Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 240/mekaniskt sprut  (läst 20177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 13, 2010, 17:17:19 PM »
Hej!

Söker en volvo 240 med det mekaniska sprutet dvs b21e/b23e/b230e. Ska ha den till reservdelsbil så den får kosta max 2000kr.

Söker även en kabelstam komplett med box/relä till mekaniska sprutet alternativt endast boxen.

Bilen inom en radie av 20 mil från Norrköping, östergötland. Kabelstammen eller boxen kan finnas i hela Sverige så länge det kan skickas.

MVH Simon

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2010, 18:46:35 PM »
En fråga, Va ska du med boxen och kabelstammen till ??? ???
Enklast i en folkräääser är ju och ta en brytar fördelare eller en brytarlös från 85-86 740.....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad bonntrim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2010, 19:20:35 PM »
Jepp och då slipper du ju varvstoppen ;D

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2010, 20:19:18 PM »
ok... men hur gör jag då? jag har en brytarfördelare men var ska jag dra kablarna som kommer från sprutet? Har läst lite i haynes handbok o där står det ju att nåt ska ha strömförsörjning o sen ska det gå till tändspolen. Men hur o vilka kablar ska gå vart? Om någon kunde hjälpa mig med det så vore det guld värt!

Tack på förhand!

MVH Simon

Utloggad bonntrim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2010, 22:47:34 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2010, 22:54:17 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

Jaha ok så då är det bara att strunta i allt det elektriska då eller?

Utloggad bonntrim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2010, 23:52:16 PM »
det hade jag gjort iallafall!

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2010, 10:50:29 AM »
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2010, 15:12:23 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.


Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #9 skrivet: mars 14, 2010, 15:39:40 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.



ok så kallstartspridaren kan vara bra att ha alltså... Men är det bara att dra en plus o en jord till den då eller?

Utloggad bonntrim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2010, 16:46:56 PM »
ja det är det! plättlätt ;D

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2010, 16:52:17 PM »
ok kanon!  :D men det spelar ingen roll vilket stift jag sätter plusen på då eller?

Utloggad bonntrim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2010, 19:52:29 PM »
nej det spelar ingen roll! kör hårt :goodluck:

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2010, 20:04:25 PM »
nae ok så bra då... blev ju mycket billigare det här än att köpa massa grejer!  ;D o inget varvstopp så då kommer ju bilen gå värre också! två flugor
i en smäll!  ;D tack för hjälpen! nu ska bara toppen bli färdig så jag kan sätta på den o sprutet också.  :dyrka:

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: 240/mekaniskt sprut
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2010, 20:49:49 PM »
skrev visst fel dr såg jag... menar att jag har en brytarlös fördelare. Spelar det någon roll eller? är det nåt speciellt med brytarlösa fördelarna från 740 85-86? då var det väl bakmonterad fördelare?
740 med A-motor 85-86 har framfördelare.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."