Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Kamaxelval B230E  (läst 7238 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Kamaxelval B230E
« skrivet: juli 05, 2015, 11:44:28 AM »
Hej. Håller på bygga en 740 folkracebil och undrar över kamaxelvalet.
B230E (K-jetronic) portad 530 (44-35) och planad 3mm kommer behålla fördelaren där bak, går varvstoppen ta bort eller bör jag välja en lågvarvig kam (hallgivaren i fördelaren), isåfall vilken kam bör jag använda?? FS 296 funkar ganska bra till min andra med F sprut förutom att den vill inte ge full effekt förrens 4500rpm (kommer dock en liten knuff vid 2500 dock) och sen är det ju som bara 1500rpm kvar innan denna jävla partypooper till varvstopp kommer och säger stopp ;-)
Till min fråga,
Har en A kam att slipa om och hårdare ventilfjädrar
FS 296 gillar jag om det skulle vilja ha lite längre ner i varvtal, ger gött med effekt på varven,
FS 129 har jag funderat på, men Är rädd att den behöver höga RPM den också,
FS 122, går det få ut mycket effekt med en sådan?? Verkar ha en trevlig kurva för den som inte har möjlighet att ligga på varven :-)
Eller någon annan som ger gött med effekt utan att varva sönder,
Någon som kan skriva ut vilka varvtal respektive kam gillar??

Mvh kulan

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxelval B230E
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2015, 01:40:41 AM »
varvstoppen bör gå ta bort annars monterar man ju ett utan varvstopp  på typ en halvtimme då insprutningen inte har något med det och göra är du säker på att det ens finns varvstopp på den motorn om det finns kollat så det inte bara är och byta rotorn?
en fs122 är typ som en H kam till registret är allt annat bra (topp grenrör insprut mm) så räcker effekten till folkrace iaf.
 generellt ju mera duration högre varv och sämre bottendrag ger en kam men med rätt kringutrustning kan även en vass kam dra tidigt
om du kan med k-jet sprutet och kan justera styrtryck bränsletryck mm så fungerar nog både fs296 och fs129 möjligen lite svaga under 3000varv vill du bara montera och köra är nog en fs122 bättre.
en fs296 drar nästan från botten med rätt bestyckade 45er med 230f insuget och det sprutet blir det helt fel
mvh

Utloggad Kulan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Kamaxelval B230E
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2015, 10:53:17 AM »
Har inte provat om det finns varvstopp eller ej, förutsatte det nämligen när det är ett brytarlöst tändsystem, men kan prova och se med en vanlig standardkam,
Skulle vara kul, får googla om det går ta bort via att knipsa en kabel eller liknande :-)

Har aldrig pillat med k-jet så då kanske man får ta FS122 då :-) tack iallafall :-)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Kamaxelval B230E
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2015, 03:19:35 AM »
k-jet motorerna med blockmonterad fördelare brukar då vara utan varvstopp eller ha den i rotorn så man bara byter ut den så jag skulle tro att det är samma på den motorn.
lära sig och justera k-jet är ungefär som och lära sig bestycka en förgasare kan man funktionen på alla delar så går det rätt bra och få det hyfsat.
sen är en bredbandslamda ett väldigt bra värktyg kostar ca 2000kr men det är inte mycket i sammanhanget iaf inte på seriösa gat, rally eller rc motorer
mvh