Javisst... men om du har en viss ökning på tomgång och sedan lägger samma ökning på fullgas & högvarv så blir det ju en dropp i havet då för att mängden soppa motorn normalt sett får i sig är så pass hög.
Om vi hypotetiskt säger att motorn får bränslemängd "1" på tomgång och "100" på fullgas, och det justeras så ökas med 100% på tomgång blir det bränslemängd "2", på fullgas ökar det bara till "101", en ynka ökning på 1% istället för 100%... Fullständigt påhittade siffror givetvis, men poängen är att många justeringar av bränslemängd på tomgång har i princip obefintlig inverkan när man gasar ordentligt.
Sänker man styrtrycket så luftvågen öppnas lättare får man en rejäl ökning av soppamängden genom hela registret. Ändrar man justerskruven jag utgår från att MrGurkan menar justerar man bara luftvågens position i förhållande till "ventilen" som bestämmer bränslemängden. Någon millimeters skillnad kan kanske vara skillnaden mellan rätt mängd soppa på tomgång och ingen soppa alls, med luftvågen fullt öppen kommer nån millimeters skillnad däremot bara ge en marginell ändring av bränslemängden.