Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 35
241
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 27, 2015, 00:57:22 AM »
Backventil till vakumet i förgasaren?
Är det nått till gamla solexskrotet som satt org?
Slangen till tändboxen behöver ingen backventil iaf den ska ju känna undertrycket i insuget och höjja tändningen vid lågt gaspådrag.
Då man får mindre bränsle och luft i cylindern klarar det högre tändning utan och spika.
Tändkurvan ändras inte på full gas utan vakumet och blir motorn lite lågtänd på halv gas kan man ju bara gasa lite mer för och få samma effekt upp till full gas där tändningen stämmer bra iaf sen kan vakumklockan kärva och bli lite seg så det spikar till när man tex går från motorbroms till full gas därav brukar jag köra utan på trimmade motorer
Så det en folkrace eller typ isbilsmotor som mäst bara ska gå på full gas skulle jag skippat och sätta dit slangen är det till en gatbil där bränsle ekonomi är prioriterat skulle jag gjort en ny anslutning på insuget och det fungerar med en enkel nippel.
mvh

242
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 26, 2015, 16:48:31 PM »
Det går ju borra och sätta ett vakumutag på insuget eller så kan man köra utan vakumet.
däremot går det det inte ta boxen från ett lh2,2 då den samarbetar med bränsleboxen så det blir problem där.
mvh

243
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 23, 2015, 17:54:05 PM »
Okej det finns ju mycket småsaker man kan göra som gör skillnad om än liten lätta bort så mycket vikt som möjligt om det inte är gjort redan.
tex kapa ur bakdörrarna allt som går och svetsa dom i karossen  kolla om annat onödigt inte är bortskruvat överallt kolla över bussningar i fram och bakvagn mm.
prova lite starter med olika däck om du tänker köra vanliga dubbdragna vinterdäck ev prova med olika viktat bak.
Lätta alufälgar i 15" finns ju typ gratis istället för plåtfälgar dock håller dom ju sämre men det är ju roterande vikt och gör mer än fast vikt i bilen.
mvh

244
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 23, 2015, 00:46:22 AM »
Om toppen är helt standard räcker en k-kam, en fs122 eller liknande ger lite mer men och gå på någon vass kam är inte lönt då den ger sämre botten och toppen stryper på högre varv så det blir bara smalt register.
men river du lös toppen så går det ju göra en mild portning det gör av sig rätt mkt på 530 topparna även med k-kammen blir det skillnad.
Men är det första bilen skulle jag nog kört några tävlingar först och skruvat så lite som möjligt:P
Möjligen jobbat lite smått  med väghållning mm eftersom är ju tråkigt om man lägger ut pengar sen så blir bilen såld direkt och man ksk får fara på 2-3 tävlingar innan man får en ny bil på anbud så missar man tävlingstillfällen mm:P

245
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 21, 2015, 21:26:11 PM »
Jo det är skillnad och absolut något man måste tänka på.
Skulle det vara turbokolvar med stora gropen så skulle det inte bli så hög komp men med f kolvarna med lilla gropen blir det högre än nödvändigt med den kammen och original topp iaf men en vassare kam portning och lite uppraget förbränningsutrymme så skulle det vara lagom:P

246
Volvo / SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 19, 2015, 18:43:42 PM »
Med en k-kam och org förbränningsutrymme är det onödigt mycket planat om den körs på vanlig 95/98okt bensin
det som händer är att motorn blir spikkänsligare och man måste köra på lägre tändning än vad som är optimalt och man kan tappa nån hk men det fungerar utan problem och jag skulle iaf inte sett det som något fel eller problem.
Men med vass kam och lite moddat förbränningsutrymme är det mer lagomt.
Däremot måste man tänka på är att kammremmen måste vara en kugg kortare än org om den ska bytas någon gång.
Mvh

247
Volvo / SV: Söker efter Tips/hjälp med Bestyckning fajs 45or B230A
« skrivet: mars 23, 2015, 04:28:22 AM »
Effekten blir ca 170-200hk beroende på hur du lyckas få till alla justeringar längder på trattar storlek på halsringar mm förutsatt att allt är fräscht och portaren kan sitt jobb.
bestyckning skulle jag börjat på f9 e-rör 60-65 i lågfart, huvudmunstycket måste man veta halsringen för och kunna gissa men ta den gånger 4 så kommer den och gå dvs 160 huvudmunstycke till 40mm halsring sen en tia större luft än huvud men bestyckningen är alltid lite individuell för olika motorer så där bör man helst bromsa för och få allt bra en bredbandslamda är också ett bra värktyg.
 men kolla stiften vid belastning på olika varv ger även en hel del

248
Volvo / SV: b230 stakar
« skrivet: februari 19, 2015, 16:02:46 PM »
Däremot är ju b23 vevstakarna 145mm och b230 152 så där skiljer det 7mm

