241
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 27, 2015, 00:57:22 AM »
Backventil till vakumet i förgasaren?
Är det nått till gamla solexskrotet som satt org?
Slangen till tändboxen behöver ingen backventil iaf den ska ju känna undertrycket i insuget och höjja tändningen vid lågt gaspådrag.
Då man får mindre bränsle och luft i cylindern klarar det högre tändning utan och spika.
Tändkurvan ändras inte på full gas utan vakumet och blir motorn lite lågtänd på halv gas kan man ju bara gasa lite mer för och få samma effekt upp till full gas där tändningen stämmer bra iaf sen kan vakumklockan kärva och bli lite seg så det spikar till när man tex går från motorbroms till full gas därav brukar jag köra utan på trimmade motorer
Så det en folkrace eller typ isbilsmotor som mäst bara ska gå på full gas skulle jag skippat och sätta dit slangen är det till en gatbil där bränsle ekonomi är prioriterat skulle jag gjort en ny anslutning på insuget och det fungerar med en enkel nippel.
mvh
Är det nått till gamla solexskrotet som satt org?
Slangen till tändboxen behöver ingen backventil iaf den ska ju känna undertrycket i insuget och höjja tändningen vid lågt gaspådrag.
Då man får mindre bränsle och luft i cylindern klarar det högre tändning utan och spika.
Tändkurvan ändras inte på full gas utan vakumet och blir motorn lite lågtänd på halv gas kan man ju bara gasa lite mer för och få samma effekt upp till full gas där tändningen stämmer bra iaf sen kan vakumklockan kärva och bli lite seg så det spikar till när man tex går från motorbroms till full gas därav brukar jag köra utan på trimmade motorer
Så det en folkrace eller typ isbilsmotor som mäst bara ska gå på full gas skulle jag skippat och sätta dit slangen är det till en gatbil där bränsle ekonomi är prioriterat skulle jag gjort en ny anslutning på insuget och det fungerar med en enkel nippel.
mvh