Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 137474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #105 skrivet: september 25, 2013, 08:38:09 AM »
Mpre chip ska fungera på en helt org b230f enligt han själv. Mikael Pettersson.
Att den skulle gå bättre, fast ändå inga större skillnader utan större modifikationer.

Fs296 motsvarar väl månen7?

Ky7 är väl en gatkam vilket inte månen är.


Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #106 skrivet: september 25, 2013, 09:42:56 AM »
Alldeles för stort överlapp på en FS296 för att den ska gå bra på låga varv...

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #107 skrivet: september 25, 2013, 10:24:34 AM »
men är det ett vanligt mpre chipp då eller något annat eller kan den killen mappa lh 2.4 eller iaf har gjort chipp till llite värre sugmotorer?

fs 296 har 296gr dur vid ventilspel 276gr/1mm 12.2mm lyft och 108gr nock
ky7 har enligt den sidan 300gr dur vid ventilspel 276gr/0.9mm 12.2 i lyft och 108gr nock
så det kan vara olika profiler men om man tittar på andra profiler dom säljer så är dom lika folkraceshops så därav antog jag att det var samma

men vilket som så är dom nog ganska lika karaktär på (båda motsvarar ungefär en månen7)och fungerar som gatkam med dubbla weber och rätt inställd tändning men blir bottensvag och vill nog ha en del soppa :P
har sett dom som sagt att nh164 (nisse hedlund) motsvarar en månen7 och det är en helt annan profil men ganska lika på papper och ger nog ett liknande register
då den såldes av Ståhlmotor som smr 4 så beskriver dom den som vass gatkam

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #108 skrivet: september 25, 2013, 11:54:34 AM »
Jag kan inte det där med chipp, men dem chipp han har för lh 2,4 170 hk skulle tydligen passa org b230f och upp till 170 hk.


Ky7 är ganska vass då för org sprut. Jag kommer köra på fs280 lr liknande.

Månen är kanske en kam för den som buskör på gata men för mig som ska ha en pigg/roligare gatbil med en del buskörning räcker ju fs280.
Vill ju ha botten också och vill inte fimpa org sprut.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #109 skrivet: september 25, 2013, 18:25:20 PM »
Det blir ju inte optimalt men på bränslesidan kanske det fungerar ganska bra då insprutningen kan kompensera en del med alla sensorer så länge kammarna inte är för vassa har mycket överlapp stänger insug sent efter kolven redan vänt osv.
Men på tändningssidan så spelar ju kompförhållandet kammen och allt annat in som inte går kompensera för kan ju backa tändningen om knacksensorn varnar men det blir inte bra.
Likadant kanske man får för lite tändning på någon del av registret osv så där tycker jag man bör säga mer exakt vad tändchippet är gjort för iaf kompförhållande och ungefär vilken kam.
Tex har man bränsle och tändchipp för en voc motor bör det fungera på en gatmotor med småportad topp och fs280 också men en helt standard motor med M kam får nog lite fel tändning
och om man då tar en kam gjord för rally och ett varvtalsregister från 3000-7500 så ändrar man ju motorns karaktär totalt och både bränsle och tändning blir helt annars den vill nog tex ha 7-8 grader högre tändning på tomgång än gatmotorn

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #110 skrivet: september 25, 2013, 20:07:47 PM »
Tror jag pratade med MP om det och vad chippen egentligen gör.

T ex vad är det för skillnad på FS chip och Mpre chip? Är det för komplicerat att beskriva vad chippen gör?
Plus, vilket chip skulle lämpa sig bäst för min grad av trimning?
Funkar FS chip på org motor eller för minst 531 å vx3 eller mer?

Det du skrev var lite överkurs för mig kände jag. Fast fattar i stora drag iaf. =)



Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #111 skrivet: september 25, 2013, 22:23:04 PM »
insprutningens uppgift är ju och ge motorn en lagom mängd bensin till luften den suger in.
den mängden bensin är olika beroende på om man är ute efter max effekt bra avgasvärden eller bränsleekonomi
volvos org chipp går mot bäst avgasvärlden konstant under 3000 varv och ger inte optimal bränsleblandning för effekt över det heller och inte snålare för bättre bränsleekonomi (inte mycket man kan vinna på det men kanske lite)

med ett trimchipp försöker man optimera det och få rätt mängd bensin på full gas och kanske låta den gå lite snålare vid låg belastning efter landsväg
sen brukar ju varvstoppen vara uppflyttad accelerationsberikningen kan ha höjts för och ge bättre gassvar mm
sen är det en väldigt feg tändmapp original med lite förtändning (tror dom ska klara gå på 89 oktan som finns i tex usa eller nått sådant)

sen vilket chipp som passar bäst vet jag inte det som är gjort på rätt sätt av en kunnig chippare till en motor som är så lik din som möjligt eller ett mappat chipp direkt för din motor men det är dyrt.
men på bränslesidan så har ju motorn många givare till hjälp för och kunna ge rätt mängd bensin därför kan det klara en del skillnader och fortfarande fungera bra kanske går lite småfett eller snålt någon stans men inget som gör något så länge motorerna är hyfsat lika

