Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 35
121
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: februari 08, 2017, 12:38:32 PM »
Men prova byt plats på lågfart munstyckena då så du får en storlek större på primärspjället blir det bättre har du ju hittat felet sen om den börjar gå snålt med andra spjället öppnat är det ju bara och köpa ett storlek större dit sedan? Det var ju så jag menade att du skulle göra låna dom större munstyckena från sekundärspjället då dom bör påverka minimalt med det spjället stängt.

122
Volvo / SV: Kam till B230F
« skrivet: februari 08, 2017, 12:24:03 PM »
Rekomendera en kam till höga varv är enkelt men rekomendera en som fungerar i din motor är svårt när du inte skriver något alls om vad du ska använda för grejer.
Men ska jag rekomendera en varvarkam säger jag  Agap r37 279-16
Den ger ett register från 4500-8500varv om den körs med en maxad 531 weber 50er mm och kan tänkas sitta i någon av motorerna som går SM i 2400rc men dom brukar vara rätt hemliga med vad dom använder men liknande den iaf.
Ett kitt med kam fjädrar retainers och 37mm tryckare som behövs till Den kostar bara ca 8000 och monterar man den i en standard b230 skulle den nog knappt starta  ::)

123
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 08, 2017, 12:06:35 PM »
Hur ska bilen användas? Enbart sommarbil ta 71 grader då är chansen mindre för ånglås och att den kokar varma sommardagar.
Enbart vinterbil 91 grader det blir bättre värme då.
Annars antar jag att 82 graders är standard och dom andra är om dom säljs till varma eller kalla  stater/länder.

124
Volvo / SV: B230f trim tips?
« skrivet: februari 02, 2017, 21:33:36 PM »
Som föregående talare skrev byt inte till större ventiler original räcker längre än många tror och utan en hård portning så blir resultatet snarare sämre med större.
Lägg heldre tid på en mild portning och jämna till kanter mm utan att ta bort något onödigt material eller låt någon som kan göra en steg ett portning det bör någon kunna göra för samma pengar som dom större ventilerna kostar.
Eller köp en 531 topp den är inte optimal men bättre än 530in i standard utförande iaf.

125
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: februari 01, 2017, 16:29:05 PM »
36/36dcd har iaf lösa utbytbara halsringar sedan finns det förgasare med första spjällets fast och andra utbytbart och antagligen dom som inte har lösa alls.
Hur stort lågfart har du på första och andra spjället?
Är det större på andra så prova byta plats och se om du flyttar problemet även e-rör går ju prova byta mellan portarna om dom är olika och se om problemet flyttar sig tills du gasar så andra spjället öppnar.
Det brukar ju ofta behövas fetare på andra spjället då suget minskar igenom förgasaren då det öppnas och motorn ska samtidigt leverera mera effekt.
Det går förminska runt spridaren så högfartssystemet kommer igång tidigare men det känns som fel väg att gå då förgasaren redan är ganska liten för motorstorleken.
Jag hade för mig att axx munstycket på dom förgasarna var som en liten kloss överst på förgasaren med en typ vattenkran riktad ner i varje port och att den ena brukar vara igenjuten och att den som har funktion ska riktas ner i första spjället för det är det som reglerar axpumpen.
Men det är länge sen jag höll på med någon sådan förgasare så jag kan ju minnas fel.

126
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 24, 2017, 17:26:21 PM »
Går den något märkbart billigare med 150 i huvudmunstycke än med 160 varför du vill ha det?
Jag tycker afr verkar bättre med det större munstycket går den för snålt får man gasa mera för att den ska orka med så det är inte säkert att den går billigare över 15-16afr.
Huckrar den bara till tvärt när du tar på gasen eller går den snålt hela tiden på lägre varv?
Och ungefär hur tror du spjällen står när den går snålt.
Spjälläget är igentligen mera avgörande än varvtalet.
Men förenklat bör det vara ungefär dom varven jag skrev ovan som munstyckena börjar göra av sig vid normal körning.
Om jag tror rätt så fungerar din förgasare likadant som en 36/36dcd och öppar spjällen ett åt gången och då är det avgörande hur spjällen står vilket munstycke som jobbar.
Men grovt skulle jag säga
Första spjället lite öppet är lågfart.
Första spjället nära helt öppet e-rör huvud och luftmunstycke.
Andra spjället lite öppet och första fullt öppet så lågfart på andra spjället.
Full gas så båda på vid gavel huvud erör mm på andra spjället förutsatt att den går bra på spjäll ett med det andra stängt.
Bara snålt just när du trampar på gasen för att efter en kort stund gå bra för litet ax munstycke.
Går den snålt med ett spjäll halvöppet och på mellanregistret så kan e-röret göra av sig.
Är det första spjället som går snålt kan du ju prova byta munstycken mellan spjällen om det sitter olika lågfart och e-rör för och slippa köpa nya och prova.
Finns lite mera kring axmunstycket i dco/dcoe förgasarna som kan göra av sig men osäker på hur det är med din förgasare
Men tror inte det är något som påverkar nämnvärt i ditt fall iaf.

127
Övriga / SV: Varvstop bmw e36 6a
« skrivet: januari 22, 2017, 07:33:16 AM »
Byter chipp i insprutningsboxen till ett utan eller oftast med högre varvstopp

128
Volvo / SV: Hur ska afr vara genom registret??
« skrivet: januari 19, 2017, 09:37:46 AM »
En förgasare går ju aldrig få helt exakt och ju   högre trimningsgrad ju svårare är det.
Kamaxelns överlapp insug och grenrörslängder påverkar mest och hur bra man lyckas med bestyckningen av förgasaren.
Även en fel portad topp med stallande flöde kan i vissa fall ge en svårbestyckad motor.
En enkel förgasare som matar alla cylindrar får mindre hårda pulser och ett jämnare flöde så den bör gå få till bättre än tex dubbla dco förgasare.
Dock kan det vara mycket jobb med det och man kan få prova olika kombinationer av e-rör munstycken och även trattar och halsringar.
Men afr 14,7 är ju samma som lamda 1 och ger bästa avgasvärdena.
En motor med låg trimningsgrad går köra lite snålare iaf vid delgas för bättre bränsleekonomi 15,5 är nog rätt bra om den inte nyser eller har sig.
För max effekt bör man gå rätt mycket fetare runt lamda 0,85 (går hitta exakt översättningstabell till afr om man gogglar)  ner mot lamda 0,80 på turbomotorer för att kyla och få lite högre spikningstålighet.
På en förgasare som öppnar spjällen ett i taget kan man försöka justera första spjället för bränsleekonomi och så fetar man på lite på andra spjället för mer effekt.
Och försöka tänka på om man har ett spjäll eller båda öppna när den går snålt så man bestyckar om på rätt ställe. 
Men om den huckrar till vid snabbt gaspådrag så lite större axmunstycke.
Och går den konstant snålt vid lägre varv så är det riktigt låga ksk ett större lågfart munstycke (1000-2000 varv) eller lite högre (1700 till närmare 3000) ett e-rör som fetar på lite tidigare.

129
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: januari 05, 2017, 02:00:00 AM »
Mina erfarenheter är då att planar man 6-8mm börjar det komma fram nya vattenkanaler i toppen som man inte såg förut och som ksk inte är tänka att se.
(Kan påverka vattenströmningen igenom motorn negativt)
Vattenkanalerna runt cylindrarna börjar komma nära kanten på toppackningen så den har liten chans och hålla tätt.
Går man ännu längre så vid 10-12mm så finns inget alls kvar för toppackningen och ligga emot för då har man fräst bort hela däckplanet.
Skulle vara intressant och veta kompförhållandet på dom motorerna med 5,1 och 7-8mm planad toppar.
Som sagt tvivlar inte på att 5mm fungerar men tror fortfarande det är mer än optimalt. 7-8mm då måste han ha sänkt verkningsgraden rejält på motorn för att den inte ska spika ihjäl.

