Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 136096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #45 skrivet: augusti 26, 2013, 12:03:40 PM »
Dom brukar inte gå av om det kuggar över men det kan säkert hända annars kanske du haft någon skada på den som du inte såg eller så men känn på kammen så den går runt och sätt dit en ny rem bara ventilerna brukar klara sig så länge man inte har planat väldigt mycket och har någon höglyftande kam

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #46 skrivet: augusti 26, 2013, 17:12:22 PM »
Okej okej =)

Jag tog spärrskaftet och drog runt kammen utan några större problem eller missljud. Ska sätta dit ny rem idag lr imorgon.
Vad är det egentligen för hjul som remmen sitter runt? Sitter ju runt veven sen remspännaren och sen kamaxeln men vad är den sista för nåt? Är ju nästan ett likadant hjul på kammen som på ett lite över veven.

Köpte ingen ny remspännare då endast hjulet på mekonomen kostade 471:- å det hjulet som sitter där nu verkade vara som nytt.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #47 skrivet: augusti 26, 2013, 17:19:25 PM »
mallar kan nog vara svårt och hitta för något typ universalplenum men bara och tänka till lite själv :P
där spridarna sitter kan man förbättra org insuget en del men längre upp i insuget kommer man ju inte åt och göra något utan och kapa isär det.
men hur höga effektmål har du?

Ja du effektmålet vet jag inte, .  vi började med toppen i lördags och kollade på dummietråden där du har postat hur man portat 530 toppen . fast vi fila ur mera än vad du hade gjort där , sen ska den blästras i kanalerna . Ungefär hur mkt hästar brukar man plocka ur i b230 med de setuperna jag hade tänkt att köra med ?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #48 skrivet: augusti 26, 2013, 22:02:26 PM »
bosabengt det tredje som kamremmen driver är till för och driva bränslepumpen på förgasarmotorer och fördelaren då den är blockmonterad annars har den inget direkt syfte möjligen den används lite som balansaxel.

illerballe det är svårt och säga effekten då det beror på hur allt lirar och hur man ställer in det (finns lite dåligt med inställningar på standardinsprut)
men voc motorerna ger ju 160-170hk efter många timmars skustering men med portad topp extraktor och vassare kam än H så borde man ju hamna där omkring direkt sen kanske man hittar 15-30hk till om man lägger ner samma tid på skusteringar om allting lirar tillsammans men sen börjar det gå väldigt tungt om man inte bygger väldigt seriöst då många lite äldre grupp H volvomotorer och 2150 motorer inte ger mycket mer än ca 200 ärliga hk och där är det troligen 48er portad topp med större ventiler av någon som kanske jobbat med det i 10år och kunnat jämföra små ändringar i bromsbänk mm och extraktor som är avstämt för delarna och inte sk postordertrimning.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #49 skrivet: augusti 28, 2013, 06:45:26 AM »
bosabengt det tredje som kamremmen driver är till för och driva bränslepumpen på förgasarmotorer och fördelaren då den är blockmonterad annars har den inget direkt syfte möjligen den används lite som balansaxel.

Du glömde att den driver oljepumpen, nog så viktigt  ;D

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #50 skrivet: augusti 28, 2013, 08:38:40 AM »
Finns ju nollmarkering på oljepumpsdrevet också men hur viktigt är det att det står på noll?

Remmen hade ju markeringar för alla nollägen, vilket är bra. :-)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #51 skrivet: augusti 28, 2013, 08:54:23 AM »
Bara viktigt om man har blockfördelare..

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #52 skrivet: augusti 28, 2013, 09:53:17 AM »
Ojdå :doh: var nog lite väl trött när jag missade och skriva det :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #53 skrivet: augusti 29, 2013, 19:00:12 PM »
Hej.

Har stött på problem tror jag.  Har satt på ny kamrem å kollat så allt står på noll.
Har kört runt motorn flera varv på startmotorn utan att starta den, för kamremmen verkar vilja glida utåt hela tiden. Trycker jag in den på kamdrevet glider den ut igen. Alla hjul som remmen går runt känns fasta å stabila. Inga hjul verkar vobbla heller.

Att den förra kamremmen gick av beror nog på att remmen gled.

Vad göra?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #54 skrivet: augusti 29, 2013, 19:08:06 PM »
Har du inte kvar skivorna som spårar nere vid vevaxeln? En på varje sida om drevet..

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #55 skrivet: augusti 29, 2013, 19:38:37 PM »
Jadå dem har jag varit noggrann med att se så dem är med.

Kan man på nåt sätt dra åt kammen för hårt, då närmast drevet. så att hela kammen niger liiite?? För inga hjul vobblar vad jag kan se.
Inte heller finns missljud i lager lr nåt. Fast nåt är ju fel och nåt har jag ju missat. Fast allt sitter ju som det ska osv.

Drog lageröverfallen på kammen med 20nm. Och korsdrog alla överfall så som man ska.

Drog kamdrevet med 50 nm, men hade ju inget specialverktyg som mothåll utan klämde åt runt kamdrevet med en stor polygrip och drog åt.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #56 skrivet: augusti 29, 2013, 20:23:02 PM »
Google är kanske min vän idag.

Har kunnat läsa mig till att det antingen kan vara remspännaren som sitter lite snett och att man får knacka på "axeln" som spännaren sitter på. Lr att dra åt remskivan på vevstaken. Jag har inte dragit åt remskivan 100% men sitter ganska tajt ändå. Kan ju dra åt ännu hårdare å se om det funkar.

Annars kanske det blir att köpa en ny remspännare. Duger biltema lr ska jag köpa hos mekonomen? Skilde nästan 400:-

En stor fråga är, hur gör man så motorn inte går runt när man ska dra veven och kamdrevet??

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #57 skrivet: september 01, 2013, 20:25:13 PM »
Remproblemet löst. Var endast remspännaren jag inte hade dragit åt.

Nu till det stora problemet, motorn vill inte alls gå som den ska.

Först, Hur är tändföljden? Har testat lite olika då alla säger olika på forumen. Tyvärr.

Han startar, tänder men dör direkt, men den kan gå fint ibland för att sedan dö.
Startade den när jag kom till garaget och då gick den och jag kunde gasa på men sen dör den.

Blir inte klok på nåt. Snälla hjälp mig.  :dyrka:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #58 skrivet: september 02, 2013, 06:28:48 AM »
Tändföljden är 1342. Det låter som bränsleproblem...

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #59 skrivet: september 02, 2013, 10:35:27 AM »
Så om tändföljden är 1342, är det så tändkablarna ska sitta på fördelarlocket då? Första cyl är ju den närmast kylet men jag säger att det är fjärde tändkabeln.

Hur ska tändkablarna sitta om man säger att det första hålet på fördelarlocket till vänster är första?

Hur kan det bli problem med bränslet då jag inte rört nåt förutom då att jag satt i vx3 kam och nu satt tillbaka alla igen. Har kollat så att allt står på noll flera ggr.

Spelar det någon roll vilket varv man sätter kamdrevet?? För veven kan ju stå på noll två ggr. För jag drog veven till noll och då stod kamdrevet ett halvt varv fel. Är ni med?

Fick en felkod som sa 232 vilket var att den kompenserade för för snål lr fet blandning. Men vad kan vara fel då? Hur kan något gå sönder när jag bara byter kam.

Kan tillägga det att bensinfilter och pump just nu hänger bara i slangarna då jag ska byta filter. Kan det påverka?
« Senast ändrad: september 02, 2013, 10:38:21 AM av bosabengt »