249
Volvo / SV: b230 stakar
« skrivet: februari 19, 2015, 16:00:41 PM »
Vi har då bytt till dom stadigare vevstakarna på ett b230et block och fick då inte 7mm kolvuppstick då:P har inte hört någon annan som sagt att det skiljernågot i längd:S
kan kolla om jag hittar båda modellerna av b230 vevstakarna när jag kommer hem från jobbveckan och se men är nästan helt säker på att det är samma:P

250
Volvo / SV: bestycka fajs 45or
« skrivet: januari 15, 2015, 18:26:46 PM »
Toppen och speciellt kammen gör stor skillnad för bestyckningen så utan och veta vilken kam är det svårt och gissa en vettig grund bestyckning man kan få bestyckningen hyfsat på gatan om man kollar tändstift och hör hur motorn går en bredbandslamda är ett väldigt bra värktyg och införskaffa om man inte har det.
Sen måste man veta halsringar i förgasarna mm.
men huvudmunstycke brukar bli ca 4-4,3 gånger halsringens diameter nu på vintern skulle jag börjat med det större måttet.
Luftmunstycke 0,10 större på vass kam och 0,30större på en snällare.
lågfart 55-60med snäll kam 60-65 med vassare min senaste webermotor med fs296 portad 530topp och 45er ville ha 65 i lågfart utan luftfilter.
sen f9 e-rör är en bra början
Sen får man ju det knappast perfekt på en gång men bilen bör då gå köra utan problem.
Mvh

251
Volvo / SV: Volvo B20 med fsv830, hjälp med ventilsäterna.
« skrivet: januari 11, 2015, 09:08:02 AM »
Räkna först på det kammens lyft gånger vippans utväxling 8,3 gånger 1,45 (org vipparmsbrygga med rätt geometri kan bli typ 1,40-1,43 med sämre) är 12,03 det är vad ventilen kommer lyfta minus ventilspel ta sen något och tryck ner en ventil i toppen 12mm och se du bör kunna få imellan ett tunnare bladmått typ 0,15-0,20 mm mellan fjädervarven annars kan man måsta göra något åt det tex sänka brunnarna längre ventiler andra fjädrar osv.
sen bör man kolla en gång till med bladmått när motorn är ihopmonterad.
Då man sänker sätena fräser man ner i toppen nån mm där fjädrarna ligger emot så ventilfjädern får längre fjädringsväg.
Mvh

252
Volvo / SV: Tändproblem
« skrivet: januari 08, 2015, 05:32:36 AM »
Insprutet måste vara kvar om man ska ha tändningen.
Boxarna samvärkar och tex vevaxelgivaren går till bränsleboxen sen från den till tändboxen.
Sen har jag för mig att det går signaler från lmm också för att styra tändkurvan typ som vakumklockan på en brytarfördelare.
mvh

253
Volvo / SV: solex 40
« skrivet: januari 04, 2015, 21:22:49 PM »
Spridaren ger ändå en liten venturi dock blir trängsta stället i förgasaren då vid spjällaxeln så det fungerar inte så bra men med så små förgasare och relativt stor motor kan det fungera men blir svårbestyckat och troligen blir bränslekurvan helt fel så det blir inte bättre även om det är möjligt att toppeffekten kan öka på ett smalt område där bestyckningen stämmer.
dock inte testat så är bara gissningar från min sida ???

254
Volvo / SV: weber insug
« skrivet: januari 04, 2015, 21:16:48 PM »
Tror det enklaste är och tillvärka egna insug om du ska köra med idf.
Det är ju stående förgasare så du lär nog vara tvungen och ta upp ett hål i huven för att det ska rymmas pga det är det nog aldrig tillvärkat några insug då dco och dcoe passar bättre.
Men man kan man säkert få bra fart på motorn med dom.
Mvh

255
Volvo / SV: hur gör ni med tändning på era motorer?
« skrivet: december 25, 2014, 20:46:07 PM »
Med så pass snäll kamaxel fungerar det nog bra med standard tändkurva.
Men annars kan man ta isär fördelaren och det finns slungvikter som rör sig och ändrar tändningen beroende på varv där.
Man man göra om så tändkurvan blir kortare eller byta ut fjädrarna eller lätta vikterna om man vill förskjuta tändkurvan.
oftast vill man ju ha kortare tändkurva och mera tändning på lägre varv så då bryter man in stopparna för vikterna eller trär en slang över dom så vikterna inte kan röra sig lika mycket.
Stumma fördelaren tror jag inte på det är en riktig sniklösning på lågbudget turbomotorer :P

Om vakumförställningen fungerar som den ska kan du ha kvar den jag brukar ha kört utan på fr och isbilsmotorer då det kan spika till vid snabbt gaspådrag om den kärvar lite men har man original tändkurva och allt fungerar och löper lätt ska det inte vara något problem.
brytarlösa tändsystem sitter på 240 med E motorer dvs dom med mekanisk insprutning och på 740 från 85-86 med förgasare sen finns det  flera olika eftermarknads system i olika prisklasser.
mvh

Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 35