Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 16
106
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 20:12:56 PM »
Man måste inte montera nät någonstans, men har man nät kan man slippa teknisk flagg om en sido/bakruta ryker under heatet. Poängen är väl att man får inte köra vidare om det finns ett stort hål som det kan komma in sten och annat otrevligt genom.

Har man väl fastsatta plastrutor av rätt sorts plast behöver man inte oroa sig, dom sitter där dom sitter och polykarbonatplast brukar kallas okrossbar av mycket goda orsaker.

Få personer bryr sig om nät, har man råd byter man till plast direkt, vill man inte lägga de pengarna tar man med sig plast så man kan ersätta krossade fönster på tävlingen. I värsta fall åker man på teknisk flagg om en ruta går sönder, men det händer inte så ofta och det är inte ens alla gånger man faktiskt blir avflaggad på grund av det (beroende på vilket fönster det är bland annat). Du får väga fördelarna mot det arbete och de pengar som krävs för att förebygga ett problem som kanske inte uppstår.  ;) Kollar du på andras bilar är det sällan man ser nät...

107
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 17:15:18 PM »
Citera
FR-T 6.8 Rutor
Material: Säkerhetsglas, laminerat glas eller polykarbonatplast.
Vindrutan får ej vara av härdat glas.
Alla vindrutor har varit gjorda av laminerat glas sedan åtminstone 40 år, såna är godkända att köra med. Det är bara äldre bilar med härdat glas i vindrutan som man måste byta på.

108
Övrigt / SV: sälja delar på tävlingar?
« skrivet: mars 08, 2011, 14:41:41 PM »
Kylare brukar kunna gå åt en del också, ifall du är sugen på tips på lämpliga delar att släpa med.


Personligen skulle jag säga att ett par hundralappar är ett okej pris på praktiskt taget alla "större" delar när man står på en tävling och måste ha det, delar som är lite svårare att få tag i (de lokala skrotarna var helt dammsugade på volvokylare när nån kompis behövde exempelvis) går ta mer betalt för.

109
Bygga / SV: huvudbåge
« skrivet: mars 08, 2011, 14:30:25 PM »
Tyvärr kommer många saker som egentligen inte ska vara tillåtna förbi både vagnboksbesiktare och tävlingsbesiktning.  :-\

110
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: februari 27, 2011, 12:09:11 PM »
Jag tror att det är bättre att ha dem på ett gemensamt insug.
Då jämnas pulserna och undertrycket ut på låg och mellanvarv och ger förgasarna ett lättare jobb.
...
En R1a ger sisådär 165 hk, så förgasarna passar bra till en 165hästare.
Fördelen med flera portar (eller flera förgasare i detta fallet) är att flera små hål ger högre flöde än ett stort även om arean är densamma.
Varför vet jag inte.
Detta ger att förgasarna jobbar med en högre gashastighet = Bättre blandning = Bättre gassvar och högre fyllnadsgrad.

Pulserna jämnas ut, och flödet sänks till en fjärdedel - eftersom varje cylinder kan suga genom fyra förgasare samtidigt. Eftersom problemet med förgasare som kan ge mycket effekt på fullgas är att dom fungerar dåligt på lågfart p.g.a. för låg gashastighet lär ett plenum bara göra den situationen värre - men för all del, när brydde sig någon om fungerande lågfartskörning på en folkracebil senast?

Vill gärna veta vad du baserar att fler mindre portar ger högre flöde än färre stora på.

111
Volvo / SV: montera B230E i 142a
« skrivet: februari 23, 2011, 04:15:32 AM »
Denna typ av regulator går inte justera på det viset, men med lite god vilja går det ordna ändå. Men nu är det inte fråga om att öka trycket som det brukar bli när folk klämmer ihop regulatorer, utan sänkning av styrtrycket. I K-jet är det styrtrycket som håller igen luftvågen (metallplattan som öppnas av luften motorn suger i sig), med lägre styrtryck öppnas luftvågen lättare, sprutet tror att motorn får mer luft och sprutar in mer soppa.


Någon turbobil med K-jet har justerbart styrtryck, med justerskruven gömd under någon form av plugg - har inte sett nån, bara läst att det finns. Kan det ha varit Saab kanske?

På en bekants bil har någon tagit själva tryckventilen och fjädern från original styrtrycksventilen och svarvat en hållare med justerskruv för att justera hur långt fjädern är hoptryckt.

Läste någonstans att folk skruvat itu original styrtrycksventil (halvorna sitter ihop med 6 skruv eller något sånt), lagt distansbrickor mellan halvorna och skruvat ihop igen. Längre mellan halvorna = fjädern mindre hoptryckt = lägre tryck. Dock sitter det en bimetallfjäder och elvärmare där inne också (för att sänka trycket = ge extra soppa vid kallstart) så man ska kanske leta upp någon bild innan man börjar skruva sönder grejer man itne vill förstöra.

Ska sitta justerbar regulator original på någon 80/90-tals Ford med elektronisk insprutning. Blir väl lite mer pill om man ska få andra slangstorlekar än original att passa, men hittar man grejerna kan dom väl inte kosta många kronor på skroten.

