Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 16
136
Regler / SV: detta flög up i mitt huvud efter att ha kollat på stcc
« skrivet: november 07, 2010, 21:40:58 PM »
Lär bli svårt att hitta integralhjälmar som är tillåtna när dom är klart förbjudna.

Citera
Hjälm
För svenska förare i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
Den hjälmvikt som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir mm.

Biltyp Hjälmtyp Maxvikt
Täckta bilar Jethjälm, skall täcka nacke och öron 1200 g

Integralhjälm och hjälmburen interkom utrustning tillåts ej i Folkrace.
Om s.k. HANS-system används ska hela systemet användas, d.v.s. hjälm, krage, stol och bälte.
Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de normer som finns angivna nedan.

137
Bygga / SV: Frontplåt/grill?
« skrivet: oktober 24, 2010, 20:55:29 PM »
Kolla tjockleken, max 1mm är tillåtet.

138
Övriga / SV: Opel med saab motor?
« skrivet: oktober 15, 2010, 22:07:24 PM »
Eftersom både Opel och Saab tillhörde GM en tid gjordes det en del bilar med samma bultmönster mellan motor/låda bland annat. Men vilka delar som passar var får du fråga någon annan om...

139
Bygga / SV: barlast volvo
« skrivet: oktober 15, 2010, 19:28:04 PM »

Håller helt med. Försök att vikta så lite som möjligt.
Det finns ingen måttstock för hur mycket man ska vikta en bil i förhållande till hk.
Prova först utan och se vad som händer.
Mycket har ju med utförandet på bilen att göra.
Min pappa har inte ett gram i sin 145 tex men han har sänkt den nå djävulskt bak istället.
Dvs får fäste men sackar inte.

Ju mindre en bil väger, desto mer motoreffekt finns tillgänglig för att dra varje kilo bil framåt, med andra ord accelererar en lättare bil bättre - även inbromsning och kurvtagning förbättras en del. Men det är under förutsättning att viktfördelningen i bilen inte är fel så den får dålig väghållning. Hur som helst är det bättre att flytta felplacerade tunga grejer till lämpligare plats, än att lägga till extra vikt för att kompensera. Att flytta ett 20kg tungt batteri från motorrummet till bagagen ger ungefär samma inverkan på viktfördelningen som att lägga till 40kg i bagagen och låta batteriet sitta kvar fram...

140
Regler / SV: Båg svetsning
« skrivet: september 28, 2010, 20:02:29 PM »
Citera
FR-T 6.10 Skyddsbur
FR-T 6.10.1  Definitioner för skyddsbur
...
FR-T 6.10.2  Uppbyggnad
...
Svetsinstruktioner: 
...
All svetsning ska vara av hög kvallite med genomträngning.


Reglerna säger inget om slipning, men eftersom det årminstone går få ett hum om hur bra en oslipad svets är genom att titta på den, och det är omöjligt att göra samma sorts bedömning av en avslipad (och antagligen övermålad) svets borde det inte vara tillåtet. Å andra sidan har det ju godkänts ett och annat skräckexempel, bland annat en VW som blev rätt mosad under ett folkrace i Vimmerby förra året. Det hade visst blivit lite för långt mellanrum för att kunna svetsa ihop rören på ett ställe, så ljushuvudet hade stoppat in en mutter imellan för att ha nått att svetsa på - och ändå lämnat stort gap bredvid muttern...  :banghead:

141
Volvo / SV: hur mycket effekt?
« skrivet: september 26, 2010, 00:13:54 AM »
...
-a-kam
-extraktorgrenrör

och hur mycket kan man få med samma motorsetup men med en passande trimmkam ist...

Med A-kam misstänker jag att extraktorröret är ganska bortkastat, det gör ingen större nytta förrän man har en vass kam. Ju vassare kam, desto viktigare med designen på avgassidan, insugslängd o.s.v.

142
Volvo / SV: Lättat svänghjul
« skrivet: september 22, 2010, 23:01:47 PM »
Ett av problemen kan vara att folk inte brukar köra B230F... Antingen används förgasare eller K-jet, och då är det ju ingen F längre... Men rent generellt sett brukar folk lätta så mycket dom kan (vilket då och då blir för mycket, med sprängt svänghjul som resultat).

143
Bygga / SV: tips om hur man bygger plz
« skrivet: september 12, 2010, 14:39:31 PM »
Grind - citerat från tekniska reglementet:
Citera
FR-T 1.1  Bärande delar och deformationszoner
Fram:
Förstärkning är fritt mellan torpedvägg, fram till en linje dragen genom framhjulens centrum.
Infästning mot torpedvägg ska förses med en platta av minst 60 cm2
 yta, plattans tjocklek minst 2
mm. Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt.
Fronten får innanför frontplåt, förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör
med max dimension 28 x 28 mm eller 2 horisontella rör med max dimension 28 mm.
Godstjockleken i båda alternativen max 2,6 mm. Mellan de båda horisontella rören får max 3 st
vertikala rör fästas.
Infästning ska ske längs fram i bilens front och kan förstärkas med en platta max 5 mm tjock, max
80 mm bred samt maxhöjd = grindens höjd + 50 mm. För kontroll av godstjocklek i grindens rör
ska mäthål med diameter 6 mm upptagas.

 
Bak:
Stommens grundkonstruktion, d.v.s. bärande delar, ska bibehållas. Bakom hjulaxelcentrum får grind
(ar) monteras med samma utförande och samma rördimensioner som för framgrinden, grinden får
även följa sidorna och infästas i hjulhusen. Invändigt får hål upptagas för att underlätta riktning av
karossida.
Ganska klart, det enda du behöver klia dig i skallen för är att räkna ut hur du gör en stark infästning i karossen i grindens ändar - och det beror mest på hur karossen i fråga ser ut.

Baktorkare:
Citera
FR-T 7.1  Vindrutetorkare
Torkare och spolning med god kapacitet ska finnas. Om bilen i original är utrustad med 2
vindrutetorkare ska dessa bibehållas och vara väl fungerande. Spolarvätskebehållare i
kupéutrymmet ska vara välfastsatt med bult min M8, vätskevolymen får ej överstiga 10 liter.
Nähä, inget om torkare bak i reglementet? Då läser du detta som stod högt upp i reglementet istället:
Citera
Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande: 
Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter
någon form av förändring från originalutförandet.
 
Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. 
Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer
med reglementet helt och hållet under tävlingen.

Det är dock värt att veta att denna del av reglerna sällan följs, exempelvis står det ingenstans att hjulupphängningar får förstärkas, och det finns väl inte en enda seriöst byggd Volvo 240 utan förstärkta länkarmar - dom brukar krökas första gången man kör emot något annars...

Bromsljus: Vissa flyttar in orginallyktorna innanför bakrutan, andra köper nromsljus som ska sitta där. Gör det som funkar bäst med de grejer du har eller kan köpa, så länge det följer reglerna:
Citera
FR-T 7.3  Strålkastare/lyktor
Två (2) stopplyktor bak, som avger rött sken när bromspedalen ansätts, ska finnas med lysande yta
min 40 cm2
/st., samt glödlampa, min 18 W, max 21 W i vardera lampa. Om bromsljus av diodtyp
används ska den lysande ytan vara min 40cm2
/st. och styrkan motsvara 18-21 W. 
Originalbelysningsarmatur ska bortmonteras och därvid uppkomna hål täckas med plåt.
Om hålen användes för ventilation ska de täckas med nät.


Tankplacering:
Citera
FR-T 3.2  Bränslesystem
Endast ej skarvade bränsleledningar får fritt dragas inne i bilen, dock ej i anslutning till annan
ledning. Ett avstånd om minst tio (10) centimeter ska finnas. Torpedgenomgångar ska göras med
tätslutande bussningar. Alla ledningar ska vara väl klamrade.
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt
med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida. Tank placerad utanför kaross ska
monteras på samma plats som originaltanken.
  Tanken ska vara försedd med tätslutande lock och
urluftning med backventil mynnande utanför bilen.
Tank får ej placeras i kupé eller motorutrymme. Tank ska vara läckage och flamsäkert avskilda från
kupéutrymmet.

