Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Lättat svänghjul  (läst 23068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Lättat svänghjul
« skrivet: september 07, 2010, 08:32:17 AM »
Hur mycket brukar ni lätta svänghjulet till b230f

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #1 skrivet: september 22, 2010, 21:55:19 PM »
147st som läst o ingen som vet inte mycket till forum.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #2 skrivet: september 22, 2010, 23:01:47 PM »
Ett av problemen kan vara att folk inte brukar köra B230F... Antingen används förgasare eller K-jet, och då är det ju ingen F längre... Men rent generellt sett brukar folk lätta så mycket dom kan (vilket då och då blir för mycket, med sprängt svänghjul som resultat).

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lättat svänghjul
« Svar #3 skrivet: september 23, 2010, 06:48:24 AM »
Det går inte att ta mycket alls på dubbelmasse svänghjulen. Tryckplattan är så stor...

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #4 skrivet: september 23, 2010, 22:10:34 PM »
varför inte byta ut massesvänghjulet?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #5 skrivet: september 23, 2010, 22:41:50 PM »
han kan ju ha 230 med dubbla svänghjulsgivare en för tändning o en för sprutet

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lättat svänghjul
« Svar #6 skrivet: september 24, 2010, 06:33:51 AM »
Jo, B230F har hallgivaren ovanpå spängkåpan och den drivs av svänghjulet,  ett sk. 60-2 svänghjul

Utloggad micke999

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #7 skrivet: november 03, 2010, 19:19:32 PM »
sitter ju inte dubbelmassa svänghjul på en vanlig f de sitter bara på bilar med m90

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lättat svänghjul
« Svar #8 skrivet: november 07, 2010, 15:52:36 PM »
Fel, dom sitter i bilar även med M46 och M47

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #9 skrivet: november 08, 2010, 02:36:33 AM »
Fel!  Dubbelmassehjulet är det som sitter tillsammans med m90...
Svänghjulet består av 2st delar med någon form av gummi imellan! Att det kallas för "dubbel" är just för att det är 2 delar.
Det ni tänker på är ett vanligt försänkt svänghjul, som även kallas för "potthjul"  Antagligen på grund av dess fina form  :doh:

Och förresten är det ingen hallgivare till 60-2  ;D  Givaren är av VR typ, som tydligen är nån form av "induktiv" historia likvärdärdig med dom 2-poliga brytarlösa fördelarna som ofta satt tillsammans med k-jet...

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lättat svänghjul
« Svar #10 skrivet: november 08, 2010, 06:38:10 AM »
Då tar jag tillbaka det. Det var "potthjul" jag menade  ;D

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #11 skrivet: november 08, 2010, 08:03:50 AM »
Härligt att höra att det fortfarande finns personer som vågar erkänna när dom ha fel....  Finns inte så många sånna ute på forumen längre!
Alla har vi fel ibland (Så även jag) Men att erkänna att man har fel, är också ett sätt lära sig nånting nytt.

Jaja, nog OT och tillbaka till ämnet!

Hur gör ni när ni lättar svänghjul igentligen??  Var, mer specifikt, ska man ta bort materialet?
Baksidan av svänghjulet låter väl troligast... Men ska man satsa på att ta så mycket som möjligt i ytterkant, eller ska man fördela ut det över hela baksidan?
Och för att försvåra ytterliggare!  Vid vilken gräns börjar svänghjulet bli för lätt?  Med tanke på explosionsrisken då  :help:

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #12 skrivet: december 24, 2010, 19:40:30 PM »
Skulle man kunna svarva av "pottkanten" och sen sätta på den äldre kopplingen till det plana svänghjulet.

Utloggad psychotic

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #13 skrivet: december 24, 2010, 20:43:37 PM »
Om du svarvar av "pottkanten" så försvinner väl gängorna till skruven som håller tryckplattan. Bättre då att byta till ett plant svänghjul direkt. Om du inte ska ha ett F-sprut förstås.
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #14 skrivet: december 25, 2010, 23:20:58 PM »
det skall vara till F-sprut tänkte få ner vikten lite väger ju 13 kg ja man får borra,gänga o stifta om i s-hjulet
eller någon annan som har något bra förslag.