Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16
151
Bygga / SV: montera framruta hur gör du?
« skrivet: augusti 22, 2010, 11:12:48 AM »
Feltema eller liknande har väl säkert någon tub rutlim, silikon eller annat användbart för småpengar. Då hjälper det ju även till att hålla fast rutan, monteringsband och silvertejp sitter inte alltid så bra som man kan önska.

152
Volvo / SV: Nolla B230
« skrivet: augusti 03, 2010, 08:48:13 AM »
Jag syftar på att markeringen på veven ska peka mot själva kamaxeln, inte att du ska läsa av några markeringar på kammen.

153
Volvo / SV: Nolla B230
« skrivet: augusti 02, 2010, 22:39:35 PM »
Om minnet inte sviker ska vevmarkeringen stå rakt mot kamaxeln.

154
Volvo / SV: kamaxel
« skrivet: juli 26, 2010, 23:14:48 PM »
Nej... men jag är lite konfunderad över att du vill ha en kam som passar det styrtryck du har nu, snarare än att justera styrtrycket så det passar kammen du skaffar.

155
Volvo / SV: m47 växellåda
« skrivet: juli 26, 2010, 08:52:11 AM »
Dålig hållbarhet, särskilt när man börjar öka effekten. I M45/46 har man problemet att mitten på axlarna (där 2:ans och 3:ans drev sitter) kan flexa och pressas ifrån varann så mycket att spetsarna på kuggarna belastas för mycket = ras, M47 (som i grunden är samma låda som M45/46) har växellådshuset gjort av aluminium istället för stål så det blev inte direkt någon förbättring...  ::) Någon har sagt något om oljerelaterat problem i något lager också.

156
Volvo / SV: trippel stromberg
« skrivet: juli 22, 2010, 18:08:01 PM »
En generellt dålig konstruktion med tre förgasarhalsar till fyra cylindrar, man kommer inte ha kontroll över vilken förgasare som matar vilken cylinder vilket gör att det blir svårt eller omöjligt att ställa in grejerna ordentligt. Å andra sidan så är det väl ingen folkraceåkare som ställer in grejerna ordentligt, och tre hyfsat inställda förgasare fungerar säkert minst lika bra som två dåligt inställda... Dessutom verkar de flesta bara vilja ha motorer som går bra på fullgas och strunta i delgas, då är det ju betydligt mindre känsligt.

157
Övrigt / SV: Ang vikt på 240i
« skrivet: juli 20, 2010, 19:32:42 PM »
Sedan skiljer det ju en del mellan de olika karosserna, 242 är väl åtminstone 100kg lättare än 245 original. Sedan åker vissa utan barlast medan andra plockar in 150kg, vissa kör med glasrutor medan andra byter till plast...

158
Volvo / SV: trimmning
« skrivet: juli 20, 2010, 19:11:36 PM »
man kan ju inte jämföra vikten på kolv och stakar med svänghjulet ju!!

kolvarna skall ju hela tiden acelereras up i frat och bromsas ned. vev och svänghjulet är i ständig rotation. så vikt på roterande delar är ju "lagrad energi" medan vikt på kolvar o stakar är ingen energi.

Jodå, visst kan man jämföra kolvar och svänghjul - den energi som används för att accelerera kolven åt ett håll får man ju tillbaka när kolven bromsas in i andra änden av cylindern, så det blir i stort sett plus minus noll så länge varvtalet är konstant - precis som för ett svänghjul. Vill man öka varvtalet måste man tillföra mer energi, precis som för ett svänghjul.

159
Volvo / SV: m47 växellåda
« skrivet: juli 20, 2010, 18:53:50 PM »
Du kan förmodligen köpa ett par folkracebilar för de pengarna...  ::) Om det ens går få tag i nått sånt till M47, den lådan har ju inte det bästa ryktet så folk tar väl inte fram grejer till den i första hand.

160
Volvo / SV: trimmning
« skrivet: juli 17, 2010, 11:23:50 AM »
I teorin rätt, lättare kolvar ger samma resultat som lättare svänghjul etc, men där finns ju inte så många gram att hämta på kolvarna. Volvokolvarna väger vad, runt 450g styck? Lämpligare att titta på t.ex. koppling, svänghjul, vevaxel och remkiva då...

För övrigt är F1 sällan ett bra ställe att leta idéer på. Minst 95% av grejerna på bilarna ser ut som dom gör huvudsakligen för att dom måste se ut så på grund av reglerna, och resten är designat för att fungera under ett fåtal timmar bara - och då tillverkas och kontrolleras grejerna med enorm noggranhet innan de används, för att man ska vara säker på att de är friska.

161
Volvo / SV: plana toppen
« skrivet: juli 08, 2010, 06:53:24 AM »
...och hur mycket kan man plana om man ska ha en topp på en b21a innan det börjar spika?
Omöjligt att säga. Beror på eventuell bearbetning i förbränningsrummet (i samband med portning), kamaxelval, tjocklek topplockspackning/hur högt i cylindrarna kolvarna vänder, motortemperatur, tändningsinställning o.s.v.

162
Volvo / SV: Lock över tank och batteri?
« skrivet: juli 07, 2010, 06:54:06 AM »
Reglerna säger att den ska vara "tät", besiktningsgubbarna verkar däremot inte bry sig om rätt stora springor. Jag skulle säga att det är upp till dig hur mycket jobb du tycker att det är värt på att konstruera en låda som inte släpper in potentiellt brinnande bensin i bilen när du lagt bilen på sidan eller taket...

163
Volvo / SV: Lock över tank och batteri?
« skrivet: juli 05, 2010, 21:10:13 PM »
Ett halvt oljefat, plåt, eller något annat motsvarande.

164
Bogseröglorna.

165
Övrigt / SV: Hjälp angående fråga om bältet.
« skrivet: april 29, 2010, 00:40:23 AM »
Ska du börja köra folkrace tror jag det kan vara bra att läsa reglementet, det svarar faktiskt på många frågor.  :read:

Citera
FR-T 6.11 Säkerhetsbälte
Säkerhetsbälte ska vara av minst fyrpunktstyp, med minst tre (3) fästpunkter. Bälte med 4 st. infästningar ska ha 4 st. fastsättningspunkter. Dess bakre infästning ska sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska en bricka, minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek, monteras på motsatt sida. Dimensionen på bult o mutter, samt gänga på infästningsögla, ska vara 7/16 UNF.
Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, ska det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd.
I detta rör fästes bältet på något av följande sätt:
1. Med en slinga runt röret.
2. I en klämma av min 3 mm tjockt och 30 mm brett plattjärn som bockats runt röret. I denna klämma av plattjärn skruvas bältet fast så att järnet klämmer runt röret och sitter fast. Klämman får fästas med svets.
När bältet är skadat eller slitet ska bältet dömas ut och märkas m ed vit färg VOLVO 189. Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.

Det man kan tillägga är väl att tänka igenom hur du monterar det, så det inte bara är tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Det är fråga om din egen säkerhet så det är värt några minuters extra jobb för att få dit det på ett bra sätt, och dessutom kan det vara värt att tänka över hur svårt det skulle vara att skruva loss - när man fått bilen såld på en tävling och står i ösregn, halv storm och solen har gått ner så man inte ser vad man håller på med, då vill man inte komma på att någon måste krypa in under bilen för att hålla emot muttrarna när bältet skruvas loss... ;)


Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16