Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Hur ska afr vara genom registret??  (läst 9438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 18, 2017, 21:25:11 PM »
Hej jag har en 244 som går med en weber 32/36 dgv
Marschar i 70kmh så ligger den på 15.5 - 16 afr och kör man i uppförsbacke så går den upp till ~ 13.5 afr

Nu till vad jag upplever, jag upplever att den magrar vid gaspådrag och blir värre ju lägre RPM motorn jobbar i, kan huckra till till och med på riktigt låga varv vid mycket och plötsligt gaspådrag,

Går det kräva nåt mer av denna typ av förgasare eller kan man köra och vara nöjd?? Är ju bara ute efter livslängd och bränsleekonomi samt körbarhet men effekt ä ju aldrig fel. Men tar hellre 0.2L milen lägre bränsleförbrukning än 5hk högre effekt på denna bil :-) hur ser en bra kurva för bränsleekonomi ut?? Med en förgasare går det ju inte få optimalt, vad kan man godkänna i verkligheten??

Men om vi ska leka med tanken i att man ska bestycka dubbla fajs45. En trimmad b20 portad topp med 44/37 ventiler, och nån rolig kam. T.ex h3.
Eller en b230 med 48-40 och fajs50 med en lite rolig kam, typ 15-16mm lyft 270 0.05"
Hur exakt kan man få förgasaren att gå, finns det nån "efter en halv sekund ska AFR gå upp till 12.5 och mellan 12 ner till 13.5 är ok genom hela registret"

Eller finns det nån annan bättre förklaring på hur AFR ska vara?? Går en mer trimmad motor bättre / sämre att få en "fin och bra" Afr kurva genom registret eller har det med förgasarens kvalitet att göra??

Tacksam för svar :-)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2017, 09:37:46 AM »
En förgasare går ju aldrig få helt exakt och ju   högre trimningsgrad ju svårare är det.
Kamaxelns överlapp insug och grenrörslängder påverkar mest och hur bra man lyckas med bestyckningen av förgasaren.
Även en fel portad topp med stallande flöde kan i vissa fall ge en svårbestyckad motor.
En enkel förgasare som matar alla cylindrar får mindre hårda pulser och ett jämnare flöde så den bör gå få till bättre än tex dubbla dco förgasare.
Dock kan det vara mycket jobb med det och man kan få prova olika kombinationer av e-rör munstycken och även trattar och halsringar.
Men afr 14,7 är ju samma som lamda 1 och ger bästa avgasvärdena.
En motor med låg trimningsgrad går köra lite snålare iaf vid delgas för bättre bränsleekonomi 15,5 är nog rätt bra om den inte nyser eller har sig.
För max effekt bör man gå rätt mycket fetare runt lamda 0,85 (går hitta exakt översättningstabell till afr om man gogglar)  ner mot lamda 0,80 på turbomotorer för att kyla och få lite högre spikningstålighet.
På en förgasare som öppnar spjällen ett i taget kan man försöka justera första spjället för bränsleekonomi och så fetar man på lite på andra spjället för mer effekt.
Och försöka tänka på om man har ett spjäll eller båda öppna när den går snålt så man bestyckar om på rätt ställe. 
Men om den huckrar till vid snabbt gaspådrag så lite större axmunstycke.
Och går den konstant snålt vid lägre varv så är det riktigt låga ksk ett större lågfart munstycke (1000-2000 varv) eller lite högre (1700 till närmare 3000) ett e-rör som fetar på lite tidigare.
« Senast ändrad: januari 19, 2017, 12:36:47 PM av sleepy_ »

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2017, 20:58:25 PM »
Tack för svar, :-) hur tror du man ska göra för att få bilen att inte huckra (b23A med std 530 och A kam med Micke grön exrör och kg trimnings 2.5" avgassystem och en 32/36 dgv på ett b230K insug). 150 huvud på primären gav en bra (tror det var 14-15 afr) i uppförsbackarna men problemet var 18-19afr på 70km/h cruising utan nämnvärd motstånd och gav lite svårkört humör vid låga varv (är ju en bruksbil, tänk dig Ica parkering och fredag ;-) )
160 huvud blev den bättre men är fortfarande lite jobbig men 15-16 afr på cruising och 13.5 afr i uppförsbackarna. Men skulle gärna haft 150 huvud om man skulle kunna feta på den på lägre varv. Idéer?? :-)

