Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: ventilsäten i alu  (läst 18423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
ventilsäten i alu
« skrivet: februari 06, 2013, 23:38:02 PM »
Original sätesringarna på Volvos rödblockstoppar tillåter ju max 46/38mm ventiler men finns det någon som har provat ta bort dom och göra säten direkt i alu på någon typ festivalmotor eller så som man bara förväntar sig köra en tävling med innan någon annan får upptäcka att det är en typ engångstopp  ::)? om man kör 50mm insug och 42mm utblåsventil (tex b20 insugsventil)
så får man ju 2mm anliggning mot ventilen (38 till 42 och 46 till 50) sen kan man ju lägga på med lite svets för och få fler vinklar under sätet och även i förbränningsutrymmena då man inte behöver vara rädd för att sätesringarna ska släppa :P
jag vet att man inte kan utnyttja ventilstorleken fullt ut då det kommer för nära cylinderväggarna med sämre flödesaria som följd men mest intresserad över om någon vet om ett ventilsäte direkt i alutoppen skulle hålla några timmars gasande eller om man har nollspel på ventilerna innan motorn ens är varmkörd? :P


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2013, 17:49:11 PM »
ingen som provat något sådant :P?
är väll inte värre än att man får spöa ut sätesringarna på avgas och stoppa dit nå b20 ventiler och prova själv åt våren men skulle vart enklare om man slapp om det bara fungerar i några minuter :P

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2013, 21:26:34 PM »
kan inte du prova så vi vet hur vi inte ska göra

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2013, 03:48:44 AM »
jag funderar på och prova men det känns som det kommer bli ett misslyckande :P
men det kommer då inte kosta mig något mer än en packningssats och nån timmes skruvning iaf men det får bli då folkrace sesongen börjar så man blir lite sugen på och exprimentera med såna saker och det tinar fram någon skrotbil som står under snön nu ( norrlänning):P
om nu ingen ger sig till känna innan dess och skriver deras resultat enda nackdelen är att iaf med mina primitiva mätmetoder så värkar det bara rymmas i 405/531 topparna som har 94mm breda förbränningsutrymmen och det känns som lite slöseri om det inte fungerar alls.
Hade det gått i ett 398 (92mm förbränningsutrymme) utan och få fräsa upp runt ventilen utan bara dit med sätesfräsen (har bara provat tvärmåtta) så hade jag vari mer sugen på och pröva eller om någon med mira eller något annat fräsredskap bättre än biltemas neway kopior kunnat  prova göra fräsjobbet så hade det vari en annan sak :P
men men vi ser väll om man är dum nog och pröva innan sommaren iaf :P
så får ni ju veta antingen hur ni skall göra eller hur ni inte skall göra :P
mvh

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2013, 18:50:59 PM »
det kommer inte funka kommer max hålla för en uppstart inte mer sen kommer du tappa komp såvida du inte bara ska köra på tomgång så kanske det håller längre.

men prova gärna för tror ingen har gjort det tidigare men frågan är ju varför du inte sätter i en större sätesring det är ju inte direkt några svåra grejer om man har typ kraftig pelarborr eller mindre fräs



Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2013, 01:06:29 AM »
anledningen till att jag inte sätter i större sätesringar är för att det är motorer på folkracenivå jag pratar om och då iaf på motorerna jag gjort har det alltid vari förgasarna/insuget som vari strypningen då 46mm insugsventil (går ju i org sätet) räcker betydligt längre än 45or om det blir någorlunda rätt och inte enorma mängder turbulens i kanalen och desamma om man kör ett org 230f insug ev lite portning vid spridarfästet och värre saker än så stoppar jag inte gärna  i en fr motor då det känns som man går väldigt back då man inte får behålla bilen men hade toppen gått lösa enbart med och köpa 50mm insugsventiler och fjädrar sen räta ut insugskanalerna och ett egenbyggt insug med plenum minst 76mm spjäll och typ ett ms 2.2 och brytarlös fördelartändningmed tillfixad tändkurva hade det ju inte blitt överdrivet dyrt :P
dvs om det gått utan sätesringar  för det tar ju sin tid och fräsa upp i toppen (krävs väll mira eller en vettigare fräs för och göra det bra) och göra sätesringarna i rätt ytterdiameter (jag skulle till det behöva en metallsvarv) sen pressa/slå dit dom (helst svarvat dorn för sätesringen och kyla/värma sakerna) och sen göra själva ventilsätet med minst tre vinklar.
sen måste man ju porta toppen och ha kam ventilfjädrar gasare/insprut och insug och x rör för att det ska bli något lyckat och då har man helt plötsligt lagt ner mer tid och pengar än jag skulle vilja göra på en fr motor speciellt då jag inte har grejerna för det själv:P
men har hört nått rykte om att det är provat på motorer med vipparmar dvs man kan skjustera ventilspelet mellan varje heat på skjusterskruv och där ska det ha fungerat dock vet jag inte hur ofta skjustering behövdes därav jag undrade om någon prövat på Volvos rödblocksmotorer med överliggande kam.
ursäkta om jag låter kaxig i mitt inlägg men det är mina erfarenheter om någon gjort något bättre så lyssnar jag gärna tackar och blir lite klokare :P


Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: ventilsäten i alu
« Svar #6 skrivet: september 14, 2018, 12:03:26 PM »
Det funkar inte för att alu är för mjukt.
motor kommer att starta och sen dö för att ventilen kommer att äta sig in i toppen ganska om gående och avgas kommer att vara sönderbränt på några min när avgaserna ska ut.

byta säte är inte så tids krävande om man har rätt saker för det.
 
 
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #7 skrivet: september 14, 2018, 22:21:57 PM »
5 år senare vet jag också att det inte är en bra idé och att en så stor ventil också bara blir sämre på alla sätt än en vanlig 46mm i en volvo topp (iaf i normala fall en extrem sidoförflyttad topp med uppsvetsat förbränningsutrymme ksk en 50mm kan fungera i)
Tror anledningen till att jag frågade var att jag läst på nån annan sida om nån som hade gjort sätena direkt i alutoppen på nån fr bil minns dock ej säkert

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: ventilsäten i alu
« Svar #8 skrivet: september 15, 2018, 08:39:05 AM »
Här är en film på när jag fräser om ett förbräningsrum på en volvo 530 topp

https://youtu.be/Scv5waNl-2w
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #9 skrivet: september 15, 2018, 09:39:28 AM »
Skulle vara trevligt att ha tillgång till sånna maskiner och kunna skriva program mm :)
Själv (om man tar förbränningsutrymmet som exempel) brukar Ja köra med ett mirastål (tror det hette 357) inställt så det tar ut till kanten mot cylindern i längstled på toppen och ner mot sätet sen får man rita upp och fila så det tar lite längre tid.
Kör du även kanalerna med fräsen och är du åt/har någon firma som bygger motorer?

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: ventilsäten i alu
« Svar #10 skrivet: september 15, 2018, 14:01:00 PM »
Körde med miran förut men gillade inte att radi blev så liten och nu får jag radi 6 i botten.

Håller på att bygga upp en motor renoverings verkstad och jag har nu bromsbänk för motorer, vevaxel slip, mira centronic, fördelarbänk, generator och startmotor bänk, flödesbänk, cylinderborrmaskin och för hening suport svarv, fräs, cnc fräs, planslip och mig, tig ac/dc maskin esab, osv......
 och kör eget som reparatör på indistrin och kvällsr och helger i verkstan med motor eller topp renovering
« Senast ändrad: september 15, 2018, 14:03:42 PM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #11 skrivet: september 15, 2018, 14:36:42 PM »
Hoppas det går bra för dig och du får arbete så det går runt :goodluck:
Hur tänker du med att radien blir liten när du kör med miran?
 det finns ju olika stål och sen kan man ju rita egna. Dock blir ju sista delen ändå gjort med roterande filen.
Det blir ju dock aldrig riktigt som när du gör det med CNC

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: ventilsäten i alu
« Svar #12 skrivet: september 15, 2018, 17:51:21 PM »
efter som det är begränsad storlek på bilder här så lägger jag en länk till maskinisten där jag har bilder på lite topp jobb,
jag hoppas att det är ok. hittar inga forums regler   
bilder på toppen fräsning förbränningsrum 
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: ventilsäten i alu
« Svar #13 skrivet: september 15, 2018, 18:56:23 PM »
Läste igenom tråden och man blir lite avensjuk på maskinparken :angel:
Jag kör ner med miran typ som du gjorde på sidan 3 men med ett 357 stål då får man hyfsad radie om motorn har nog stor cylinderdiameter gör man en topp till typ en b21 elr liknande så får man ju leva med en 90gr kant om man inte skär sätet väldigt djupt

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: ventilsäten i alu
« Svar #14 skrivet: september 15, 2018, 21:04:40 PM »
När jag kör med fräsen så får jag radi 30 (60 dia) på avgas och 35 (70 dia) på insug och ändå innanför packningen.
357 är inget stål som jag känner till 390 där i mot. Det är för att fräsa för sätes ringar.
Jag köpte första miran runt 94 och innan hade jag stenar malte månson
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek