Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: konvertera lh 2,2 till 2,4?  (läst 5390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
konvertera lh 2,2 till 2,4?
« skrivet: januari 17, 2013, 22:10:29 PM »
Har suttit ett par timmar med haynes elschema för att konvertera över lh 2.2 till 2.4 med chippning i bakhuvet.
Någon som har en erfarenhet om detta?
Det verkar vara ganska enkelt att dra om den delen av elsystemet som behöver ändras och man kan ju hoppa över diagnosuttag och liknande.
Kommer att dra om el och göra snyggt men använda samma kontakt till styrenheten för tändningen.
men klipper samtliga kablar till bränsleboxen och drar om elen från den.

Jag har fått för mig att man behöver byta:
-lmm till .016
-tomgångsmotor till 2-polig
-spridare till högohmiga
-tänkte använda guldbox och svarta styrboxen

Behöver jag även byta spjällhusgivare och tändförstärkare?

Är det fler komponenter jag har missat?

Och den kanske viktigaste frågan av allihop, är det värt allt jobb?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2013, 10:34:54 AM »
lh 2.2 får varvtalsignalen från en givare i fördelaren medans lh 2.4 har en givare mot svänghjulet så du behöver ett svänghjul som går trigga ifrån borra och gänga upp hål längst bak på blocket för vr givarens fäste och kapa en bit ur sprängkåpan där givaren ska sitta ochså.
kan skilja på nån tempgivare eller nått sånt med sen finns det ju olika lh 2.2 system det från 240in har ju inte bosch tändning utan nått annat skit där tror jag man måste byta tändförstärkaren och kontakten passar nog inte en bosch ezk heller men osäker på hur det är.
om det är värt det beror ju på vad du vill uppnå med bytet om något mera är jort med bilen osv.
mvh:)
« Senast ändrad: januari 18, 2013, 10:41:18 AM av sleepy_ »

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2013, 22:26:05 PM »
Tack för snabbt svar.=)

Det sitter ett redan ett triggersvänghjul från lh.2.4, jag har hallgivaren som ska sitta på sprängkåpan och tänkte använda den. så den biten är ganska enkelt överstökat.
Bilen som jag lattjar lite med är en 740-88 rejsvariant ( ej för allmän väg), och tänkte plocka de sista grejjerna från en 940-92:a, så jag har egentligen allt som behövs, men orkar inte dra om all el bara för att jag byter styrsystem.

Vad i övrigt som är gjort med bilen är:
-renoverad motor med 13mm stakar, nya lager, nya kolvringar,packningar packboxar och o-ringar, urtvättad och petigt rengjord, med honade cylindrar och genomspolade kanaler.
-531 topp, helt orginal.. ska plana 1.8 och polera kanalerna lite innan säsongen startar.
-extractor
-ställbar btr. ställbart kamdrev
-resten är i gott skick eller nytt.
-stumma motorfästen och uppstagat med gummilagringar.
-allt onödigt är urplockad och det sitter en finessbur som är väl förankrad i karossen för vridstyvhet.
-bilstein b6 runt om.
-3,91 utväxling
-viktat 55-45
- plus en massa annat som inte hör till den här tråden.

Jag har gett mig fan på att testa projektet iallafall, men jag kommer nog inte att påbörja projektet förrän jag har kört slut på isdäcken=), Så jag har gott om tid att förbereda ingreppet och skaffa rätt delar. =)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2013, 15:34:45 PM »
jag tror nästan det är enklast och bara riva ur hela motorhärvan på 240in om du kan göra det blir nog mindre bökigt än och ändra och böka med elhärvan i 740in
och sen har jag för mig att det är en separat elhärva för insprutningen på 240in så man inte måste gallra bort andra kablar till lysen osv som på en 740.
men jag har aldrig provat ändra från lh2.2 till 2.4 bara hängt över hela härvan i bilar emd förgasare tidigare så vet inte säkert vad som är enklast :P

Sen på 531 toppen så polera inte kanalerna det blir inte bra bättre och låta ytan som finns där vara och ta bort jutkanter med ett slipstift eller med groft sandpapper på sånahär hylsor man har till slipmaskinen om du nu inte tänkte porta någonting.
mvh:)

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2013, 22:48:34 PM »
Jag kom på att jag har en annan bil att leka med på isen i vinter så jag ska sätta igång med projektet pronto.
Kanske hinner jag färdigt innan vintern lämnar sjöarna och hinner testa uppgraderingen innan säsongstarten.

Jag hoppas verkligen att man känner lite mer tryck med andra chip i spisen, annars lägger jag ner ett hästjobb i onödan.
Har dessutom gjort ett excelark över vilka sladdar man kan använda och andra som man måste dra helt nya.
Kommer att ta samtliga givare från donatorn  så vet jag att det blir rätt från början.

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2013, 15:33:25 PM »
jag har aldrig provat chippa någon sugis förutom en 234a och på den motorn med borttagna balansaxlar och extraktor blev det då hyfsat stor skillnad till det bättre :)