Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 35
106
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 18, 2017, 00:45:15 AM »
Har för mig att k motorn har högre komp det gör en del på vridet en 631 har mindre kanaler än en 531 och tror inte diametern gör något sämre en småportad och lite planad 530 på en A/F underdel ger ungefär samma resultat som k motorn och en sådan 530 flödar ganska lika som en 631.
Tror inte det gör något att det är klena underdelen så ta det som finns hemma men ska du Köpa en motor och bygga på är det ju bara fördelar med en nyare men jag skulle i första hand kolla på miltalet då.

107
Volvo / SV: B230K som båtmotor?
« skrivet: maj 17, 2017, 10:04:36 AM »
Nog fungerar den utan problem som båtmotor.
Och montera ett k-jet på den är lite omständigt då 631 toppen inte har spridarhål så sådanna måste borras då.
Ett insprutningssystem ger lite bättre bränsleekonomi men på en båt som mest går på ett konstant gaspådrag och inga pumpgasningar så tror jag skillnaden blir lite.
Mest effekt ger ett par fajsare sen tror jag skillnaden blir mindre mellan dom andra systemen men ett k-jet insug släpper noga igenom mest luft så det borde hamna på andra plats.
Ska man köra elektronisk insprutning finns ett gammalt i volvo 360 det har inte lamda org (om ja minns rätt) och separat tändning så det går köra med en vanlig fördelare från en förgasarmotor.

108
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« skrivet: maj 17, 2017, 09:34:25 AM »
Tror inte du får ut något med en damsugare det är nog bara frågan om sekunder innan allt åkt ut igenom avgas porten när motorn går.
Skulle något stanna kvar i cylindern som gör skada skulle det nog höras hela tiden.
Men ett komprov bör visa om något hamnat I kläm och skadat ventilsäten eller kolvringar eller nån kolv så ringen nypit fast.

109
Volvo / SV: Acc munstycke försvunnit ???
« skrivet: maj 15, 2017, 10:40:39 AM »
Du kan ju försöka lysa ner igenom tändstiftshålet alternativt om du har eller kan låna nån inspektionskamera och se om kolven har några synbara skador och ta ett komprov.
Om det inte avviker och motorn inte börjat dra olja eller vatten så är det nog bara att köra det kan ju finnas skador i förbränningsutrymme och på kolven men skadan är ju redan skedd och hade något allvarligt hänt skulle det troligen hänt då när motorn fick i sig munstycket.

110
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: maj 12, 2017, 11:23:36 AM »
Tråkigt att det ska strula:/
Då det gäller ventilspelet så är ventiler mm inslipade och spelet ställt rätt ska det ju inte ändras dock kan de göra det ibland med lashcaps av mindre bra kvalitet om dom inte har riktigt full anliggning mot ventilskaft mm sen sätter sig när man kört ett tag.
Spånen i tråget tycker jag inte ser ut som något från ett lager eller så men det är svårt och säga ifrån en bild du kan ju lossa överfall från vev och vevstakar och kolla lagren om något följt med runt i motorn eller om du ser vart det kommer ifrån det bör inte bero på lågt squish mått det hörs om en kolv tar i toppen och det blir nog inga sådanna spån av det heller.
0.69 imellan ger rätt låg säkerhetsmarginal men bör fungera utan problem på en lågvarvig motor man brukar säga 0,1mm för varje 1000 varv motorn ska varva + en tiondel till för säkerhets skull jag har varvat en busmotor 8000 vid växling och med nån övervarvning på det med 0,8mm klämspalt utan att det tog i.
Sitter slangen som släppt mellan insug och luftvåg påverkar den sitter den mellan luftvåg och luftfilter är chansen liten att den gör någon skillnad.
5k för ett renoverat k-jet lät minst sagt dyrt tror du att det är fel på det så prova ta lös Spridarna stoppa dom i varsin flaska kör pumpen och tryck upp luft vågen så det kommer bränsle skiljer det mer än några % i flaskorna sedan är det något som inte är bra.
Det är ingen garanti för att trycket är rätt om det kommer bränsle från returen kommer det inget är det dock med säkerhet något fel det kan testas enskilt eller då man testar Spridarna då kan man styra upp luftvågen max så man motsvarar full gas och se så man har kapasitet för det (bränslet kan ju räcka på lägre gaspådrag om man bara kollar med motorn avstängd)
Kollat så kammen står rätt hamnar den fel så blir ju motor gången inte bra?
Vart hittade du föresten en 0,69  mm tjock toppackning? Såna vill jag ju också ha till budgetmotorerna så man får mindre klämspalt utan att plana blocket :P 


111
Volvo / SV: B230 varvar inte ur
« skrivet: april 13, 2017, 21:22:36 PM »
Då är det ju troligen bränsle relaterat om stiften blir vita.
Bestyckningen bör inte vara för snål iaf.
Har du kollat så flotörnivån är rätt mm inget skräp någonstans typ i nålventiler eller så?

