Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 136183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #90 skrivet: september 19, 2013, 14:03:35 PM »
Var reko maskin. Visserligen orginal. Bytte topp på den för att flera pinnbult var av på avgassidan och kollade i hyllan och hitta vx3 kam o satte i den. Blev inga snurr alls på varv. Satte den allt rätt. :)     Ska det vara nån kul kam så kollar man såklart in på fr shop och finner en.  :) 

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #91 skrivet: september 22, 2013, 01:09:08 AM »
Okej tycker det låter konstigt då jag bara upplevde det positivt :P
Det är klart att fr shop har betydligt roligare kammar än Volvos originalprofiler som är gjorda för att 63 åriga Agda ska kunna krypa till affären och handla i 50 blås på 5an  ::)
Men på en b230ft med original turbo blir det inte bra med någon vassare kam än A V eller vx3 då den pyttelilla turbon förstör allt iaf :P

Utloggad allrep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #92 skrivet: september 22, 2013, 18:42:44 PM »
Nä men man får väl uppdatera spridare,snurra och chips eller popcorn också.  :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #93 skrivet: september 22, 2013, 20:00:55 PM »
jo byter man lite mer saker så motorn kan andas på riktigt så går det ju gå på en vassare kam också och då börjar det bli riktigt roligt :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #94 skrivet: september 22, 2013, 20:06:33 PM »
Vilken olja ska jag köra på? Någon bra som tar hand om motorn och ska funka på vintern.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #95 skrivet: september 22, 2013, 20:23:04 PM »
Då det gäller en vanlig volvomotor är det nog inte så noga tror det är bättre och köpa billigare olja och byta ofta än och köpa någon dyr sk long-life olja
dock så om motorn gått typ hela sin livstid på mineral olja och aldrig varit isärtagen så kan en helsyntetisk olja vilja tvätta motorn så allt koks mm som bränt fast med tiden släpper och en massa skit pumpas runt i oljesystemet.
men vilken vanlig delsyntetisk olja som helst bör fungera har man en modernare motor med hydraultryckare eller turbodäremot bör man köra på helsyntetisk olja.
oljan jag häller i mina bilar brukar vara Biltemas Hossabs eller OK,s billigaste delsyntet så länge det inte är något speciellt och jag har då inte haft något problem bara man byter med rätt intervaller :P
I en rally rc eller turbomotor som ska varvas 7-8000 varv med högt effektuttag kan man däremot ta en dyrare olja då det är lite högre påfrestningar på sakerna där :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #96 skrivet: september 23, 2013, 08:45:29 AM »
Ok va bra. Tänkte bara om det fanns någon speciell Heavyduty olja för äldre motorer.
Har kört på biltemas olja och kommer fortsätta med det.

Nu till ett annat problem. Tempmätaren i bilen går inte ända upp, termostaten lr tempgivare tänker jag då men undrar om det kan ha med å göra att jag tagit bort fläkten framför motorn??

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #97 skrivet: september 23, 2013, 12:10:55 PM »
Det finns ju säkert speciella oljor som ska vara jättebra på alla vis:P
 men då är ju en dunk olja dyrare än en ny motor ??? så frågan är ju om det finns någon fördel med det alls då en volvomotor håller 50k mil ändå bara den underhålls :P

Tempen borde snarare ha lättare för och stiga om du är utan fläkt har kört utan och på sommaren vill det koka om man lämnar bilen på tomgång ett tag eller belastar den hårt i lägre fart då fartvinden inte kyler nog mycket tex om man börnar börjar tempen stiga direkt men på vintern fungerar det hur bra som helst utan fläkt iaf här uppe  i Norrland :P
till 99% chans är det termostaten som öppnar för tidigt men det kan ju även vara givaren eller i instrumenthuset det jävlas

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #98 skrivet: september 23, 2013, 13:21:14 PM »
Kör på biltemas olja då. :-)

Ja som du säger så borde ju tempen gå upp å inte ner. Det skumma är att det funkade som det skulle innan jag bytte kam, efter det så ville den inte gå upp.

Men ska kolla instrumentet då tankmätaren också lever sitt egna liv efter halv tank.

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #99 skrivet: september 23, 2013, 21:02:00 PM »
Ky 126 kammen är det någon som har testat den ? =)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #100 skrivet: september 23, 2013, 21:53:15 PM »
inte testat den och ligger lite info om den på deras hemsida men en grov gissning är att den är någorlunda lik en fs300-13 kanske ännu lite mera varv villig men då kanske lite sämre bottendrag behövs minst 45er portad topp och x-rör för att den ska komma till sin rätt

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #101 skrivet: september 23, 2013, 22:34:36 PM »
inte testat den och ligger lite info om den på deras hemsida men en grov gissning är att den är någorlunda lik en fs300-13 kanske ännu lite mera varv villig men då kanske lite sämre bottendrag behövs minst 45er portad topp och x-rör för att den ska komma till sin rätt

Kommer köra med chippat org sprut , han som ska cipsen gör dem efter mina setup , borde väl gå att få hyffsat snurr med med sprut också ?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #102 skrivet: september 23, 2013, 23:35:25 PM »
Om han kan göra ett speciellt chipp för din motor med anpassad bränsle och tändkurva så borde det inte vara några problem
Vill få ännu bättre resultat så porta insuget där spridarna sitter bygg dit tre tums spjäll och tre tums lmm  från en 16v motor och sen typ 30% större spridare till det så räcker det längre och motorn får lättare och suga åt sig luft
Men det går säkert bra med allt original också ev lite större spridare  (vet inte riktigt hur långt org räcker men har för mig dom inte räcker längre än till ca 170hk)
bara man får dit ett mappat chipp för det
Men motorn lär inte vara så gatvänlig då en sådan kam behöver varv för och vilja ge någon effekt och det gäller att han som ska göra chippet kan sin sak för med vassa kammar är det betydligt svårare och få bra gång vid låga varv och på tomgång

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #103 skrivet: september 24, 2013, 08:38:26 AM »
Mpre boxar passar ju även otrimmad b230f.

Skulle tro att ky7 är den vassaste kam du kan ha utan att bearbeta toppen lite plus bränsle insug mm mm.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #104 skrivet: september 24, 2013, 11:19:03 AM »
Ett mpre chipp för en original b230f är jag rätt säker på att det inte fungerar varken med ky 126 eller ky7
KY7 och fs296 har jag för mig är samma kamaxel slipad av Axelsson Engineering köper man den av Axelsson heter den axt7 så även den behöver en hel del av motorns övriga delar.

förutsätter att toppen fått en portning och att avgassystemet är anpassat typ 2.5" och extraktor gärna ihop med portning av insug större lmm spjäll och spridare för bättre resultat.
men då chipparen kunde göra chipp för hans setup antar jag att det är någon som kan mappa chipp mm och inte ett 10+hp chipp för en standardmotor...