Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: m47 växellåda  (läst 13869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tian

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
m47 växellåda
« skrivet: juni 29, 2010, 15:39:59 PM »
jag undrar om någon har ett tips om hur man kan få lådan tätad eller kopplings fri?? som en dogbox typ, skriv alla svar är tacksam för allt ni skriver




TEAM opel Racing Gotland

Utloggad TG-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2010, 20:23:20 PM »
Förlänger du växelspaken under kulan så får du tätare lägen. Sen kan man väll ta bort synkringarna för att få snabbare växlingar då man inte behöver koppla? Men man måste "slå" i växlarna och det blir ganska svårkört. Och de är väll så en dogbox fungerar oxå bara osynkat fast ofta rakskurna drev oxå eller har jag fattat fel???  ;D

Utloggad tian

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2010, 13:13:22 PM »
okej skall testa tack för tipset ;D
TEAM opel Racing Gotland

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2010, 08:40:16 AM »
En doggbox har en annan sorts syncringar, Dogg ringar, som går i mycket snabbare (och troligtvis håller de väl bättre också?).
Och ja, ofta rakskurna drev också. finns nog även med snedskurna för de som inte vill ha så mycket "växellåds ljud" (gatbil).

Blir lite mer "trög växlat" med osyncade drev, men gör man rätt så går växlen i vare sig den vill eller inte :)

//jonathan

Utloggad tian

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2010, 13:09:28 PM »
okej vart kan man köpa doggringar då?? ;D
TEAM opel Racing Gotland

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2010, 18:53:50 PM »
Du kan förmodligen köpa ett par folkracebilar för de pengarna...  ::) Om det ens går få tag i nått sånt till M47, den lådan har ju inte det bästa ryktet så folk tar väl inte fram grejer till den i första hand.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2010, 00:03:11 AM »
Doggringar är dyyyyyrt, kolla på sellholms sida så hajjaru vad vi menar ;)
Men det går att göra en "fattigmans doggrings låda", du filar helt enkelt bort varannan kugg på drev och hylsan som går över och låser ihop dreven (kommer inte på vad den heter..).. på så sätt går växlingarna mycket fortare, och man behöver ej använda koppling. men som sagt tidigare.. man får va rätt så bestämd  ;D

OT: Varför är inte M47 omtyckt? (har ingen koll på volvo växellådor :P)

//jonathan

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2010, 08:52:11 AM »
Dålig hållbarhet, särskilt när man börjar öka effekten. I M45/46 har man problemet att mitten på axlarna (där 2:ans och 3:ans drev sitter) kan flexa och pressas ifrån varann så mycket att spetsarna på kuggarna belastas för mycket = ras, M47 (som i grunden är samma låda som M45/46) har växellådshuset gjort av aluminium istället för stål så det blev inte direkt någon förbättring...  ::) Någon har sagt något om oljerelaterat problem i något lager också.

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: m47 växellåda
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2010, 14:06:52 PM »
Ett annat problem med just M47 är ju att femman sitter som en "ryggsäck" utanpå, dvs bakom det vanliga vxllåds huset....  Detta isig ska enligt rykten göra lådan sämre? (Finns folk som kör med bra effekt i dessa lådor ändå, utan att det rasar)

Ovanstående tips om att fila syncringar är dock helrätt ur folkracesynpunkt, då det faktiskt är gratis  :laugh:
Har ett par kompisar som gjorde det på en gatbil med en trimmad b23 (M45)  Fullgasväxling utan koppling vid 8000varv låter skitfränt...
Det tar dock ett tag för lådan å slita till sig efteråt!  Väldigt svårväxlad dom första gångerna, sedan krävs det ju att man är väldigt bestämd också.  Man får nästintill slå i växlarna.
Hållbarheten försämras troligtvis också  :goodluck: