Bosch LH jetronic 2.4 heter själva datorsystemet som styr bränsle och tändning det finns i flera olika versoner beroende på årgång bilmodell mm och finns i volvo 240efter 88 740 88b-91 och 940.
Det sitter i saab och en massa andra bilar också dvs det är Bosch som gjort systemet sen gjort små ändringar beroende vilken biltillvärkare som köpt det från dom.
LH 2.4 finns ingen direkt gräns för vilken effekt det klarar då det bara är en fråga om rätt chipp/mappning men på en b230 sugmotor sätter org spridarna stopp vid ca 170hk.
Insuget fungerar nog till kring 180-200 med lite portning och annat spjäll ksk 200-220 är möjligt men det blir inte optimalt då man inte kan ändra längd och diameter och stämma av det efter övriga motorn.
sen har man ju nackdelen att det viktigaste för insprutningen är luftmassemätaren så den måste man ha kvar och det är ju en strypning på en hårt trimmad sugmotor då man vill ha separata spjäll på varje cylinder mm.
på turbomotorer har jag för mig att jag har sett bromspapper på närmare 600hk på lh 2.4 (är inte säker men tror det var så mycket iaf) men då måste man kunna mappa systemet sen är det ju trots allt gjort för 100-200hk motorer så det är inte direkt och rekomendera även om det är möjligt.
så man kan nog säga att till kring 160 eller absolut max 190-200 sug hk fungerar lh 2.4 bra ska man ha mera är det ändå inte många kronor billigare och få det och lira än en uppsättning weber 48er eller ett ms eller liknande insprutning med ett hemmabyggt avstämt insug med separata spjäll.
Då det gäller turbo så chipp vassare originalkam (A V VX D) sportluftfilter och annat avgassystem med 1 bars laddtryck ger 220-230hk och där bottnar spridarna.
3" lmm och 968er (465cc/3.8 bar) är nästa steg och ihop med en större turbo typ en TD04HL-16T eller liknande och ksk lite portning eller 531 topp ger uppemot 300hk
ska man plocka mera så går det bygga en egen lmm som är sörre än 3" och köra med större spridare men då börjar det vara svårare och få det bra och troligen behöver man kunna mappa systemet.
sen så kan effekt och effekt vara ganska olika beroende vem man frågar för enligt vissa trimmare ger ju en maxad 2150 motor ca 225hk och andra säger 255hk.
och körde man båda motorerna i samma bromsbänk skiljde det nog inte mer än 5-10hk och likadant är det med all trimning många trimmare lägger på lite extra för att det ska låta bra