Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Ismaskinsbygge  (läst 23003 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stressfläkten

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Ismaskinsbygge
« skrivet: december 12, 2011, 01:19:46 AM »
 Nu har vi grävt fram lite grejor som vi tänkte bygga ismaskin på. :)

B23 bottendel i standard utförande(kolvar,stakar..) i riktigt bra skick med lite mil.

Fullrace topp maxi maxi.48/40 ventiler,bronsstyrningar,rostfia ventiler..Erland cox byggd.

12:7 kompförhållande

Dubbla Dellorto 48,or med kort SPM insug samt 10cm trattar.

FS 296 kam

FS extraktor

FS skelettsvänghjul

M45 med 4 pucks sinter med värre tryckplatta.

4:10 svetsad bakaxel

Räcker kammen till eller ska man hugga i med en värre?

Vad kan detta recept ge för effekt?

Borde bli en skojig maskin om kolvar håller.. >:D

Utloggad Kecke87

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2012, 21:59:14 PM »
skulle tippa på ca 200hk.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2012, 22:46:50 PM »
  fs 296 med nockar som myggbett med en sån topp ska du väl ha en vassare kam  med minst 14mm i lyft o ca 305 i duration

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2012, 19:14:07 PM »
Sorry ,kolvarna håller bara 2 varv på isen, har testat.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2012, 16:50:25 PM »
Varför skulle Inte kolvarna hålla? efter att ha tagit en titt på hur stakarna ser ut på volvo (är saab-åkare egentligen) så tror jag mer att dom är problem när man börjar komma upp i lite varv..
Hur gick dina kolvar sönder? (syftar på typ.. söndersmälta, kluvna på mitten vid kolvbulten eller nåt sånt)

//Jonathan

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2012, 21:14:28 PM »
mellan kolvtoppen och första kolvringen lossnade aluminium

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2012, 21:54:34 PM »
mellan ringarna då har du varvat ihjäl dom

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #7 skrivet: januari 21, 2012, 17:15:49 PM »
OK , det kanske blev lite väl mycket varv ,och att motorn inte var i bästa skick ,den hade gått rätt många mil

Utloggad stressfläkten

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #8 skrivet: januari 23, 2012, 00:35:31 AM »
Premiär turen avklarad på sjön.Inga kolvras än så länge trots fullgas repor på sjön.. Däremot missar den på högre varv trots olika bestycknings försök.
Hann inte kolla så mycket mer innan jag stack till jobbet men jag provmätte spänningen till spolen.Har 8volt ur kabelhärvan.Ska väl i allafall vara 12v där eller? Det måste åtgärdas först isåfall.Jag använder Flamethrower spole utan förkopplingsmotstånd.

Tycker myggbetts kammen funkar rätt bra än så länge.Bra skjut i maskin och med körbarhet som en vanlig bil.
Om man ska hysta i nån värre kam.Vad välja? Orkar inte med att shimsa stortryckare utan vill använda original tryckare då jag har bricksats till volvo ligger så herrejösses lyft på kammar vill jag slippa.
KG8 kammen kanske eller finns det nån liknande variant här på folkraceshoppen?

Ska även försöka mig på bedriften att få några svängar på sjön filmade så kanske jag kan lägga ut nån länk här till videoklippet. ;)
« Senast ändrad: januari 23, 2012, 00:41:19 AM av stressfläkten »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #9 skrivet: januari 23, 2012, 06:37:10 AM »

KG8 kammen kanske eller finns det nån liknande variant här på folkraceshoppen?


FS300-13 är värstingen om man ska behålla originaltryckarna.  >:D

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #10 skrivet: januari 23, 2012, 21:04:43 PM »

KG8 kammen kanske eller finns det nån liknande variant här på folkraceshoppen?


FS300-13 är värstingen om man ska behålla originaltryckarna.  >:D

Lite off-topic men, hur är den "vanliga" fs300an? är den nogorlunda lik 300-13?

//Jonathan

Utloggad stressfläkten

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #11 skrivet: januari 23, 2012, 21:23:55 PM »
Blir det en markant skillnad mellan fs296 och fs300-13? Menar om det är lönt att skifta?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #12 skrivet: januari 24, 2012, 06:50:56 AM »
Jag har pinsamt nog inte kört nån av kammarna själv, så jag kan inte riktigt uttala mig. :doh: Det finns ju mer potential med FS300-13 iallafall. Mer lyft samt högre duration

Utloggad Kecke87

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #13 skrivet: januari 24, 2012, 21:28:21 PM »
beror lite på vad du är ute efter för register. ja hade kg8 o 46/40 i semesterracet i år. o den var väldigt stark men varva ändå bra.
kg9an ska vara lite mer högvarvig. sen finns den en hel del vettiga råämnes profiler hos highspeed.

Utloggad stressfläkten

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Ismaskinsbygge
« Svar #14 skrivet: januari 24, 2012, 22:32:06 PM »
Jag tror kg8 skulle sitta som en smäck ihop med toppen och förgasarna känner jag spontant....alt Enem k21.
Har även tittat på Enem k20 som är rätt snarlik FS300-13.
Var en som ville sälja en KG9 idag till mig men jag backade.Verkar vara kam för bilar som tål att varva ur som ilskna getingar.
Han verkade inte gilla den heller vad det lät.Tyckte den var aningen ansträngande att köra med.Tro de..
« Senast ändrad: januari 24, 2012, 22:47:09 PM av stressfläkten »