Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: montera B230E i 142a  (läst 9724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SORKJR

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
montera B230E i 142a
« skrivet: februari 16, 2011, 23:23:45 PM »
tjenare hade tänkt o stoppa i en B230E maskin i en 142a o undrar vad som behövs göras? jag antar att ja måste rakställa motorn genom att andvända b20 tråg och oljepump o bygga egna fästen. finns det nån som har en bild på hur ni gjort? behöver jag göra nått mer för att den ska få plats? //rickard :)

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2011, 10:21:41 AM »
Måste inte rakställa...Hmm  får väl inte ens plats me 230E med rakstält??   Jag stoppade i en b230E med m45-a med orginal lutning...  Gjorde så att ja bula torpedväggen lite först, Så att ja fick bak motorn tillräkligt långt utan att tråget tog i,  Sen så är det till o göra motorfästen, Lite fyrkantsprofil och lite 3mm plåt så löser du d...   Sen så behövs det tas ur lite i höger rambalk  vid grenröret ,  Blir vääldigt trångt där annars...  Och växellådsfäste ska inte vara nåra problem..  Hmm ja tror inte ja glömde nått...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad SORKJR

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2011, 18:24:34 PM »
okej men växellådsfästet blir inte knasigt då? hur mkt ungefär ska ja flytta bak? du har ingen bild på hur du gjorde? :)

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2011, 12:45:12 PM »
Hmm hur menar du växellådsfästet blir med knasigt??   jag hade ju ingen org balk så ja tog en 740 balk tror ja det va o svetsa mutterstycken i balkarna, Org växellådsplåt på lådan Sen som växellådskudde tog ja 1.5 hockey puck,  Bara och använda lite fantasi så går det fint o få ihop det 8)  Ja bilen är ju insnöad o jävlig så det blir no värre me kort,  Men det finns många som gjort liknande operatioen på 140 så nån borde ju ha nåra bilder påt...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2011, 14:11:52 PM »
Går alldeles utmärkt att göra som baksätet skriver.
Bulade torpeden lite mer när ja byggde en 145 me 230 så ja fick korta kardan ca 4 cm å ta upp hålet för växelspaken lite. Tror även ja putsade lite på nedre länkarmen vänster sida då det blev lite tajt mot tråget där. :goodluck:

Utloggad SORKJR

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2011, 15:57:04 PM »
men om jag bular torpeden lite och sen slänger i motorn. måste jag korta kardanen om jag flyttar bak motor så tråget går fritt? och växellådsfästet kmr väll längre bak när motorn flyttas`? mkt o tänka på hehe  // ricke

Utloggad Dumle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2011, 11:59:19 AM »
om du ska ha insprut så kan du nog inte rakställa den för då hamnar insuget i huvudbromscylindern. började själv stoppa i en B230E i min 140 fick den hyffsat på plats men de va väldigt tajt vid bromsservon. och tråget hamnade lite långt ner. oljepluggen låg nedanför framvagnsbalken. gav upp senare och satte i en b20 igen. fast den skar kväll innan tävling så de lutar åt att kasta i b230 igen fast med förgasare. hade däremot en annan 140 med rakställd b230 men den hade ja förgasare på. rakställd, b20 tråg, kortat rör till oljepumpen och m40 låda med långspak. funkade skitbra. men de e inte omöjligt att få i en insprutarmotor. ge inte upp!  :goodluck:
vakta min tunga? hur då? ska ja hyra en väktare som står och lyser mig i halsen?

Utloggad SORKJR

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #7 skrivet: februari 22, 2011, 23:07:52 PM »
ok nu har jag eventuellt fått tag i insug till dubbla su o planen blir eventuell att rakställa motorn o andvända mig av m40 låda. vï får se hur jag gör. berätta gärna för och nackdelar med att byta från insprut till förgasare.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #8 skrivet: februari 22, 2011, 23:50:19 PM »


Ska man lita på ovanstående bild och vad folk säger på nätet så bottnar 2 x 1,75" förgasare och K-jet ungefär samtidigt, runt 170hk, så någon direkt effektmässig skillnad verkar det inte vara - under förutsättning att båda alternativen är rätt inställda givetvis.

K-jet går justera soppamängd på rätt enkelt genom att ordna en justerbar bränsletrycksregulator.

På förgasarna går det pyssla med nålar/munstycken, men antagligen skulle man behöva helt annan nålprofil för att få rätt mängd soppa största delen av tiden. Dessutom, två förgasare betyder dubbelt så mycket grejer som ska justeras rätt, plus att dom dessutom ska synkroniseras någorlunda så dom samarbetar hyfsat.

Personligen så skulle jag inte byta ut ett fungerande K-jet mot dubbla SU i onödan, åtminstone inte med de erfarenheter jag har av såna grejer idag.

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #9 skrivet: februari 23, 2011, 01:27:33 AM »
Var får man tag på justerbara regulatorer billigt då?
Har fått tipset att förspänna genom att klämma ihop regulatorn, men det känns osäkert..

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2011, 04:15:32 AM »
Denna typ av regulator går inte justera på det viset, men med lite god vilja går det ordna ändå. Men nu är det inte fråga om att öka trycket som det brukar bli när folk klämmer ihop regulatorer, utan sänkning av styrtrycket. I K-jet är det styrtrycket som håller igen luftvågen (metallplattan som öppnas av luften motorn suger i sig), med lägre styrtryck öppnas luftvågen lättare, sprutet tror att motorn får mer luft och sprutar in mer soppa.


Någon turbobil med K-jet har justerbart styrtryck, med justerskruven gömd under någon form av plugg - har inte sett nån, bara läst att det finns. Kan det ha varit Saab kanske?

På en bekants bil har någon tagit själva tryckventilen och fjädern från original styrtrycksventilen och svarvat en hållare med justerskruv för att justera hur långt fjädern är hoptryckt.

Läste någonstans att folk skruvat itu original styrtrycksventil (halvorna sitter ihop med 6 skruv eller något sånt), lagt distansbrickor mellan halvorna och skruvat ihop igen. Längre mellan halvorna = fjädern mindre hoptryckt = lägre tryck. Dock sitter det en bimetallfjäder och elvärmare där inne också (för att sänka trycket = ge extra soppa vid kallstart) så man ska kanske leta upp någon bild innan man börjar skruva sönder grejer man itne vill förstöra.

Ska sitta justerbar regulator original på någon 80/90-tals Ford med elektronisk insprutning. Blir väl lite mer pill om man ska få andra slangstorlekar än original att passa, men hittar man grejerna kan dom väl inte kosta många kronor på skroten.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: montera B230E i 142a
« Svar #11 skrivet: februari 23, 2011, 21:11:22 PM »
Ford Sierra och Scorpio med DOHC ska tydligen ha en regulator som är ställbar. Kan vara så att man måste pilla bort nåt för att komma åt skruven dock.