Mvh kulan

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2017, 17:26:21 PM »
Går den något märkbart billigare med 150 i huvudmunstycke än med 160 varför du vill ha det?
Jag tycker afr verkar bättre med det större munstycket går den för snålt får man gasa mera för att den ska orka med så det är inte säkert att den går billigare över 15-16afr.
Huckrar den bara till tvärt när du tar på gasen eller går den snålt hela tiden på lägre varv?
Och ungefär hur tror du spjällen står när den går snålt.
Spjälläget är igentligen mera avgörande än varvtalet.
Men förenklat bör det vara ungefär dom varven jag skrev ovan som munstyckena börjar göra av sig vid normal körning.
Om jag tror rätt så fungerar din förgasare likadant som en 36/36dcd och öppar spjällen ett åt gången och då är det avgörande hur spjällen står vilket munstycke som jobbar.
Men grovt skulle jag säga
Första spjället lite öppet är lågfart.
Första spjället nära helt öppet e-rör huvud och luftmunstycke.
Andra spjället lite öppet och första fullt öppet så lågfart på andra spjället.
Full gas så båda på vid gavel huvud erör mm på andra spjället förutsatt att den går bra på spjäll ett med det andra stängt.
Bara snålt just när du trampar på gasen för att efter en kort stund gå bra för litet ax munstycke.
Går den snålt med ett spjäll halvöppet och på mellanregistret så kan e-röret göra av sig.
Är det första spjället som går snålt kan du ju prova byta munstycken mellan spjällen om det sitter olika lågfart och e-rör för och slippa köpa nya och prova.
Finns lite mera kring axmunstycket i dco/dcoe förgasarna som kan göra av sig men osäker på hur det är med din förgasare
Men tror inte det är något som påverkar nämnvärt i ditt fall iaf.
« Senast ändrad: januari 24, 2017, 17:37:45 PM av sleepy_ »

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2017, 12:35:29 PM »
Har trasig h-mätarwire så vet ej om bränsleförbrukning,

Anledning till varför jag hellre har 150 huvud ä för att 14-15 afr ä ju närmare vad man ska ha för bränsleförbrukning. :-) endast därför.

Om vi leker med tanken 50km/h på 4:and växel och man gasar 40%. Då kommer den huckra (eller om man ska kalla det Avgasknallar och nyser i insuget) till som bara just när varven (eller om man ska kalla det vakum förbi emusidans bränsleförsörjning) inte tillåter det, när den sen ökar i varv och då "kommer igång" går den jämt och jättefint.

Men om vi leker med tanken att första 10% är lågfart sen ska "emu-rör" sidan ta över så går det ju smyga upp i tempo med hjälp av lågfart mm så går den rent och fint,
Men om man försöker istället hoppa över lågfartsystemet så får man antingen varva typ 2.5k-3k och då dör den som ifrån "en takt" men sen komma igång. Men allt har med hur höga varven är och hur mycket man gasar,

Det jag kanske förklarar där har med det du menar med "spjälläge" :-)

Min förgasare fungerar förmodligen på samma sätt som en 36/36. Första 90% är bara primären som jobbar sen kommer sekundären om man ger full gas.

Har bara ett Acc munstycke. Det är just när sekundären öppnar. Det som jag tror du menar va tydligen ett onödigt tillval och igengjutit

Men jag funderar, är det bara ta upp spridaren och förstora (läs täppa igen lustströmmen förbi spridaren) denna för att få som en större överlappning mellan lågfart och "emu sidan" på förgasaren, jag bryr mig inte så hårt om 10-15hk försvinner, detta är en brukis, eller blir det som bara konstigt och är en allmänt dålig idé??

Det är väl fasta halsringar i denna typ av förgasare??

Hoppas du förstår hur jag tänker, har svårt att sätta ord på mina tankar, 👍

Mvh kulan och uppskattar alla svar :-)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2017, 16:29:05 PM »
36/36dcd har iaf lösa utbytbara halsringar sedan finns det förgasare med första spjällets fast och andra utbytbart och antagligen dom som inte har lösa alls.
Hur stort lågfart har du på första och andra spjället?
Är det större på andra så prova byta plats och se om du flyttar problemet även e-rör går ju prova byta mellan portarna om dom är olika och se om problemet flyttar sig tills du gasar så andra spjället öppnar.
Det brukar ju ofta behövas fetare på andra spjället då suget minskar igenom förgasaren då det öppnas och motorn ska samtidigt leverera mera effekt.
Det går förminska runt spridaren så högfartssystemet kommer igång tidigare men det känns som fel väg att gå då förgasaren redan är ganska liten för motorstorleken.
Jag hade för mig att axx munstycket på dom förgasarna var som en liten kloss överst på förgasaren med en typ vattenkran riktad ner i varje port och att den ena brukar vara igenjuten och att den som har funktion ska riktas ner i första spjället för det är det som reglerar axpumpen.
Men det är länge sen jag höll på med någon sådan förgasare så jag kan ju minnas fel.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2017, 12:28:49 PM »
Det är de lågfart som satt i från början. Det var 5 större på sekundär än på primär. Men vet ej om lågfartsystemet är igång på sekundärsidan vid dom små gaspådrag jag ger och den vill bara huckra och då känns det som tokigt att förmindska lågfartmunstycket i primären när jag vill få den att gå fetare, men jag tackar för tipsen, jag är några erfarenheter rikare och ska kika om jag får ordning på detta när det blir sommar och man får få igång sommarbilen och man inte blir rökt om man klantar sig med denna förgasare när man provar sig fram för att förbättra ;-) Denna går bra att använda men är ganska  svårkörd och trist att den ä på det vis den är. Men det får lov att vara på detta vis tills det blir läge för sommarbilen att komma fram :-)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Hur ska afr vara genom registret??
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2017, 12:38:32 PM »
Men prova byt plats på lågfart munstyckena då så du får en storlek större på primärspjället blir det bättre har du ju hittat felet sen om den börjar gå snålt med andra spjället öppnat är det ju bara och köpa ett storlek större dit sedan? Det var ju så jag menade att du skulle göra låna dom större munstyckena från sekundärspjället då dom bör påverka minimalt med det spjället stängt.