Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 35
181
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 16, 2015, 14:08:38 PM »
Jo det är klart en kompressor fungerar bra men det är ju lite mera jobb.
Tänkte att och stoppa dit en standard b230fk oöppnad med lite småjobb på kringsutrustningen och ev en annan original kam är ju minsta möjliga jobb för effekten den levererar.
Så det är synd att värmeproblemet finns.

182
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 16, 2015, 13:54:19 PM »
Mekaniska pumpen utan regulator har fungerat för mig då nålventiler mm är fräscha dock har jag haft förgasare som flödat över också dellorto verkar vara känsligare.
Men det låter mer som din går snålt har du några typ f9-65 lågfart och prova.
Tror dock det är något mer än det för det är inte jätteskillnad på en storlek.

183
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 16, 2015, 09:06:29 AM »
Kollat flotörnivån i förgasarna?
Sitter det någon regulator (vilket bränsletryck i så fall?)och org mekanisk pump eller någon elpump?
Då du bytte fördelare byttes även tändspole och ev tändmodul/tändslutsteg om den nya inte var av brytartyp.
Svårt och ge vettiga svar utan och se och höra bilen och utan och veta hur stora kunskaper du har (du kan ju redan ha kollat allt jag nämnt och mer ändå osv)

184
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 15, 2015, 15:04:08 PM »
Okej då blir det ksk svårare då värdena lär bli helt fel om det kommer med vatten.
En smalbandslamda är bara gjort för ett smalt mätområde den visar bara rätt kring lamda 1 eller från ksk 0.95-1.05 då det är där insprutningen vill hålla det för bra avgas värden. Utanför det blir signalen fel eller försvinner helt.
Medan en bredbandet visar rätt från 0.70-1.30 eller kanske ännu större mätområde dvs är man utanför mätområdet på den lär motorn knappt gå iaf.

185
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 15, 2015, 14:30:03 PM »
Prova och bara haka dit en brytarfördelare och se om det blir någon skillnad?
Annars är förgasarna igenomgångna så det inte finns något skräp eller så.
Går den sämre på någon av cylindrarna eller lika på alla?

186
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 15, 2015, 10:48:42 AM »
Okej det är synd att det ska vara så kinkigt med värmeutväcklingen för annars skulle ju en turbo varit de bästa.
Bara hänga dit en komplett b230fk/ft och ett chipp och ladda lite mer så har man dubbla vridet jämfört med en vässad b20 och 200hk vid 4600varv typ.
Sen om man stoppar i lite värre standard kam gärna en lite större turbo (ger mindre värme och bättre hållbarhet också) och lite småmodifieringar här och var så har man mot 230hk vid 5000varv beroende på laddtrycket.

187
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 15, 2015, 10:37:35 AM »
Munstyckena bör vara stora nog prova vrida kammen lite åt båda hållen om du har ställbart drev annars är det en b230
Så försök kolla så märkningen på vevaxelremskivan stämmer.
Jag tror inte fast tändning är bra alls på din motor för den vill nog ha en bit över 30 grader på lite varv och på tomgång blir det för mycket.
den gå iaf på 25 grader dock blir den nog väldigt död på varv

188
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 15, 2015, 10:29:28 AM »
Lamdan går ju montera efter limpan?
Går det inte ett rör från den bak dit där man skickar ut avgaserna?
Lamdan är ettmycket bra verktyg när man justerar in en motor har man sen förgasare eller mekanisk insprutning behövs den ju inte så man kan ta bort den men det är ingen nackdel och ha den man kan ju se om någonting ändras eller så och på så sätt kanske förebygga ett ras.
Speciellt på en värre turbomotor där det går väldigt fort att få ett stort haveri om tex bränsletrycket sjunker och motorn börjar gå snålt.

189
Volvo / SV: B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 14, 2015, 21:59:06 PM »
Att den skjuter i förgasarna brukar oftast vara pga för lite bränsle eller möjligen felinställd kam.
Vad har du för storlek på lågfartsmunstyckena?
Kollat efter tjuvluft?
Står kammen rätt får man den en kugg fel på kam remmen går motorn inte särskillt bra.
Tror en fast tändning på 25 grader kommer fungera dåligt men tomgång ska gå få iaf.