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #112 skrivet: september 25, 2013, 23:16:55 PM »
vad rekommendera ni för kam då ? använder bilen dagligen men 9/10mil är bara lekstuga  :) så jag struntar i om de inte finns nå effekt på lägre varv... och om jag måste varva 3000-4000rpm inne i stan för att bilen ska gå bra så gör de  mig ingenting ;)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #113 skrivet: september 26, 2013, 16:25:53 PM »
Nästan allt beror på vad bränslesystemet och tändningen är gjorda för har man dubbla weber med rätt bestyckning ett eftermarknadsinsprut med separata spjällhus 4stycken mikuni eller liknande och ett tändsystem som antingen går ändra tändkurvan i själv eller med en anpassad tändkurva för sakerna man har så går det åka på gatan med vassa kammar motorn blir orkeslös på låga varv men den går iaf rent.

köper man chipp som är gjorda för en originalmotor så bör motorn vara original eller iaf likna en orginalmotor till registret annars går motorn orent och kanske blir helt utan tomgång vill sura ihjäl sig på låga varv och går snålt över 5000 varv där originalmotorn slutar ge effekt så effekten uteblir där också.

så det enda jag kan rekomendera är att ordna chipp som är tillverkat för liknande saker som du ska använda i övrigt.

har rekomenderat fs122 en topp portad som är portad som den jag gjort i dummietråden alt orginal eller småportad 531/405 och ett voc chipp förut i tråden det bör fungera eftersom det liknar en voc motor ganska mycket och ger under optimala förhållanden kring 170hk.
annars får man tillbringa en eftermiddag och ringa runt till chipptrimningsfirmor och se vad dom kan erbjuda till den budget man har eller så får man läsa på och exprimentera sig fram och försöka få bilen och gå bra
jag har tyvär bara trimmat med lh 2.4 på en turbomotor så jag vet på ett ungefär hur insprutningen fungerar men kan inga fler knep på hur man ändrar saker än det som man kan googla sig till på 10 min.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #114 skrivet: september 27, 2013, 09:23:18 AM »
 :yourock:

Mycket bra info.

Fs122 vs fs280? 

Vad ger högt lyft och vad ger lågt lyft?

Är en kam med stor dur, vass med smalare register som följd?

En h,k, fs280,fs122 är alla snarlika eller? Vilken ska man välja?
Voc kör väl med k-kam och krämar ur 170 hk. Är det för hobbytrimmaren lättare att nå samma mål med fs280?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #115 skrivet: september 27, 2013, 11:07:17 AM »
på första sidan i tråden har jag svarat på frågorna om fs 122 fs280 h och k...

Då det gäller dur och lyft blir det väldigt invecklat och det skulle ta lång tid och klara få över det till ord för det beror på allt annat runt omkring också
men för att göra det så enkelt som möjligt bör man eftersträva så högt lyft som möjligt och så lite duration som möjligt som ändå ger nog mycket tid/aria för den effekt  man är ute efter.
då får man bredast register och oftast ger mera duration ett sämre bottendrag då ventilen istället för och stänga när kolven är längst ner är öppen ett tag till medans kolven går uppåt.
på låga varv börjar motorn alltså trycka tillbaka luften ut i insuget men på högre varv har luften så hög fart i insuget att den fortsätter strömma in i cylindern även fast kolven vänt och man försöker få kamaxeln och stänga just i det ögonblick luften stannat och så mycket som möjligt är inne i cylindern.
sen finns det ju väldigt många andra faktorer som gör att man får kompromissa tex om toppen insuget mm är för litet så vinner man ju ingenting på och ha väldigt högt ventillyft då det stryper längre upp i kanalen och inte kommer igenom mer bränsle/luft iaf då är enda vägen till högre effekt mer dur
sen när man slipar om kammar så kan man ju inte slipa för långt ifrån original kamaxelns profil då det inte finns material till det och så kan man ju bara axelerera med en viss hastighet med en orginal 33mm tryckare annars går ju kamnocken utanför och trycker tryckaren i sidled istället för neråt med ras som följd.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #116 skrivet: november 06, 2013, 17:56:58 PM »
Varför poffar det i avgasröret, efter man gasat upp på tomgång?


Jag gasar upp till 3000-5000 rpm och släpper gasen, sen vid kanske 1000-2000 smäller det bak i avgasröret.

Varför?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #117 skrivet: november 07, 2013, 02:02:25 AM »
oftast dåliga tänd delar annars fel bränsleblandning brukar vara felet men då du inte skrivit något mera om motorn/fordonet (kanske står flera sidor bak i tråden men orkar inte leta igenom den helt) så kan det finnas fler saker det kan bero på

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #118 skrivet: november 07, 2013, 21:09:11 PM »
Har en vanlig b230f med vx3 kam i. Dock "poffade" det med M kam också.

Stiften är bytta och tändkablar bytta. Rotor och lock inte bytta men såg ok ut ändå.

Kan lock och rotor ändå vara dåligt lr kan det vara annat?

Kan detta även påverka hur bra den går?

Har inga felkoder.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #119 skrivet: november 08, 2013, 01:49:45 AM »
Det kan vara dåligt eller annat men om motorn inte drar mer soppa än vanligt eller går dåligt skulle jag bara köra på:P
om man plockar bort en ljuddämpare eller byter till grövre system så hör man betydligt mera sk poffar osv så det kan vara bara det också :P