130
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 30, 2016, 21:10:04 PM »
Jag har väldigt dålig koll på gamla jänkarmotorer så vet inte vad topparna tål i planing rent mekaniskt och sen när man planar så hamnar ju topparna lägre och mera ihop så planar man mycket kan det hända att bult hål för insug mm börjar misstämma.
Men det måste ju gå läsa sig till vad som går göra och hur mycket det går plana.
Men med tanke på den mycket låga liter effekten så borde det vara väldigt enkelt och förbättra.
Tex en 350 på 5,7 liter och 170hk har ju ca 30 liter hk och tex en volvo b20 har 41 liter hk och går mycket lätt och öka till typ 55 med lite vassare kam planad och mycket milt filad topp och dubbla su (110 hk då i en b20)
Samma jobb på en 350 borde ge ca 310 hk och det är ändå en mycket mild trimning men det skulle nog kräva lite portning högre komp annat insug förgasare och kam möjligen mera saker.

131
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 30, 2016, 16:58:43 PM »
Jag filar upp förbränningsutrymmena runt ventilerna för att underlätta för gaserna att komma in och ut men samtidigt vill jag plana toppen för att få högre komp.
Det optimala vore och svetsa igen runt ventilerna först så man får bort badkarsformen och kan göra fina radier upp från ventilsätena men det är ett jäkla jobb med det så är mest bara i dom värsta 2400rc motorerna mm som det görs
Att bara öppna upp runt ventilerna sänker ju kompan och planar man inte då är det en avvägning om man tappar mera på lägre komp än man vinner på högre flöde.
En sådan smog motor är ju korkat bygd för att få nått avgasvärde bättre då mindre av ämnet blir till vid en svalare förbränning (goggla för mera info om det)
Enda gången du kan dra någon fördel av den låga kompan är om du skulle överladda motorn annars blir den piggare och mera bränslesnål med högre komp

132
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: november 27, 2016, 12:47:51 PM »
Enklast är och dra den till en dunk eller något annat uppsamlingskärl gärna genomskinligt så ser man fort om det börjar ventilera ut mer än vanligt.
På en fräsch motor hamnar det lite vatten och lite oljekladd i uppsamlingskälet men en motor som är otät och läcker förbi kolvarna mm trycker i regel ut mycket mera olja.
Annars om man inte känner minsta medlidande med miljön och mupparna på miljöpartiet kan man bara dra en slang rakt ut så ev ventilation oljedimma mm inte kladdar ner motorn så är det tex på riktigt gamla bilar bara ett rör ner mot backen.

133
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: oktober 30, 2016, 15:57:44 PM »
Okej synka förgasarna är ju för att få spjällen och öppna lika mycket och tomgången brukar bli rätt ruppig om det står fel.
 vad är det för motor och trimningsgrad på den?
Vad för halsringar och bestyckning i förgasarna?
Kort eller långt insug?

134
Volvo / SV: Weber 45
« skrivet: oktober 29, 2016, 16:23:41 PM »
En lamda är utan tvekan ett bra verktyg.
Problemet är väll munstycken om man bara ska få till ett par förgasare en gång tex prova med andra e-rör kostar och blir det inte bra så är det ju pengar i onödan om man inte tänker hålla på med webrar fler gånger.
Även ett verktyg för och  synka förgasarna är bra att ha .
Grovsynka med förgasarna i bilen kan man göra på dom flesta webrarna (riktigt gamla saknar locket) igenom att loss det lilla locket över progretionshålen och lysa ner om man då öppnar spjällen så man kan se kanten av spjället rakt ner igenom ett hål sen ställer man så det står lika i den andra förgasaren

135
Volvo / SV: Kamaxel, Hjälp!
« skrivet: oktober 03, 2016, 22:36:34 PM »
kammen är troligen en snäll ellemanprofil tror den lyfter 12mm och har typ 285gr dur om det är den kam jag tänker på.
när du ha nollat vevaxeln (och kontrollerat så nollan stämmer) så ställ kammen så insug och avgas är öppna lika mycket eller helst så insug öppnar 0,3-0,5 mm mera än avgas då är du ganska rätt sen är det olika från motor till motor vad som blir det optimala så det kamtillverkaren rekomenderar är bara ett bra grundvärde.

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 35