190
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 13, 2015, 23:13:15 PM »
Men sen är chansen stor att motorn inte ger det volvo säger i Original utförande ger den 20hk mindre så kan man ju ändå öka effekten säg om motorn ska ge 100hk men ger 80 och man ökar med 30hk lär det kännas stor skillnad i fordonet men en bromsning ksk gör en besviken då den bara visar 10hk till.
Vad har du nu i båten om man ska tänka förbättringar på den?

191
Volvo / SV: Info om Volvo B23/B230 toppar
« skrivet: december 13, 2015, 09:11:04 AM »
631 toppen har 44/35 ventiler men dom är ca en cm längre än på andra toppar inget förbränningsutrymme alls nästan så går inte montera på ett block med vanliga kolvar.
Insugs flödet är lite sämre eller liknande som på en 531 och kanalen har en krökning sk swirl som inte går porta till pga för lite gods dvs om man ställer den emot en maxad 531
Avgas flödet är bättre org och i rätt portat utförande pga att kanalen viker inte lika tvärt från ventilen utan går upp nästan en cm innan svängen kommer.
Men det behövs sällan då det man kan få ur en 531 räcker mycket långt.

192
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 13, 2015, 09:00:02 AM »
Kollade lite på timos sida för och se om jag hittade igen artikeln om projektmotorn och klickar man in på 13.10 kammen säger dom 213,5hk med lh2.4  och med weber 45,  531 topp portad med 46/38 ventiler och deras steg 4 grenrör har den gett 245hk  :doh:
Och det är 15-20% mera än andra som lever på motorbyggen får ut med 45er och kammar med liknande värden i ärligt kalibrerade bänkar.
En av bästa motorerna jag sett papper på med vanliga weber 45er (som jag tror på) gav 196hk med 38mm halsringar och 200,3 med 40mm halsringar.
Sen finns några hk till med värre kam och om man preppar förgasarna ksk 10 till sen är det stopp på en 2,3 liters b230

Drar man av 20% på 245hk blir det 196hk så ca 200 eller max 210hk
drar man av 20% på 213,5hk blir det 170,8 så 170-180hk (som bör vara max med org spridare och insug)
Och 200hk båtmotorn ger 160 vilket måste vara riktigt bra med det grenröret.

Det är iaf vad jag tror men då är jag ju bara en amatör med en åsikt :read:

193
Volvo / SV: Marin B230F trim
« skrivet: december 13, 2015, 08:09:09 AM »
Tanken är vällatt timo ska tjäna sina pengar igenom att folk ska kopiera receptet igenom och köpa deras grejer
Alla har ju inte kunskapen och maskinerna för och mappa/tillverka ett chipp, slipa en kam, göra ett extraktorgrenrör, svarva upp spjällhus porta topp mm.
Dom som kan det köper troligen inte av någon annan alls oavsett vad dom får för effekter:P
Men efter och ha sett resultat  efter flera bromsningar där motorer med liknande kammar som timos 13.10 och weber 45er stanna på 180-200hk trotts mycket testande med trattlängder olika kammar grenrör mm så tycker jag 215 med ett original b230f insug låter alldeles för bra för och stämma typ 25hk för bra iaf
Och effekten ökar inte Heller mycket med värre topp när förgasare mm stryper.
Tex ta en gammal moppe och prova trimma den hur mycket som helst men men pluggen i insuget kvar tror chansen är liten att den går bättre än orginal men med dragen plugg.
Men men nu låter jag onödigt negativ tror motorerna är prisvärda och att mycket av deras saker än bra (har själv saker från dom) bara att dom saltar på siffrorna lite väl mycket eftersom effekt säljer.
Mvh

194
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 09, 2015, 21:04:50 PM »
Ett K-jet där allt är i bra skick mm fungerar väll ok insuget är betydligt bättre än F insuget det är det som till stor del styr effekten för bränsle delen går ju alltid modifiera.
men en motor med rätt bestyckade webrar får en helt annan sång och bättre register:P 
Kör du 530 toppen näst intill standard ger 405an mera gör du en liknande portning som den jag visat bilder på i dummietråden går den bättre flödet blir inte högre men kanalen är mindre och bättre lämpad till en k kam eller liknande.
Men allt är ju en fråga om kostnad och vad som är kostnadseffektivt.

195
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 08, 2015, 21:39:40 PM »
Äkta månen 7 kammen vet jag inte om den slipas men oftast brukar man nog prata om fs 296an som folkraceshop säljer den slipas vad jag vet av axellson enginering så samma profil kan säljas av flera olika återförsäljare under olika namn.

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 35