Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 136161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #120 skrivet: november 08, 2013, 07:08:38 AM »
Kör bilen på 0.83L / milen. =)

Bakre ljuddämparen borta. Känns nästan som om man tappar effekt på att den är borta.
Men det poffade innan också.

Vilket sportsystem är bra till min? Finns ju allt från egenhändigt byggt till VOC system för 5500:- (ungefär)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #121 skrivet: november 09, 2013, 19:23:07 PM »
Tror inte du tappar effekt på att den är borta däremot om bilen är från 88 eller nyare så har den katalysator som stryper en del den går plocka bort annars om du ska ha ett nytt avgassystem är det nog billigast och bygga ett själv om du har tillgång till svets osv men du kan googla runt lite och se om du hittar nån bild på ett avgassystem på nån seriös voc bil dom kan ha provat ut hur långt man ska ha till första ljuddämparen för bäst effekt.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #122 skrivet: december 13, 2013, 12:09:49 PM »
Kan någon förklara vad LH 2.4 är för nåt? Det är väl styrsystemet för Nyare B230F mfl.

Styr det tändning och soppa osv osv?

Var sitter begränsningarna i hur mycket effekt man kan ta ut?

Har hört från MPRE att ca 170 hk är max, men det gällde förmodligen hans chip (VOC). Kan man mappa om och gå ännu högre (170+) med LH 2.4?

Har nu hört folk som säger att dem haft runt 200hk sughästar på LH 2.4 och 400hk turbohästar på LH 2.4

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #123 skrivet: december 13, 2013, 17:26:46 PM »
Bosch LH jetronic 2.4 heter själva datorsystemet som styr bränsle och tändning det finns i flera olika versoner beroende på årgång bilmodell mm och finns i volvo 240efter 88 740 88b-91 och 940.
Det sitter i saab och en massa andra bilar också dvs det är Bosch som gjort systemet sen gjort små ändringar beroende vilken biltillvärkare som köpt det från dom.
LH 2.4 finns ingen direkt gräns för vilken effekt det klarar då det bara är en fråga om rätt chipp/mappning men på en b230 sugmotor sätter org spridarna stopp vid ca 170hk.
Insuget fungerar nog till kring 180-200 med lite portning och annat spjäll ksk 200-220 är möjligt men det blir inte optimalt då man inte kan ändra längd och diameter och stämma av det efter övriga motorn.
sen har man ju nackdelen att det viktigaste för insprutningen är luftmassemätaren så den måste man ha kvar och det är ju en strypning på en hårt trimmad sugmotor då man vill ha separata spjäll på varje cylinder mm.

på turbomotorer har jag för mig att jag har sett bromspapper på närmare 600hk på lh 2.4 (är inte säker men tror det var så mycket iaf) men då måste man kunna mappa systemet sen är det ju trots allt gjort för 100-200hk motorer så det är inte direkt och rekomendera även om det är möjligt.

så man kan nog säga att till kring 160 eller absolut max 190-200 sug hk fungerar lh 2.4 bra ska man ha mera är det ändå inte många kronor billigare och få det och lira än en uppsättning weber 48er eller ett ms eller liknande insprutning med ett hemmabyggt avstämt insug med separata spjäll.

Då det gäller turbo så chipp vassare originalkam (A V VX D) sportluftfilter och annat avgassystem med 1 bars laddtryck ger 220-230hk och där bottnar spridarna.
3" lmm och 968er (465cc/3.8 bar) är nästa steg och ihop med en större turbo typ en TD04HL-16T eller liknande och ksk lite portning eller 531 topp ger uppemot 300hk
ska man plocka mera så går det bygga en egen lmm som är sörre än 3" och köra med större spridare men då börjar det vara svårare och få det bra och troligen behöver man kunna mappa systemet.

sen så kan effekt och effekt vara ganska olika beroende vem man frågar för enligt vissa trimmare ger ju en maxad 2150 motor ca 225hk och andra säger 255hk.
och körde man båda motorerna i samma bromsbänk skiljde det nog inte mer än 5-10hk och likadant är det med all trimning många trimmare lägger på lite extra för att det ska låta bra :P




Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #124 skrivet: december 15, 2013, 16:27:26 PM »
Ok bra info. Tackar!  :D

Men på en org B230F ligger väl begränsningen i insug för det första.
För om man byter LMM spridare och portar toppen och sen ett avstämt extraktor sitter ju ändå flaskhalsen i insuget.

Jag försöker sikta på 170 hk pga att det nu säljs VOC chipp där begränsningen sitter vid 170 Hk. Men då måste ju allt vara optimerat för just det chippet.
Men det kommer väl efterhand vad man måste göra osv. För att mappa för just min setup är kanske dyrt?

Utloggad illerballe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #125 skrivet: december 16, 2013, 23:25:01 PM »
740gle finns de nå varvstopp på dem? är de lönt att trimma och använda kjet sprutet? 

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #126 skrivet: december 25, 2013, 03:06:54 AM »
om det finns varvstopp är det troligen rotorn som har en inbyggd varvstopp och det är ju inte direkt svårt och byta :P
k-jet är jag själv inte förtjust i (har inte hålli på med det direkt heller) men till mildare trim fungerar det och om man lär sig justera det så kan man få rätt bra snurr.
men det kan vara en del jobb innan det fungerar bra med vassare kamaxlar då luftsliden är beroende av undertryck för och bestämma bränslemängden vilket vassare kammar brukar ha dåligt om.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #127 skrivet: januari 13, 2014, 12:06:51 PM »
Läste på Kyrks sida om att chip till en opel hade gett mindre hästar än std "chip".

Men att kunna testa sin setup plus att få support är något jag skulle vilja ha. Så jag efterfrågar någon firma/privatperson som kan vara med då något går snett lr om man t ex behöver hjälp med finjustering av motorn, kam tändning chipp mm. Plus att kunna se vad trimmet har gett i verkligheten.

Vad kostar det att t ex sätta upp bilen i dyno samt att en dag kunna optimera allt så man vet att bilen går hållbart samt ger mest effekt??

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #128 skrivet: januari 21, 2014, 03:23:52 AM »
jo är ett chipp inte gjort på rätt sätt så ger det ingen effekt heller och effektökningen är långt ifrån dom 15-20hk som utlovas på en sugmotor dock får man ju varvstoppen uppflyttad.
En turbomotor ger inte heller någon stor effektökning av det utan och ställa upp laddtrycket men där gör det ju hela skillnaden.
På tjejens 850 monterades ett chipp innan jul (170hk sugmotor) och där var skillnaden ganska stor till det bättre.
Mellan 1500 och 3000 varv var det stor skillnad sen 3-5000 är det ingen skillnad alls sen 5-6500 så är det mätbar skillnad om än inte stor (kört samma sträcka och filmat en axrepa sen kollat sekunder och fart) så där var det ett lyckat byte iaf.
Men där volvo själva har optimerat för effekt (3-5000varv) blev det ingen skillnad alls som gick mäta
 i en bromsbänk hade det säkert gått se nån hk skillnad men troligen är det redan ganska optimalt där för originalmotorn.
Därför jag har mer eller mindre tjatat i tråden om att man måste ha ett chipp som passar den grundmotor man har för annars blir det inte bra
Dock är det ju riktigt dåligt om ett chipp gjort för en originalmotor ger mindre än standard över hela registret :/
Fast åt Volvo tror jag dom sk voc chippen mm ger effektökning och bättre register då det är lagt ner väldigt mycket tid på och optimera voc bilarna
Det finns ju dom som byggt så dom kan bromsa och flytta ljuddämparna under bilen och provat flöda 7-8 org topplock och insug för och se vilket som är bäst (det finns små skillnader i jutningen) mm för och få dom sista 3-5hk så då borde det vara lagt minst lika mycket tid på och få bränsle och tändning lika optimala
Att ställa upp bilen i bromsbänk en dag och hålla på och justera kan nog kosta allt från 1000-2000 hos någon privatperson till 3-5000 hos en firma
« Senast ändrad: januari 21, 2014, 03:33:10 AM av sleepy_ »

Utloggad Kecke87

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #129 skrivet: januari 23, 2014, 23:09:42 PM »
tja såg att ni snackade "gat kam" lite längre upp. jag har en 240 med portad planad o mirad 530 med en månen 7a o weber 40or den lämnade 189 hk o 250nm i bänk o den bilen kan min sambo ta till affären o handla med. så inga problem med dåligt vrid eller körbarhet där iaf.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #130 skrivet: januari 25, 2014, 18:22:35 PM »
189hk med 40er var då i högsta laget den bänken är nog inte jättesnål direkt men det måste ändå ha blivit riktigt bra harmoni i motorn:)
Men vilket som med webrar eller andra förgasare eller insprut med separata insug och bra justeringsmöjligheter går det använda vassa kammar (över ca 260gr/1mm dur) på gatan med någorlunda lågvarvsregister.
Använder man den till dubbla su eller ett original eller chippat volvosprut (så länge inte chippet är gjort för liknande kam iaf) är risken stor att bottenregistret blir väldigt dåligt den ska helst ha separata insug för och få ett bra bottenregister.
Har själv provat fs296 med dubbla su egenportad 530 (lik den jag lagt upp i dummietråden) och extraktor och den blev väldigt orkeslös på låga varv och lite ruppig gång den gick köra utan problem men en snällare kam hade vart betydligt trevligare vid stadskörning.

Utloggad Kecke87

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #131 skrivet: januari 26, 2014, 18:53:08 PM »
ja siffrorna kan man ta med en nypa salt. ville bara säga att de går att köra en 7a på gatan med bra register o resultat;)

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #132 skrivet: februari 03, 2014, 10:59:53 AM »
Tack för svaret angående chip, sleepy.

Så VOC chip, kan man lita på då, förutsatt att allt annat är ok.

Vad kan man justera i en testbänk mer än att optimera det ställbara kamdrevet?

Har tyvärr inte råd att köpa flera chipp bara för att testa. Jag vill mer bara bygga en motor och sen ha ett chipp för motorn så allt lirar bra. Eller bygga motorn efter ett VOC chip hade kanske varit bäst.


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #133 skrivet: februari 21, 2014, 23:03:49 PM »
Jag har inte provat så många chipp själv har mest vart turbobilar jag har chippat och där är det ju en annan sak men eftersom det lagts ner mycket tid på voc bilarna så vore det ju väldigt konstigt om bilarna gick sämre med dom om motorn har liknande settupp  :P

Du kan justera kamdrev bränsletryck om du har en justerbar regulator mm men det är ju som dåligt med justeringar på ett lh insprut.
Tyvär är det ju inte så många som har råd och bara köpa för och testa utan det måste bli rätt direkt.
Sen kostar ju tid i bromsbänk också väldigt mycket så man vill ju helst att allt ska fungera då man väl ska bromsa och bara justera fram det sista i bänken.
Det är synd att det inte ligger uppe mera lätt tillgängligt om bromsningar med olika chipp mm på internet (jag har inte hittat mycket av värde iaf)

Kecke det värkar iaf som du har fått ihop en lyckad motor:)

Utloggad Kecke87

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #134 skrivet: mars 06, 2014, 22:32:02 PM »
den lär sitta i en folkrace bil till sommaren!