112
Volvo / SV: B230 varvar inte ur
« skrivet: april 12, 2017, 12:33:15 PM »
Hur är förgasarna bestyckade?
Dör den av direkt eller kan du gasa ett tag innan den ger sig? Kan du de ksk du tömmer flotörhusen.

113
Volvo / SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« skrivet: mars 12, 2017, 20:48:42 PM »
Hur man vill ha registret beror ju på chaufförens körstil och utväxlingen men jag skulle säga med org växellåda och bakaxel så behöver man mycket oftare bra botten iaf på en folkracebana ofta man får välja mellan att motorn inte riktigt orkar på 2an eller varvar ur helt och bara sprätter grus på ettan då det är tvära krokar och dåligt fäste.
sen kan bilen bli lättare och starta med om den orkar ett lägre startvarv utan att falla igenom så det kan väga upp det man tappar på några hk mindre längst resten av startrakan där man kan utnyttja effekt.

114
Volvo / SV: Vrida kammen framåt eller bakåt
« skrivet: mars 12, 2017, 20:37:39 PM »
motorer är olika känsliga för justeringen men som kulan skriver brukar 0.5-1mm mera öppen insugningsventil fungera bäst.
får man ställa kammen annorlunda kan det bero på fel längder på insug och grenrör mm tex om den går bäst med kammen i splitt kan det bli bättre med lite kortare trattar och avancera kammen iaf i teorin.
ofta kan man få några (3-6 ksk) nm mera från botten och lite högre maxvrid eller 3-5 hk på topp med ett par hundra varv högre maxeffektsvarvtal.
inom det som fungerar bra vrider man allt för mycket åt något håll blir oftast allt sämre.
Har kammen för mycket dur verkar det bli känsligare.
körde nyss en folkracemotor med en gammal rallykam med 284gr/1mm och 12,8mm lyft  där kunde man tappa 10-15nm på 3 graders justering.
Toppeffekten var ungefär samma men 3-400rpm högre så väldigt lätt och sabba register men troligen hade en kam med liknande lyft och 10gr mindre dur (tex en fs300-13)svarat bättre på justering och gett samma toppeffekt och en bredare vridkurva

115
Volvo / SV: B230 tändspole på b20
« skrivet: mars 04, 2017, 19:25:33 PM »
Kollat så brytargapet är rätt och kabel från brytare till fördelare till tändspole är hel och sitter som den ska?
Tror du motorn är dåligt jordad ta en vanlig startkabel och sätt från batteriets minuspol till motorn och se om det blir någon skillnad.
Annars kan kondensatorn vara dålig då får man överslag i brytaren och ytorna som tar emot varandra blir brända med dålig kontakt som följd
Det sitter även en liten kabel/jordfläta i fördelaren mellan plattan brytaren sitter skruvad i och godset i fördelarens vägg går den av jordar det dåligt.

116
Volvo / SV: B230 tändspole på b20
« skrivet: mars 04, 2017, 11:00:21 AM »
Har för mig att tändspolarna som sitter i bilar med topp monterad fördelare helst ska ha förkopplingsmotstånd om man ska använda dom med brytare.
Och så skiljer väll anslutningen i tändkabeln men annars går det

117
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 14, 2017, 01:35:07 AM »
Vakumet eller undertrycket som det igentligen bör kallas skapas då kolven går ner med insugsventilen öppen så gaserna åker ner i cylindern.
Ju effektivare motorn förbränner det som kommer in i cylindrarna ju mindre behöver man få in för att den ska orka gå.
Så högre tändning på tomgång kan ge bättre förbränning som gör att motorn varvar mera då kan man stänga igen spjället mera och motorn suger ett högre undertryck på samma varv som innan tändningen ökades.
Höjjer man för mycket finns chansen istället att det spikar när man gasar eller att motorn slår emot på startmotor varv. 
Det sitter ju en så kallad vakumklocka på tex en b23 fördelare som ökar tändningen vid undertryck i insuget för att göra motorn effektivare vid låglast men som sänker tändningen vid stort gaspådrag så motorn inte ska spika.

118
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 09, 2017, 21:36:39 PM »
Haha jo då finns det ju en chans :P 
Men annars är ju en b230ft lätt och skrämma upp till typ 250hk med org topp och insprut Om man öser på med lite laddtryck  >:D

119
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 09, 2017, 15:52:30 PM »
Det beror på om dom trimmat något en turbomotor är ju löjligt enkel och få hyfsad snurr på jämfört med en sugmotor:P 

120
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 08, 2017, 18:08:31 PM »
Med org insug och oportad topp är det ingen mening med en vass kam effekten stryps av toppen och insuget motorn kommer inte ge någon hög effekt ändå.
Av folkraceshoppens kammar skulle jag ha kört en fs122 eller med portad topp en månen8  men då måste chippen fungera bra med den och helst extraktorgerör och grövre avgassystem. Eller minst plocka bort katalysatorn och gärna en ljuddämpare för lägre avgasmotstånd.
Värre än så måste man lägga lite mera pengar på kringsutrustningen 

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 35