Har faktiskt funderat en hel del på detta....
Man kan ju överladda utan Turbo
Skulle kunna ta en komplett B230fk byta ut turbon mot en Eaton M62 kompressor från en MB SLK230/CKL230.
Det är några saker som måste lösas dok inga omöjliga saker.
Det svåraste är väl att få till sprutet vet inte hur man skulle kunna få till LH 2.4 sprutet så det hänger med. Kanske inte bara kan hänga på kompressorn och hoppas på det bästa
Ett alternativ är eftermarknads sprut typ MS säkert den bästa lösningen, vet inte om man skulle kunna använda ett mekaniskt sprut typ från en B21ET? ska ju iaf hänga med upp till 190hk men måste kanske gnistas och så vet inte om det finns någon som håller på med sånt längre... Sen kan man ju trycksätta ett par strombergare men tror inte riktigt på det...
Det innebär troligt vis att man måste montera Lambdan på avgaslimpan finns dom som löst detta genom att svetsa dit en hylsa att motera den i inte omöjligt men lite pyssel, och vet inte exakt hur det ska lösas.
Sedan måste svänghjulet bytas, B230 hjulet går inte in i struten (typ sprängkåpan på bil) till 280 drevet. Och då måste triggerskivan flyttas fram till remskivan...
Pratade med en som gjort detta men han hade byggt på en B23E.
Jag skulle vilja bygga på en B230fk så man får dom oljekylda kolvarna och det starka blocket smet en nyare motor att utgå ifrån.
Här kommer lite fakta hur han har byggt:
I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.
Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil
Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)
Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.
Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900
Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.
Drev: VP280
Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.
Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.
Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.
https://www.youtube.com/watch?v=9m0HZXQqC1MMen i vinter ska jag gubbtrimma B20n med dubbla "Webrar" och trim kam
Detta skulle jag kunna tänka mig som ett roligt projekt att göra någon vinter...