Det börjar vara dags med båtsäsong igen så då kravlar entusiasterna fram igen
Lite rapportering av hösten 2016 och båtmotorprojektet:
Det gick inget vidare
är väl bästa sammanfattningen. Strulade från start med kortslutning av elektroniska tändningen så att inget hände när båten väl var i sjön och man vred på nyckeln, så istället för att glatt sticka ut och plana var det bara att byta till en gammal fördelare med spets och testa på nytt några dagar senare, snacka om antiklimax när man har skruvat och meckat och är ivrig.
Fick aldrig heller ordning på tomgången, det var 600 varv eller 1200. 1200 varv gör ju att man inte vågar växla, så det fick bli 600 varv och tjuvstannande varje gång man skulle lägga till.
Körde bara lugnt i början för att köra in motorn och sen när jag har kört lugnt i c:a 20 timmar tänkte jag dra på lite men det visade sig att motorn inte alls fick soppa tillräckligt och ville inte varva mer än 2000-2200 varv. Igen kändes en relativt stor besvikelse i hela kroppen
Men, skam den som ger sig så nu är motorn i garaget igen och jag tänkte ta nya tag. Problemet med metallspån i tråget fortgår, tömde tråget och det var en del spån där igen. Jag försöker få in en bild på dem. Kan man se på lagren när oljetråget är borta om det är något problem, eller måste man skruva isär hela motorn? Är det något annat man kan kolla efter som kunde vara orsaken till spånen? Det är ju ganska liten klämspalt iom att jag har en riktigt tunn topplockspackning (0.69 mm) och toppen är planad 2 mm så kolvarna kommer ju ganska nära ventilerna, men de borde inte ta i. Jag skulle helst inte ta bort toppen för att kolla det, men det kanske man måste göra?
Märkte dock att slangen som går mellan blocket och undre delen på luftmätaren hade lossat så det kan kanske ha något med tomgången att göra? Någon som har en aning om den kan påverka tomgång? Jag har skaffat ett annat k-jet som jag tänkte byta till, men nu funderar jag på om man borde provköra lite med det gamla, med slangen på PLATS, istället för att byta direkt.
Med att motorn inte får tillräckligt med bensin funderar jag på om det kan ha att göra med vattenfiltret som sitten mellan tanken och besinpumpen. Det är dimensionerat för max 150 liter/h och det som jag har läst är att k-jet vill ha 4-5 liter i minuten, alltså 240-300 liter/h. Min lilla hjärna säger att detta kunde vara ett problem, kommentarer? Försöker hyra/låna en bränsletrycksmätare någonstans så jag kan kolla trycket. De är lite i dyraste laget att köpa för bara en gång.
Edit: Enligt Colin i Australien skall det vara minst 2 liter/minuten på RETUREN ut från regulatorn, annars har man problem med pumpen eller skit i filtren.
När jag mätte ventilspelet märkte jag att det varierade lite mellan 0.30-0.50 vilket känns lite konstigt då jag försökte vara noga när jag ställde in det, kammens spec. är 0.40-0.45 så 0.30 är ju i minsta laget. Det borde dock inte påverka tomgång och gång på varv, eller?
Ventilerna knackade ganska ordentligt så jag tänkte skruva loss kammen och sätta dit gummidämpare och samtidigt ställa in spelet igen, men lite undrar jag varför det har ändrat. Kan det vara så att när man har nya ventiler så sätter de sig lite?
Hittade annars en Colin i Australien (
http://www.k-jet.biz/) som renoverar k-jet, men det kostar ju en del. Vad är era åsikter om att sätta 5-6000 kronor på att få renoverade grejer?
Det blev ganska långt det här, men i det hela är det positiva tankar igen nu efter en lång vinter och jag hoppas kunna få båten i sjön igen före midsommar