Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16
121
Övriga / SV: Lätt lastbils registrering.
« skrivet: januari 17, 2011, 07:52:43 AM »
Såna ändringar brukar diskuteras ganska högljutt på de flesta bilforum, och jag har inte sett till något.

122
Volvo / SV: B230F LH2.2
« skrivet: januari 15, 2011, 03:28:19 AM »
Varför chippa? Motorn är modifierad och lär inte behöva samma soppamängd och tändningsinställning som en originalmotor eller en motor modifierad på ett annat sätt, och det är väl knappast så att du hittar någon som tagit fram chip till exakt de ändringar du gjort i motorn. I bästa fall blir du av med ett lågt satt varvstopp...

Ett chip avsett för en motorkonfiguration blir inte rätt på en motor byggd med andra prylar. Som att köpa samma klädstorlekar som passade tidigare när man hade rejäl ölmage och vägde 100kg efter att man spenderat ett halvår på gymmet och består av 80kg muskler istället...  :banghead:

Har man ett sprut som inte går mappa kan man försöka få hyfsat rätt soppamängd/tändningsinställning genom att ändra bränsletryck och sånt och hoppas att sprutet inte kompenserar för att det känner av att något inte står rätt till, ett universalchip kanske kan göra situationen bättre men det lär inte bli helt rätt ändå. Ska motorn ställas in ordentligt får man byta till grejer som går justera efter önskemål - exempelvis förgasare eller ett mappningsbart sprut.

123
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: januari 12, 2011, 17:57:17 PM »
I reglerna står det ju att man inte får kombinera vikter/ballast med spolarvätska/kylvatten  >:(
Ytterligare en underbar regel fullständigt öppen för tolkning. Man FÅR ha spolarvätskebehållare, kylare, expansionskärl i bagagen, enligt andra regler. Det blir inte ballast bara för att man råkar sätta tunga grejer man måste ha i bilen på den plats där vikten gör minst skada.

124
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: januari 12, 2011, 12:46:36 PM »
Är det mindre vikt fram och mer bak du är ute efter så går det utmärkt att flytta bak kylaren till bagagen. Kommer dock öka totalvikten några kilo p.g.a. långa vattenledningar.

125
Bygga / SV: Bortplockning?
« skrivet: januari 10, 2011, 10:43:57 AM »
Kylfläkt är bra att ha. Få personer som bygger folkracebilar verkar klara av att leda fartvind till & genom kylaren, så kylningen brukar behöva att hjälp den kan få. (En fläkt som drivs med rem från motorn kan kräva ett par hästkrafter, en elektrisk drar mindre och används den bara när extra kylning behövs så är läget ännu bättre.)

Kör man förgasarbil och har friskt batteri kan man klara sig utan generator. Har man insprutning, elektrisk kylfläkt o.s.v. så är det mycket grejer som behöver ström, och generator rekommenderas.

Luftfilter finns ingen anledning att strunta i. Särskilt inte efter att man en gång öppnat en B23 som var helt stum efter ett besök i sandfållan - den hade sugit i sig så mycket grus att det packats mellan kolv och topplock, med tvärstopp som resultat.  :banghead:

En Volvo B21A/B23A (förgasare) väger 155kg enligt Hayneshandboken. B21E/23E (mekaniskt insprut) ligger på 165kg.

126
Bygga / SV: en Fråga me skruv i
« skrivet: januari 09, 2011, 15:32:03 PM »
Citera
FR-T 1 STOMME
FR-T 1.1 Bärande delar och deformationszoner
...
Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt.
...

"Fastsättning fritt" går inte tolka på särskilt många sätt. Så länge det sitter bra och inte finns någon uppenbar risk att det kan lossna för enkelt kan dom inte klaga.

I teorin tillåter reglerna att "frontplåten" består av ett stycke hönsnät som sitter fast med några varv eltejp i hörnen.

127
Volvo / SV: Info om Volvos originalkammar
« skrivet: januari 04, 2011, 15:01:40 PM »
Kan lägga till listan att B21A 1975 har en udda A-kam som endast lyfter 9,8mm, istället för 10,5mm som alla andra årtal/motorer har.