112
Volvo / SV: montera B230E i 142a
« skrivet: februari 22, 2011, 23:50:19 PM »


Ska man lita på ovanstående bild och vad folk säger på nätet så bottnar 2 x 1,75" förgasare och K-jet ungefär samtidigt, runt 170hk, så någon direkt effektmässig skillnad verkar det inte vara - under förutsättning att båda alternativen är rätt inställda givetvis.

K-jet går justera soppamängd på rätt enkelt genom att ordna en justerbar bränsletrycksregulator.

På förgasarna går det pyssla med nålar/munstycken, men antagligen skulle man behöva helt annan nålprofil för att få rätt mängd soppa största delen av tiden. Dessutom, två förgasare betyder dubbelt så mycket grejer som ska justeras rätt, plus att dom dessutom ska synkroniseras någorlunda så dom samarbetar hyfsat.

Personligen så skulle jag inte byta ut ett fungerande K-jet mot dubbla SU i onödan, åtminstone inte med de erfarenheter jag har av såna grejer idag.

113
Bygga / SV: Folkrace kaross
« skrivet: februari 20, 2011, 21:47:30 PM »
Färdiga folkracebilar med nybyggd kaross och originalmotor går säkert sälja, bara att se hur det brukar bjudas på fräscha bilar på tävlingarna. Men frågan är väl om man kan bygga dom så billigt att det är lönt.

114
Saab / SV: 16v Vs. 8v
« skrivet: februari 13, 2011, 01:17:44 AM »
Luftflöde och vettig förbränning är viktigare än komp, och 16v-motorer är generellt betydligt bättre på båda punkterna än 8v. Men hur det ligger till på just denna motorn har jag ingen aning om...

115
Volvo / SV: dubbla mekan sprut??
« skrivet: februari 10, 2011, 00:18:01 AM »
Vore det inte smidigare att ta ett enda sprut från någon större motor? Satt väl K-Jet på bl.a. någon Mercedes V8, det borde hänga med till betydligt högre effekt än småspruten som sitter på fyrorna.

116
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: januari 22, 2011, 02:52:12 AM »
Gäller det CIH-motorn, alltså gjutjärnsklumpen som i diverse olika versioner funnits sedan 60-talet? Jag vet inte hur det ligger till med samband mellan soppa och tändning, men däremot borde det om det behövs inte vara något problem att använda fördelare och resten av tändsystemet från någon av de äldre förgasarversionerna.

117
Övrigt / SV: Hur mycket kostar det?
« skrivet: januari 22, 2011, 00:40:29 AM »
Kostnad för reservdelar & reparationer lär vara väldigt individuellt, delvis beroende på hur bråttom du har att få tag i delarna och delvis beroende på hur mycket du misshandlar dina bilar.

Är du förutseende kan du köpa på dig mycket som är bra att ha för småpengar, biltema har en del grejer och kan man plocka delar från en bil som ändå ska skrotas kan man få mycket användbart helt gratis. Om du å andra sidan behöver prylar efter lunch en fredag för att tävla på lördagen, då får du hoppas att du ens hittar grejerna och betala det de kostar där dom finns...

Reservdelsåtgången varierar drastiskt med om du är en av dom försiktiga nybörjarna som kör ganska försiktigt bakom dina medtävlanden, eller om du ger dig in mitt bland dom och försöker få plats där det inte finns plats för fler bilar. Med tiden lär sig vissa att det också kan vara fritt från knuffande bilar om man ligger långt före motståndarna, men det är inte lika lätt att köra framför dom som bakom.  ;D Det GÅR köra tävlingar utan att behöva byta så mycket som en skruv - och det går också köra sönder bilen så ordentligt att det bara är att skicka den till skroten.

Har du några funderingar på vad du ska ha för bil? Olika delar "förbrukas" på olika bilar, så vilka grejer man bör ha på lager varierar.

118
Bygga / SV: Urkapad dörr
« skrivet: januari 21, 2011, 22:02:12 PM »
Man får kapa bort "plåt på dörrens insida", och det är väl just det du gjort. Borde vara godkänt - men hur dörren ser ut efter lite närkontakt med en annan bil återstår att se.

119
Regler / SV: Anbud i Småland 2011
« skrivet: januari 20, 2011, 14:24:54 PM »
Om extrapengarna delvis gick till nått pris för "tävlingens bäst byggda bil" eller något sånt skulle det ju inte skada.  ;)

120
Regler / SV: Anbud i Småland 2011
« skrivet: januari 19, 2011, 22:18:24 PM »
Ja. 6500 läggs i ett förslutet kuvert med din anbudslapp på, som du får tillbaka tills anbuden läses upp efter tävlingen, och klubben norpar en hundralapp permanent. Ett sånt kuvert med 6500kr per anbud, så ska man låta tio personer lägga bud på en bil behöver man ha med 10x6500 plus 10x100 för avgiften.

Nu blir det 6500 oavsett antal bud på bilen, plus 200kr per bud man lägger. Lite enklare och mindre svettigt att få med 6500 plus 2000kr än 65000 plus 1000...

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 16