Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Lättat svänghjul  (läst 23036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Lättat svänghjul
« Svar #15 skrivet: december 27, 2010, 08:28:30 AM »

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #16 skrivet: januari 29, 2011, 00:58:50 AM »
Jag har svarvat 2 potthjul det första vägde 8kg efter svarv å det andra 4,7.
Bägge har gått mer än en sesong och fungerar aldeles utmärkt.
Jag ska försöka få ner ett hjul ännu mer men det dröjjer!

Det första är att titta på tryckplattans anlägningsyta. Du kommer se en avlagring som säger "här ligger tryckplattan"
Då kan du ta 4mm på utsidan. Sedan är materialet 25mm där lamellen ligger emot. Jag mätte på ett BMW svänghjul å där var det bara 10mm så där kan du ta 15mm på baksidan men tänk dig för när du kommer mot centrum av svänghjulet för där bultarna sitter är det bara 10mm gods.
Tänk också på att fösöka använda ett rundstål så att det inte blir några skarpa kanter.
OCH GLÖMM INTE BALANSERA!
När du spänner upp det i svarven så var noga att det blir rakt.
Det som vägde 4,7 kg behövde knappt balanseras.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #17 skrivet: januari 29, 2011, 11:38:39 AM »
Hur balanserar du? Det vet jag ingen som brukar göra.

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #18 skrivet: januari 29, 2011, 12:54:07 PM »
Jag monterade tryckplattan sedan satt jag upp det på ett lager Vetikalt läge i skruvstycket.
Den tygsta biten svängde då neråt.
Där borrade jag med 8mm borr i ytterkant ca 3mm djupt. Alltså från baksidan.
så höll jag på i 10 minuter tills svänghjulet slutade snurra när det satt i olika lägen. Sammanlagt borrade jag 3st hål.
Glöm inte markera på något sätt hur du monterade tryckplattan så att det blir samma i bilen.

Min första bil jag byggde struntade jag i detta och det resulterade i att jag tappade främre remskivan 6 gånger innan jag blev av med bilen......

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #19 skrivet: januari 31, 2011, 10:25:40 AM »
jag använder däckbalanseringsmaskin när jag fixar till svänghjulen. när den visar noll så borde de ju va hyfsat i balans tycker jag iaf
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #20 skrivet: februari 15, 2011, 00:17:13 AM »
gillar denna skarpt.

har dock en liten tanke samt dela en erfarenhet med er.

jag har kört båda volvos lh system med det lilla svänget med endast en liten trekantig plåtbit cirka 10x10x10 mm pekandes mot växellådan.

satt ett sådant på en 740 turbobil så vi gjorde ett lättat likandant kan ju tänka mig att piggen måste sitta ganska exakt för att detta ska funka jag fick justera piggen något på det vi gjorde så den låg närmare givaren.


det med däckbalanceingsmaskin ska jag pröva nåndag hehe.

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #21 skrivet: februari 17, 2011, 19:21:47 PM »
kom ihåg att ställa maskinen på "motorcykelhjul", statisk balansering eller vad de kallas. annars så bli de lite konstigt
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad power10

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #22 skrivet: februari 17, 2011, 22:09:09 PM »
Intresserad av den trekantigaplåtbiten du har inte någon bild på hur det ser ut.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #23 skrivet: februari 18, 2011, 11:26:27 AM »
Jag förmodar att även volvos svänghjul har en startkrans som krympts på.
Lättar man så att materialet i själva svänghjulet ger otillräckligt stöd åt startkransen så lossnar den och slår sönder en hel del.
Startkransar brukar vara ganska sköra ("överhärdade") så att svetsa eller stifta kan göra att de brister.
Se till att det är ordentligt med stöd runt om, så går det att lätta resten ordentligt.

Dessvärre så är det ju i ytterkant man vill ha bort vikt.
Hade inte regeln med "väl fungerande startmotor" funnits, så hade jag kört startvev.

Utloggad gothicteo

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #24 skrivet: februari 25, 2011, 23:07:42 PM »
En bekant med aldeles för mycke pengar kör med automatens svänghjul och en liten platta i mitten föt 3 skivig koppling.
Automatens "svänghjul" är en plåtskiva som väger ..... Väldigt lite i jämförelse...

Utloggad TG-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #25 skrivet: april 09, 2011, 21:38:14 PM »
Man kan fräsa bort "pottkanten" där det inte finns några styrstift och gängor till tryckplattan. men OBS! se till att få balans i grejerna då också! Sen kan man ju också alltid svarva av material på baksidan av svenghjulet.  :)

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Lättat svänghjul
« Svar #26 skrivet: maj 23, 2011, 20:43:22 PM »
sorry ingen bild men kommer nog att ge mig på detta igen väldigt snart då jag nu äger en 745 som måste få denna operation utförd.

obs finns nu en kille i köping som säljer lättade potthjul 8,5kg väger hans  400kr eller 1000kr utan inbyte. blocket.