128
Bygga / SV: Volvo 140 med cheva 350
« skrivet: januari 04, 2011, 14:21:42 PM »
I så fall, kör hårt!  :goodluck:

129
Bygga / SV: Volvo 140 med cheva 350
« skrivet: januari 03, 2011, 23:24:54 PM »
Vill man åka rakt fram är det inget fel på amerikanska V8-motorer, dom kan ge så mycket effekt att extravikten inte gör någon större skada. Men med nära 100kg tyngre motor än en vanlig Volvo rödblock, och åtskilliga tiotal kilo extra i växellådan har man knappast ett recept på något som gillar att ta sig runt kurvor på ett bra sätt.

Oavsett hur gärna jag vill se (och höra) V8-bilar på folkracebanorna så är mitt råd att du säljer den och skaffar något lättare för pengarna. Borde väl gå få nånstans mellan 5 och 10 000 för motor & låda, och går säkert sälja mer bitar av vanen. Bör räcka till ganska hyfsad trimning av en vanlig B23, och stoppar du en sån i din 140 blir den nog snabbare på banan.

130
Volvo / SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« skrivet: december 10, 2010, 01:35:04 AM »
Förgasare som är avsedda att sitta en per cylinder i så fall. Motorcykelförgasare är rätt populärt, och förgasarbryggorna till större sporthojar klarar av ganska mycket effekt.

131
Bygga / SV: Ford Sierra ngt att bygga på?
« skrivet: december 08, 2010, 23:19:44 PM »
Har sett åtminstone en Sierra som gått bra här i Vimmerby ett antal tävlingar, så det går utan tvekan få dom bra. Men det var med en förare som brukar lyckas bra i alla bilar jag sett honom köra, så hur Sierran hade fungerat med en annan förare vet jag inte...

132
Volvo / SV: k-jetronic på b234f ?
« skrivet: december 07, 2010, 14:22:40 PM »
Det finns K-jet på en och annan V8, dom klarar mer effekt. Men jag tror knappast det är värt allt jobb för att få dit något sånt...

Vill man slippa el är förgasare den mest uppenbara lösningen, men problemfritt är det ju knappast. Mycket jobb att justera in om det ska göras ordentligt... men ett par Weber 45 hade ju suttit riktigt fint på en B234!  ;D Annars finns ju 16V rödblock även som båtmotor med förgasare, vet inte vad dom har för förgasare men det vore smidigt att få tag i förgasare som både är någorlunda rätt inställda från början och dessutom sitter på ett insug som bör passa rakt på toppen.

133
Volvo / SV: k-jetronic på b234f ?
« skrivet: december 06, 2010, 09:51:45 AM »
Volvos K-jet sägs hänga med till ca 170hk. B234 har original 155-159hk. Räknar man med att luftvågen i K-jet stryper luftflödet en del så tror jag inte att det kan bli någon nämnvärd effektökning om man byter till det. (För övrigt nämnde någon att originalinsuget på B234 är lite snålt tilltaget, så vill man ha mer effekt skulle det tydligen passa bäst i soptunnan.)

Sedan vet jag inte om du funderar på K-jet för att få mer effekt eller för att bara slippa all elektronik.

134
Bygga / SV: Frontplåt/grill?
« skrivet: november 30, 2010, 20:54:19 PM »
Ligger ett gäng verktygstavlor som kanske passar beskrivningen ute på tradera, utropspris en krona så än så länge är priset inte fel...
http://www.tradera.com/Verktygstavla-verktygspanel-till-verkstad-garage-mm-auktion_301795_123493204

135
Bygga / SV: barlast volvo
« skrivet: november 20, 2010, 22:41:43 PM »
Nej, man vill ha så lite ofjärdad vikt som möjligt. Fjädrar och dämpare har det tufft nog att hålla nere hjulen mot marken när det är ojämnt utan en massa extrakilon.

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16