Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 16
181
Volvo / SV: Kylkanaler genom insug på B23
« skrivet: mars 16, 2010, 00:09:05 AM »
Vattenkanalen i orginalinsuget är till för att värma insuget så bensinen förångas lättare, särskilt vid lugn körning. Nackdelen är att det givetvis även värmer upp insugsluften, och den vill man inte värma i onödan när man jagar maximal effekt.

182
Köpes / SV: 240/mekaniskt sprut
« skrivet: mars 14, 2010, 15:12:23 PM »
jag har kört folkrace med sånt sprut utan ström till något! den övre som det ska gå ström till är en choke den nedre vet jag inte riktigt vad den påverkar :P men jag har inte forskat något i det heller!

"Det nedre" är väl den elektriska uppvärmningen av styrtrycksventilen? En bimetallfjäder i den sänker styrtrycket när den är kall = mer soppa medan motorn är kall. Det ska sitta något elektriskt värmeelement som värmer grejerna där snabbt efter start, så tryck återgår till normalt och bränsleförbrukning och avgasutsläpp hålls så låga som möjligt. En ganska onödig funktion på en folkracemotor när varken avgasutsläpp eller bränsleförbrukning är särskilt viktigt - motorvärmen värmer så småningom upp grejerna ändå tydligen (har jag hört). Dessutom fixar väl dom flesta justerbart styrtryck, då kan förändringar med temperaturen vara smått störande...

Kallstartsspridaren på insuget kan vara lämpligt att koppla till en strömbrytare inne i kupén, som sagt är dess funktion ungefär detsamma som en choke (mer soppa vid kallstart alltså). Att trycka igång den några sekunder kan få även en motor som nästan är omöjlig att starta kall utan extrasoppa att hoppa igång hur snällt som helst.


183
Volvo / SV: spridare b23?
« skrivet: mars 11, 2010, 22:50:11 PM »
Spridarnas enda jobb är att mata in soppan i insuget, så länge dom gör det på ett hyfsat vettigt sätt och inte är för små för att leverera tillräckligt mycket soppa finns inte mycket att hämta där. Det viktiga är att få rätt mängd soppa, och det ordnar man med de grejer som styr sprutet - chippning/mappning av dator, ändring av bränsletryck o.s.v. Vissa metoder är förvisso bättre än andra...

184
Regler / SV: Idé på regeländring
« skrivet: februari 27, 2010, 18:45:07 PM »
Du får ju bygga fyrlänk och då kollar dom inte hur du gjort ex.

Det står ingenstans i reglerna att man får bygga fyrlänk. (Det står OM fyrlänk, men det står inte att man får bygga det!)

De bilar som körs idag följer sällan de formuleringar som finns i regelboken. Om vi ska skylla det på felaktiga regler eller besiktningsproblem kan debatteras i det oändliga, jag skulle påstå att båda är lika stora fel... men oavsett hur det ligger till med det, ska man börja rota i större ändringar bör man se över så reglerna är vettiga och att dom följs!

Att vagnboksutfärdare kontrollerar bättre kvittar ju egentligen, eftersom inga bilar tävlas i det utförande som dom ursprungligen fått vagnbok, åtminstone inte länge. Smågrejer ändras alltid efterhand som grejer går sönder, och somliga bygger om rätt stora grejer för att dom tycker att det blir bättre.

185
Övriga / SV: v6a
« skrivet: februari 25, 2010, 13:27:08 PM »
Kan ha att göra med att många av dom är byggda av plåt som hade passat bättre på en stridsvagn. Men jag tycker att det är en märklig klass på sätt och vis, det körs knappt några tävlingar med den så det finns inte mycket anledning till att den ska finnas.

186
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: februari 24, 2010, 00:17:37 AM »
Jo men om man har dåligt med batteri i bilenstartar den inte. Jag tycker att det är bättre om man kan starta bilen sen så på fläkten. Jag har aldrig glömt att slå på fläkten innan ett heat. vet man att det finns en knapp så slår man på den. sen har det lite att göra var man sätter knappen. kanske inte ska sätta den närmast vindrutetorkarknappen. Sen till något annat. Jag skulle inte rekomendera någon att ha långa smala vippströmbrytare i plast. I stridens hetta är det lätt att bryta av dom.

Det är rätt enkelt att sätta in en varningslampa (eller ljudsignal) som lyser när huvudströmmen är på men fläkten avstängd. Man kopplar den bara paralellt med strömbrytaren, när strömbrytaren är avstängd går istället lite ström genom lampan så den lyser men fläkten går inte (om man inte använder en åt h-e för stark lampa...)

187
Regler / SV: Idé på regeländring
« skrivet: februari 21, 2010, 20:39:37 PM »
Håller med om att det skulle ge möjlighet till nya intressanta byggen, men undrar om man verkligen ska låta folk kapa ur golvet och bygga kardantunnel. Det lär försvinna rätt mycket karosstyrka om man inte har koll på vad man gör, och med tanke på hur dåligt dagens regler följs är det nog bortkastat att försöka ha regler om hur det får byggas för att garantera en säker konstruktion.

188
Volvo / SV: För hög tomgång, vad kan det bero på? B230A
« skrivet: februari 09, 2010, 18:59:43 PM »
Tjuvluft?

189
Volvo / SV: Porta topp
« skrivet: februari 05, 2010, 22:18:52 PM »
Nu gissar jag vilt här... men om vi antar att det i stort sett bara är företag som lever på att porta toppar som lägger den tid/pengar som krävs för att göra en CADritning till en biltopp så kan vi nog också anta att dom inte har lust att dela med sig av sina ritningar, särskilt inte gratis på nätet.

190
Övriga / SV: avgassysten volvo 240
« skrivet: februari 04, 2010, 23:13:23 PM »
Jag har inte en aning om hur det ser ut inuti dom dämparna, men utvändig storlek och invändigt flöde behöver inte ha särskilt mycket med varann att göra. Foton på ett par uppkapade dämpare hade varit intressant...

191
Övriga / SV: avgassysten volvo 240
« skrivet: februari 03, 2010, 00:01:07 AM »
Har du någon direkt anledning till att sätta den mindre bak istället för att behålla den större? Något kilo mindre förvisso, men lågt placerat och långt bak - knappast någon nackdel när det ändå lastas in 100kg järnskrot i bagagen.

192
Regler / SV: Spolarburk bak
« skrivet: januari 25, 2010, 18:38:22 PM »
Min tolkning av regelformuleringen är att volymen bara är begränsad inne i kupén, på andra platser är det fritt. En annan öppning för tolkning är att det är vätskevolymen som är begränsad, inte tankvolymen - vilket kan tolkas som att tankstorlek är fritt, men max får innehålla 10l vätska.

Reglementet går beskriva på många sätt, "tydligt" är inte ett av dom...

193
Volvo / SV: Porta topp
« skrivet: januari 19, 2010, 22:08:12 PM »
Dremelkopior är förmodligen rätt vanligt bland dom som inte vill lägga allt för mycket pengar på utrustningen.

195
Bygga / SV: bakruta
« skrivet: januari 14, 2010, 18:54:15 PM »
FR-T 6.8 Rutor
Material: Säkerhetsglas, laminerat glas eller polykarbonatplast.
Vindrutan får ej vara av härdat glas. Användes rutor av plastmaterial (polykarbonatplast) får vindrutans tjocklek minskas till 3 mm, samt sido- och bakruta till 1 mm. Rutorna av glas eller plast, ska utifrån vara väl genomsynliga, gäller ej bakre sidorutor.
Utbytt ruta ska vara av samma storlek som original, i ett stycke. Bakre sidorutor får ersättas med plåt. Samtliga trasiga rutor ska vara ersatta före nästa heat.

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 16