För finns ju en tumregel, om jag går upp säg 15% i diameter på spjället, så skall spridarna ökas på med samma mängd.
Så man kompenserar för extraluften med extra soppa.
Går ju att lura motorstyrningen en aning, men frågan är bara hur mycket!
Bredbandslambda och det kalaset börjar kostar skjortan + kallingarna! Så det är uteslutet!
iofs är det nog vettigt och se till att luften kommer in fritt till toppen och ut från toppen innan man ger sig på ventiler mm!
Hur bra håller dom omslipade kammarna iom dom icke är härdade?
Blir o sätta sig räkna på kompressioner mm för att välja mm i planingen samt vilken kam.
Har vi något beprövat, tex med folkraceshopen tänd/soppa chip? Hur långt hänger dom med? Vilka setups har funkat bra om man säger så!?
jag är nöjd bara jag kommer över 150hk strecket! xD Men vet även att jag skulle ångra mig om jag inte satte in ordentliga prylar som räcker ett tag utan att behöva riva skiten igen! Därav funderar jag på ventilerna. Är ju ingen större utgift att fräsa sätena samt ventilerna. hellre nån tusing fattigare än behöva riva allting igen bara för man vill ha mer effekt!
Visst, prylarna till toppen går loss på 4papp, 4papp för bearbetning av toppen. Då har vi en 38/46 topp med 3fas slipade ventiler/säten, hårdare fjädrar, annan kam och ställbart drev! Det tycker jag får fan räcka på en sur gammal b230!!
För när man fått ihop motorn, då kan man ju dribbla med insug, avgas mm i lugnan ro och se vad som passar bäst!
Bara lite tankar och fundering kring hur jag tänker. Ge gärna kritik! annars lär man sig fan inget heller! =)
Annars är en elturbo billiga kusar... ladda 0.4! Då menar jag en riktig turbo med borstlös elmotor på! sno signalen från spridarna för att styra varvtalet på den med!
Iom det låga laddet så tror jag inte att man behöver göra några drastiska justeringar för att få det o lira!
Glömde även fråga vad eran erfarenhet är av att ge sig på ventilstyrningarna? dvs korta ned dom och formar dom för mindre motstånd? Farsan "tror" att ventilen kommer sätta sig snett mot sätet när man börjar köra mer inspirerat.
Glad påsk förövrigt!