Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Jetronic  (läst 6603 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
Jetronic
« skrivet: maj 19, 2009, 21:06:32 PM »
Tjena

Håller på att bygga min första bil, en Volvo 440. Soppan i denna styrs via en Bosch Jetronic. Någon som kan berätta lite om denna? Funkar den i FR? Hur skall jag skrämma mer liv i bilen osv. Hellre dumma svar än inga alls?
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2009, 01:02:32 AM »
Trodde det var något franskt påhitt som styrde soppan på dessa, då motorn är inköpt från Renault.
En ställbar tryckregulator eller större spridare ska väl funka (kanske är samma modell som övriga Volvo med lite tur) för att få in lite mera soppa. Vilken motor är det du har? 1.8 eller 2.0? Dom är som natt och dag, 1.8 är slå och skittråkig från början, men 2.0 är faktiskt ganska pigg. Tyvärr är det en ganska dyr motor att trimma. Har inte sett någon som slipar kammar specifikt till dom, och inte så många eftermarknadskammar. Extraktor är inte heller något som växer på träd.
Det borde ge lite effekt att byta avgassystem, har för mig att det satt ljuddämpare överallt på min 460 :)
Har inte fått någon direkt klarhet i om 16V toppen från R19 o Clio passar rätt av, fast då kanske det blir lättare att ta en komplett motor.

Vad har du för mål med bilen? Bara en skaplig första bil att börja köra i, eller vinna motala-festivalen?

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2009, 16:56:17 PM »
Hej och tack

Det är dess värre lilla motorn och tanken med den är mest att lära mig bygga och sen hitta något annat mer seriöst bygge. Motala vinst räcker inte föraren till heller så det är inte aktuellt.
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2009, 00:47:55 AM »
Kollade som hastigast i VADIS och det verkar vara lika block (fast olika borr, förstås) och samma motorfästen B18 o B20. Har du tur kan du få tag i en billig B20. Men du måste ta med boxar och allt. Hittar du något billigt trim får du gärna dela med dig, finns risk att det blir en 400 som andra bil en vacker dag :)

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2009, 09:36:45 AM »
Tackar för tipsen, det är  klart en skön B20 hade ju varit roligt att stoppa i, men just nu finns inte tid för de. Måste ju komma till start innan säsongen är över. Så Renaultsnurran får nog sitta kvar!

Verkar finnas en del 400projekt på gång, har aldrig sett någon på tävling men de dyker väl snart upp.
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2009, 13:44:52 PM »
1.8 o 2.0 Renault heter B18 B20 på Volvo språk, bara sista bokstäverna som skiljer sig från "riktiga" B18/B20 (Volvos egna). Att byta motor helt är ett hästjobb. Men mellan 1.8 och 2.0l Renault ska vara i stort sett lyfta i och ur. Ber om ursäkt om jag var lite otydlig :)

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Jetronic
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2009, 22:11:51 PM »
Inget att be om ursäkt för! Är nog bara jag som är oinsatt/orutinerad. Återigen tack för svaret!
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare