Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 35
136
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: september 28, 2016, 12:41:51 PM »
Körde du den med lh 2,4 insprutet?
Hur hög tändning kunde du köra på höga varv innan det spikade?
Jag tvivlar inte på att det går men är rätt säker på att den hade gått bättre med mindre planat om förbränningsutrymmet var orört och kolvar mm från en standard sugmotor.
Sen om det är folkrace man pratar får man väll inte köra på e85 endast 98 oktan som gäller

137
Volvo / SV: Vilken kam?
« skrivet: september 28, 2016, 08:35:56 AM »
Antar att det är en b23/b230? 
I så fall vilket av dom elektroniska inspruten?
Har du några kunskaper om insprutet och kan ändra saker eller ska det bara fungera direkt?
Ska det bara fungera får du nöja dig med en snäll kam typ fs122.
Kan du mera och har möjlighet till och chippa ställa bränsletryck mm beror det mer på vilket register du vill ha från motorn.

138
Volvo / SV: Nya månen 8 kammen
« skrivet: september 04, 2016, 19:26:45 PM »
Har uppskrivet 262gr/1 mm men vet ej om det stämmer (stefan kan säkert fylla i det rätta) då det kan finnas flera kammar som säljs som månen 8 eller kammar liknande månen 8 
Gissar på tdc lyft på 3,7-4mm men ställer man den så insug öppnar 0,3-0,5mm mer än avgas brukar det vara en bra grund.
Troligen 108gr nockvinkel då den slipas på A kammar.
Registret borde vara mitt mellan en fs122 och en fs296 ungefär har man lite koll på grejerna ska den fungera med dubbla su eller k-jet insprut

139
Efterlysningar / SV: festival bilar
« skrivet: augusti 26, 2016, 01:46:36 AM »
Har du några bilder eller någon historia bakom någon bil och mera info om den så lägg upp det om det är nån riktig festivalraket:)

140
Volvo / SV: Folkrace renovering?
« skrivet: augusti 21, 2016, 23:27:07 PM »
Jo det går ju fruktansvärt mycket damm sand mm igenom en folkrace motor ligger man bakom nån som rör upp allt då banan är torr så förkortas livslängden rejält men även där dom håller oftast fler tävlingar än man får behålla en bil med lite fart i och med dubbelportare är det ju både oekonomiskt och ev utrymmesbrist mot bromsservon med luftfilter.
Åker man med insprut eller så satt ett vanligt sk sportluftfilter bara är och skruva dit så gör man ju det.
Men på tex 240in brukar jag använda bukplåten från dom äldre i metall då hindrar man mycket större grus mm som kan tvär döda en motor om det kommier in i insuget eller kränga av en kam rem mm

141
Volvo / SV: Folkrace renovering?
« skrivet: augusti 05, 2016, 16:56:59 PM »
Tycker det låter konstigt att dom skulle ge sig på 7-8 heat om nu inte motorn är helslut innan eller får koka varje heat.
Nån kanske ger upp men oftast bruka dom leva länge bara börja vevhusventlilera mer eftersom men det brukar ta längre tid än man äger en folkracebil iaf :)
Alla som kör folkrace kör ju på samma sätt man håller gasen i botten tills det slutar dra sen tar man nästa växel men visst nöter det mycket mer på en högvarvig motor med lite effekt i än något mer standardbetonat.
Men tror körningen då det gäller och gasa och varva är ganska lika för alla :P

142
Volvo / SV: I need Strong Volvo engine!!!!!!
« skrivet: augusti 05, 2016, 01:48:33 AM »
Hmm inte direkt en genomtänkt fråga....
Race motor till vad?  Folkrace? rally? rallycross? Gatbil?
Budget? En viss skillnad om du har 5 eller 500 tusen och lägga.

143
Volvo / SV: Metallspån i oljetråget
« skrivet: augusti 05, 2016, 01:44:55 AM »
Det låter ju inte direkt bra med spån i en motor sen är frågan vart dom kommer ifrån.
Är det pga dåligt rengjort efter motorn borrats eller är det något lager eller annat som inte mår så bra.
Är det mycket spån eller nått enstaka känns och låter motorn Okej? 
Allt ska ju slita in sig och när det gör det slipas ju cylinder väggarna in mot kolvringarna mm med det blir bara damm av det därav man ska byta inkörningsolja så fort

144
Volvo / SV: Tomgång med FS122
« skrivet: augusti 05, 2016, 01:37:26 AM »
Tomgången med den kammen rätt inställd bör vara lika stadig som med en original H/K kam.
Fs 122 är inte mycket vassare än H kammen utan mest en modernare profil

145
Volvo / SV: Folkrace renovering?
« skrivet: juli 31, 2016, 12:33:23 PM »
Underdelen på en folkrace motor får bara ny olja och filter av mig iaf är som inte ekonomiskt och börja byta något när bilen säljs för 6500.
Toppen portas planas och görs ett sätesjobb på men inget annat än dom nödvändiga packningarna byter man.
Man försöker hitta motorer som gått max 25-30k mil och dom brukar hålla rätt länge iaf innan man varvar kompan ur dom men en snikrenovering av en typ isbilsmotor så kolvringar vev och ramlager packningar packboxar mm.
Gärna plana blocket så man får ca 0,3mm kolvuppstick

146
Volvo / SV: Skillnaden på B23 o B230
« skrivet: juli 19, 2016, 09:51:58 AM »
Ingen skillnad på kolv bult på nya och äldre b230 man kan flytta över nyare Vevstakarna som är stadigare till äldre blocket om man sätter ihop en sådan motor

147
Volvo / SV: B230F Trim Frågor
« skrivet: juli 15, 2016, 06:26:02 AM »
förstår inte varför man skulle skratta över en 530 dom har ju mindre kanaler från början och verkar ge bättre register på motorer under 200hk men behöver mera jobb för och lämna den effekten än en 531.
har man inte större förgasare än 45er eller ett original insug använder jag helst en 530 topp men är ju många som inte kan själv eller vill lämna bort en topp för ett jobb och då ger ju en 531 i org utförande mer än en 530

148
Volvo / SV: B230F Trim Frågor
« skrivet: juli 10, 2016, 20:39:27 PM »
Om man redan har en H kam tror jag inte det är värt och byta till något annan mild trimkam H kammen är inte så dålig och en annan kam kostar ju så blir det jobb med lashcaps mm för några få hk har man däremot ingen kam så är det ju lika bra och köpa en snäll trimkam:)
Vad satt de för topp/kam i din 155hk motor? 
Insuget stryper ju ganska fort men det går ju inte göra några jätteförbättringar men några hk till går det ju hitta om övriga motorn är nog vass:)

149
Volvo / SV: B230F Trim Frågor
« skrivet: juni 30, 2016, 12:28:36 PM »
Har säkert nån dålig bild på telefonen kan mmsa om du skickar nummer i pm eller lägger ut de här (jag är så förbannat oteknisk så duger inte till och lägga upp bilder från telefon

150
Volvo / SV: B230F Trim Frågor
« skrivet: juni 29, 2016, 22:47:38 PM »
Voc åkarna brukar ställa H kamen så den öppnar 2,3-2,5 mm det bör vara en bra grundinställning.
Sen kan man ju vrida lite fram och tillbaka när motorn går och man kan provköra.
Då känner du ju  vart den känns går bäst.

Har du planat toppen 3mm går den nog bäst vid rätt låg tändning med 95 oktan ger den troligen mest effekt just innan de spikar men gissar på 30 grader på höga varv är en bra början.

Bränsletrycket kan du ha original till en början eller något högre sen prova justera upp det lite när motorn går och se om den blir starkare.
Om du inte har nån bbl och koppla in och se.

Har du inte satt ihop motorn än gör det rätt mycket om man får porta till originalinsuget där spridaren sitter.
En Annan sak och prova när bilen går är och testa ta lös lmm från luftboxen och bara prova utan luftfilter går den bättre då kan det va org luftboxen som stryper och de kan hjälpa och ta upp mera hål i den för insugs luften.
Mvh

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 35