Ganska fritt alltså, vanligtvis är det bagagen den hamnar i. Reservhjulsbaljan funkar om den är minst 30cm från karossens utsida, men det är säkrare att försöka hamna närmre mitten av bagagen - dels för att det är säkrare, och dels för att man har större chans att köra vidare även efter att man fått bilen hoptryckt...


Läs reglementet ordentligt, och gå runt i depån och kolla hur andra har byggt sina bilar. Använd de lösningar du tycker verkar bra, eller hitta på något eget om du inte gillar hur andra byggt.

144
Volvo / SV: bensin tryck
« skrivet: september 11, 2010, 23:14:03 PM »
Måste och måste, dessa pumpar har monterats i motorrummet högre än tanken utan förpump, och det har väl fungerat många gånger - men har man fritt val att montera grejerna var man vill är det ju bara dumt att inte sätta det på bästa tänkbara plats, så man slipper montera allt bara för att inse att just den pumpen på just den bilen inte fungerade så...  :-\

Näst bästa alternativet bör vara på golvet bredvid tanken, då har man ju i alla fall självfall till pumpen så länge det finns hyfsat mycket soppa i tanken. Eller att flytta upp tanken en bit ovanför golvet.

145
Volvo / SV: bensin tryck
« skrivet: september 11, 2010, 22:41:30 PM »
Tryckande. (Eller, den KAN suga, men den är inte bra på det.) Bör monteras nära & lägre än tanken, så det är självfall till pumpen när förpump inte används.

146
Övriga / SV: manta B 2.4l fundering
« skrivet: september 08, 2010, 20:08:52 PM »
Mät enligt instruktionerna i mitt första inlägg.

147
Övriga / SV: manta B 2.4l fundering
« skrivet: september 05, 2010, 23:27:52 PM »
Alltså tar ja tag i polen å kabeln i andra handen så åker kabeln ur.
Men de kan alltså va de som e fele å därför hoo inte öppnar spridarna å e trött?

Är det dålig kontakt så får man ett ganska stort spänningsfall, och med lägre spänning tappar startmotorn orken och andra eldelar fungerar sämre eller inte alls. Datorn som styr insprutningen är gjord för 12V, den kanske fungerar ner till 8V eller något sånt och med så dålig kontakt som man får med lösa kablar kan du hamna långt under det. Med andra ord ganska goda chanser att det bara är det om är felet.

148
Övriga / SV: manta B 2.4l fundering
« skrivet: september 05, 2010, 16:12:22 PM »
Kan vara dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor. Mät hur låg spänningen är på batteriet under ett startförsök, och mät sedan samma sak direkt på startmotorns anslutning & jordning. Om det t.ex. är 10V på batteriet och 9,5V på startmotorn är det rätt okej, men om det är betydligt lägre på startmotorn än på batteriet vet du att det är dålig kontakt någonstans. (Vilket inte alls är osannolikt med tanke på hur eldragningen brukar se ut i folkracebilar.  ;))

149
Jo, det är ju det problemet med vanlig glasfiberarmerad polyesterplast, det är billigt men hållbarheten är det sämre med. Ser man glasfiberdelar på folkracebilar brukar det vara snabba bilar & förare som oftast ligger så långt före motståndarna att det sällan blir närkontakt.

Å andra sidan finns det andra alternativ när det gäller fiber, plast och gjutmetod, det blir visserligen betydligt dyrare men det finns möjlighet till en enorm förbättring av styrka och hållbarhet...  :angel:

150
Reglerna tillåter ju att dessa delar ersätts av plastdelar, förmodligen menas glasfiberarmerad plast (men man vet ju aldrig, för det står bara plast). Använder någon här såna delar? Jag har sett en och annan glasfibermotorhuv på semesterracet, och jag tror det var JK som hade en 240 där även skärmarna var av glasfiber något år - men han tvingades visst byta tillbaka till metall av någon anledning.

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 16