig.

Hur mäter jag tdc om jag redan satt på toppen på blocket. Lr ska man göra det innan man monterar toppen?

Mvh

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2013, 06:42:05 AM »
Ok så TDC lr ÖD är när 1 och 4 står i topp. Och då ska fyrans insugsventil vara 2.5-2.7 mm ner. Så långt är det rätt va?
Rätt. Det är detta du gör med det ställbara kamdrevet.

Dock undrar jag om bilen går att köra hyffsat utan att ställa tdc på 2.5mm, för att t ex förflytta sig till någon som skulle kunna hjälpa mig vidare. Om nu inte den personen vill komma till mig.
Bilen går igång, det är inga problem.

Hur mäter jag tdc om jag redan satt på toppen på blocket. Lr ska man göra det innan man monterar toppen?
När toppen är borta så kan du "låsa" motorn och på så sätt vara säker på att du är i TDC. Annars så finns det en märkning på remskivan som markerar TDC, men det är inte så exakt.