Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?  (läst 18278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #15 skrivet: november 02, 2013, 14:20:40 PM »
jo det gjorde jag men då tänkte jag att kamremmen inte skulle sitta på plats. dvs före första uppstart så man vill hålla motorn nollad.
men om man har allt på plats kan man låta remmen sitta kvar lossa skruvarna på drevet sen vrida runt motorn lite medans kammen står stilla eller så brukar man kunna vrida kammen på centrumbulten som håller fast drevet på den då det andra står stilla.
sry för en lite luddig förklaring men det är inte alltid jag lyckas få ut allt i ord på rätt sätt och lägger man då till att jag inte duger till och stava alls så kan det bli riktigt fel ibland:P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #16 skrivet: november 05, 2013, 20:11:08 PM »
Vad kan jag förvänta mig om jag träffar helt rätt med inställningen på kammen?

Hur vet jag att det blivit exakt rätt inställt? Eller känns det att det blivit rätt?


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #17 skrivet: november 05, 2013, 22:00:17 PM »
Vad som är rätt går inte och säga då det beror på vilken motorkaraktär du vill ha så det är bäst och prova och se när bilen känns gå bäst.
Om du ställer fram kammen så får du mera vridmoment och bottendrag
och om du backar den så blir den mer varvvillig.
Dock inom vissa gränser då man ändå är låst till den kamprofilen man har.
Vrider man för mycket oavsett håll börjar motorn gå sämre backar man för mycket får man dåligt vakum och tomgång/lågvarvsregister och motorn beter sig på låga varv som med en vassare kamaxel utan att ge effekt på högre varv.
ställer man fram kammen så blir motorn seg och stänger insug och avgas för tidigt så motorn inte hinner få åt sig soppa
sen öppnar avgas tidigt så man släpper ut trycket som skulle tryckt på kolven tidigt.
Det finns mycket mer som spelar in men tror det är det som gör mest iaf.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #18 skrivet: november 07, 2013, 21:13:40 PM »
Okej då är jag med hyffsat.

Men om jag nu vill ställa fram kammen, ska jag då vrida kamdrevet bakåt o vice versa?

Om man ställer kamdrevet för mer vrid, är det lika som att stoppa i A-kam? Hänger du med? =)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #19 skrivet: november 08, 2013, 01:46:54 AM »
Om du vrider fram kammen så vrider du kammen i den riktning motorn snurrar och backar du den vrider du den mot motorns riktning så ventilerna öppnar senare mm.

Det blir aldrig samma sak som att stoppa i en snällare kam om vi säger att du ställer fram kammen från org för mera vrid då stänger insug tidigare men öppnar ju tidigare också likadant med avgas.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #20 skrivet: november 09, 2013, 10:48:32 AM »
Menar du att man får ställa fram kamdrevet för mer vrid? För du skriver at ställa fram kammen för mer vrid, då borde man ju behöva ställa drevet bakåt för mer vrid.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« Svar #21 skrivet: november 09, 2013, 19:17:15 PM »
man ställer fram kammen och inre delen av drevet.
men prova bara vrid lite fram och tillbaka så ser du ju skillnaden