Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 35
256
Volvo / SV: b21 kolvar
« skrivet: december 18, 2014, 12:11:31 PM »
Det är bara och köra :P
Men använd helst nya ringar iaf om det inte är nån riktigt snikig fr eller isbilsmotor.
är man lite seriösare mäter man kolvarna och kolvringsspåren så dom är bra så får man veta säkert om kolvarna är bra.
Men det är ju klart det beror ju på budgeten och användningsområdet på motorn ska mycket annat kostas på så kan ju nya kolvar vara värt och lägga pengarna på också.

257
Volvo / SV: Kamaxel och ventilspel
« skrivet: december 18, 2014, 10:28:58 AM »
Nollställ motorn dvs alla nollpunkter är där dom ska vara eller så nära som möjligt då ska motorn gå sen när allt fungerar kan man finjustera kammen så man får bäst karaktär på motorn.
När man planar toppen så backas kammen lite mot nollställningen men aldrig så mycket som en hel kugg.
Spridarna spelar ingen roll vart du sätter då alla öppnas samtidigt och lika mycket om allt fungerar som det ska.

258
Volvo / SV: Kamaxel och ventilspel
« skrivet: december 13, 2014, 14:35:43 PM »
i så fall blir det skrot av ventilerna om kamremmen kränger av helt men se över spännaren så den sitter som den ska och så remmen är sträckt som den ska.
Ta lös spridarna bygla bränslepumpen så den går konstant och se om det läcker igenom sen lyfter du skivan för luftvågen då ska det komma bränsle.
Fast kolla först så allt sitter som det ska så inte gummibälgen mellan luftvågen och insuget släppt slangar till sprutet tändkablar mm.

259
Volvo / SV: Kamaxel och ventilspel
« skrivet: december 12, 2014, 14:38:03 PM »
Lägga in egna brickor under tror jag inte på det går säkert klippa bitar från ett bladmått eller något sådant och lägga mellan men troligen får man inte rätt anliggningsyta så förr eller senare börjar brickan röra på sig och nöta sönder tryckaren.
Däremot går det ju slipa ned lashcapsen om ventilspelet är för litet tills det blir rätt bara man är noga med och få en plan yta på dom.
om kamremmen inte krängt av så ska det nog inte vara någon fara med ventilerna.
är det gjort något i övrigt med motorn eller endast monterat annan kam?

260
Bygga / SV: chassi inställningar 245
« skrivet: december 12, 2014, 10:12:40 AM »
Kapa två varv bak ha den originalhög eller väldigt lite sänkt fram höja den mer än standard är nog inte och rekomendera då allt inte är starten.
vill man lägga ner tid går det ju bygga om och förbättra det mesta i både fram och bakvagn.
Men lite hårdare fjädrar fram gör skillnad går även montera dubbla krängningshämmare då kränger det betydligt mindre.
Kolla över bussningar i både fram och bakvagn finns silikon  man kan gjuta igen tomrummen i gummibussningarna med och få dom stummare tex dom stora undre i bakaxeln.
Många kan ev gå fylla igen på plats om man är lite klurig och det är ingen stor utgift.
är stötdämparna dåliga så hitta iaf bättre begagnade och montera
Sen vettiga däck på det så blir det rätt stor skillnad mot original.
vill man sen gå vidare så går det ju ändra camber caster mm i framvagnen men då blir det mera jobb.
mvh

261
Volvo / SV: Kamaxel och ventilspel
« skrivet: december 12, 2014, 09:55:34 AM »
Om motorn stannade så är det troligen något annat än att ventilspelet är för stort.
En motor går även om lashcapsen hoppar av dvs 2-3mm ventilspel men låter som en gruskross och saker går väldigt fort sönder (inom några mil)
Om kamremmen börjar vandra utåt brukar spännaren sitta löst eller inte hamnat riktigt rätt dreven kan vad jag vet inte hamna fel.
Det är inte bra om ventilspelet ändrar sig vid provkörning då har troligen något blivit fel vid monteringen.
Är spelet 1.10 nu så får du ta en 0.75mm tjockare bricka än du har där nu dock måste ju varje cylinder justeras för sig och brickorna brukar vara ca 3.90-4.10 på 95 av alla standardtoppar sen ändras det ju givetvis med sätesfräsning ventilslipning mm men risken är väldigt liten att alla är 3.70 så dom måste mätas för sig.
mvh

262
Volvo / SV: Byte Kam B230K
« skrivet: november 25, 2014, 09:02:38 AM »
Det mesta är ju bättre än en T-kam men sen är frågan vad du är ute efter.
Sen har jag för mig att jag hittat en V-kam i en k motor fast det kan ju vara eftermonterat.

Men jag antar att maxvarvet blir lågt så då är det inte lönt och sätta dit någon allt för vass kam så du tappar bottendrag och båten får svårt och ta sig upp ur vattnet.
Ska det vara typ gratis så ta någon av original kammarna så A D V K förutsatt att det är en T kam i den.
A är snällaste av dom och k är vassast annars en snäll trimkam som fs 122 eller någon annan lknande om  K kammen är för snäll.
hur är det med grenrör på en sådan motor sitter det något vattenkylt skit stryper det nog en hel del så det kan göra mer än en kamaxel iaf om man ska steget längre än kambytet.
mvh

263
Volvo / SV: Volvo 240-92 kamrem haveri. Skadas motorn?
« skrivet: oktober 29, 2014, 06:20:00 AM »
Alla b19-b230 utom b230k och 16v  ska klara sig så länge det sitter standard kam och toppen inte är planad.
Tror det var ca 2.4mm till godo innan kolvarna tar emot ventilerna på en b23a med A-kam.
så har man tex planat 2mm och en kam med mera än 10.8 i lyft blir det mycket troligt böjda ventiler.
mvh

264
Volvo / SV: Kyl problem B230
« skrivet: oktober 24, 2014, 21:44:30 PM »
Ett bra inlägg med bra information:)
Till volvo (240-940) finns lock till expantionskärlen som håller olika tryck dom flesta brukar ha 75kpa och vara svarta sen finns gröna lock som håller 150kpa dom ger lite högre kokpunkt.

265
Bygga / SV: Får jag bygga såhär????
« skrivet: oktober 21, 2014, 22:31:48 PM »
Utan och veta alls så gissar jag på att ramen runt oljetråget borde vara godkänd då den sitter mitt under bilen så är det ju inte i någon deformationsson och förstärka längst sidorna med armeringsjärn tror jag däremot kan vara värre och få igenom.
dock bara en gissning från min sida:-P
mvh

266
Volvo / SV: helt komplös b230
« skrivet: oktober 18, 2014, 10:33:29 AM »
Om du flyttade över kammen från originaltoppen kollade du ventilspel då?
annars är risken stor att du har alla ventiler öppna 1-3mm hela tiden om det satt en omslipad folkracekam förut i nya toppen.
mvh

267
Volvo / SV: Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 16, 2014, 10:37:15 AM »
48er fungerar på en standard 405 topp och inga större problem och bestycka in dock ger dom nog ingen mer effekt än med 45er då toppen stryper långt före.
Kanske lite svårare med bestyckningen när förgasaren går från lågfart till högfartskretsen men annars tror jag kammen gör betydligt mer än toppen då det gäller bestyckningen.
Sen så hade en bra 46/38 topp säkert gett 20-30 hk till utan några direkta nackdelar.
men räknar man sen in att 45er är ett par tusen billigare så hade dom ju vart ett bättre val då dom inte har några nackdelar i det här fallet.
Men då Haapasaari redan har 48er hade jag inte tvekat med och använda dom på isen.
men det är ju min åsikt och inte säkert att den är helt rätt så kom gärna med egna erfarenheter :)
mvh

268
Volvo / SV: Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 11, 2014, 04:02:11 AM »
En planad standard 405 topp med hårdare fjädrar extraktor grövre avgassystem och 48er skulle fungera bra till den kammen och på isen skulle den nog bli rolig och ge kanske 180-190hk rätt bestyckat ev några hk till om man får allt och harmonera riktigt sen behövs värre topp
dock skulle jag nog inte använda 48erna i folkrace (möjligen på nån stor festival) då dom är värda nästan vad du får sälja bilen för:-P
sen får du räkna på att det kostar en del och bestycka förgasarna då man brukar få prova en del innan man hittar rätt.
så ska motorn gå folkrace skulle jag kört k-jet insprutningen 405topp och en snällare trimkam typ fs122 med extraktor och lite bättre avgassystem det räcker om man kör för att ha roligt och inte satsar på A-final och vill känna sig säker på och få anbud på bilen:-P

269
Volvo / SV: Min b23e i 240 gle -84
« skrivet: oktober 10, 2014, 21:48:17 PM »
b23e från 79-80 har 405topp och H-kam 140hk.
b23e från 81-83 har 405topp och K-kam  136hk
b23e från 84 har 398 topp och A-kam och typ 127hk eller nått sånt.
Alla b23er har samma lager och det är dom stadigaste 85kom b230 som har dom klena bottendelarna med mindre lager och klena vevstakar vilket brukar hålla på sugmotorer iaf men på turbomotorer ger dom upp rätt fort.
187 kammen är inte lämplig och köra med standard topp och k-jet ligger borta på jobb så kan inte kolla i datorn efter värden på den men gissar att det är 12,5-12,8mm lyft och 310gr dur vid ventilspel om jag inte minns fel är det 36mm bascirkel på standardkammarna
Den kräver betydligt bättre topp och ventilfjädrar än standard 398 och den är väldigt svår och få och fungera med k-jet även om det kanske kan gå om man lägger ner mycket tid och har stort kunnande om insprutningen.
jag tror motorn skulle gå bättre med en H eller K kam eller kanske nån mild trimkam typ fs280 eller fs122 vassare är inte lönt med den toppen.
mvh

270
Volvo / SV: Kyl problem B230
« skrivet: oktober 10, 2014, 07:58:01 AM »
Hur stor del av kylaren täcker kylfläkten?
om den bara suger igenom en del av kylaren kan det bli för lite.
Har sett flera som säger att det gör stor skillnad om man gör en kåpa på kylarens baksida som man sätter fläkten på så den suger igenom hela kylaren.
Prova montera tillbaka standardfläkten med kåpa och belasta motorn ett tag och se om tempen fortfarande sticker iväg innan du lyfter topp mm då chansen är stor att felet är för dålig luftigenomströmning i kylaren.
mvh

Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 35