Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 35
271
Säljes / SV: VOLVO 142 KAROSS 1974
« skrivet: september 24, 2014, 23:06:29 PM »
kan nog underlätta om du skriver vart i landet den finns :P

272
Volvo / SV: Stressad b230f spikar/knackar
« skrivet: september 19, 2014, 21:07:58 PM »
beter den sig lika med original chippen?
har du tillgång till nån bredbandslamda eller något annat för och se om den går snålt?
och är chippet för en standard motor eller typ ett voc chipp?
ett voc chipp tror jag har lägre tändning än ett för en standard motor då högre komp oxh effektivare motor behöver mindre tändning.

man kan koppla om kablarna till vr givaren för och höjja och sänka tändningen tre grader i taget minns inte hur man kopplade om det men det ska gå goggla fram om den inte går snålt kan det vara lösningen:-P
mvh

273
Volvo / SV: solex 40
« skrivet: september 08, 2014, 23:02:44 PM »
Halsringarna går och ta bort men det är långt ifrån säkert att det blir bättre då spridare och spjällaxeln också är strypningar för flödet därför kan 45er ge mer effekt med samma storlek på halsringar.
sen sitter dom ju där av en anledning och har ju en funktion men om dom är mindre så svarva dom till 36mm och låt dom kona till så mycket så möjligt efter där spridaren slutar då dom är monterade i förgasarna.
jag har inte haft någon timo 12,2 så vet inte säkert men tror den är rätt lik en fs122 dvs kring 250gr dur/1mm så fs296an har ca 25grader mer dur och är ganska mycket vassare
mvh

274
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 25, 2014, 01:13:38 AM »
Synd att grenröret värkar strypa bort mycket effekt det borde ju gå göra någon egen bättre lösning på det iaf om man kan svetsa och hålla på själv.
Men det är ju mycket jobb om man ska göra något vattenkylt.
motorn du beskrev bör fungera bra men helst skulle du fått borra blocket för mera volym också.
20k ska räcka utan problem sen behöver man ju inte köpa allt nytt det mesta kan gå hitta begagnat tex så finns det ju gått om borrade b20 block eller kompletta underdelar mm som kan gå få till rätt pengar.
123ignition skulle jag nog struntat i om jag inte hittade andra saker väldigt billigt det är bra och kunna ändra tändkurvan men original räcker gått till en 150hk motor.
Då det gäller förgasarna räcker 40er utan problem till 150 hk (helst stora36mm halsringar då) så 40 eller 45er spelar inte så stor roll då halsringarna blir i samma storlek ungefär så låt priset bestämma där.
Då det gäller kammar så finns ju också flera det behöver inte vara en nh191 som är det vassaste jag tror skulle fungera (helst då på en 2.1liters volym )
Det finns ju mängder med olika b20 profiler från många olika kamaxelslipare och ska man köpa kammen ny så är det nog bäst och prata med kamaxelsliparen som ska göra kammen beskriva motorn och dess användningsområde mm så vet dom vad som är lämpligt.
exempel på några kamaxelslipare är Agap, Enem, Axelsson engineering, Gunnar lundström (professorn).
Annars så är kg10, sts239, Enem K17, Timo 717, fsv717, nh48 några exempel på kammar som är steget över volvos K kam och lär fungera bra.
Exempel på lite vassare kammar som kan tappa lite bottendrag men som bör fungera men helst med volymökning till 2.1 liter och med bra justerade 40/45er och allt övrigt bra är kg17, timo740, fsv740, Enem k18, nh191

Men eftersom jag inte har hållit på och trimmat någon båt vågar jag inte säga 100% säkert hur dom lite vassare kammarna fungerar man märker ju inte av problemet i en bil där det dels går lättare och man har växellåda så man kan växla ner då det går för tungt men det ska med 95% säkerhet inte vara något problem.
mvh

275
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 23, 2014, 10:49:25 AM »
Jag rekomenderade en kam med max 255gr dur/1mm.
Dvs mätat vid vid en mm lyft inte vid ventilspel.
Första biten på kamaxelns lyftkurva är väldigt snäll då man smyger upp ventilen första biten så kam lyftare stötstång vippa ventil (hela kedjan) ska få bra anliggning.
Skulle man börja axelerera fullt direkt och mer eller mindre slå upp ventilen skulle ingenting hålla och det skulle bli ett väldigt oljud ifrån motorn.
Därför mäter man vid 1mm eller 1.27mm som är 0.05 tum (usa standard) det ger en bättre indikation om hur vass kamaxeln är då kamaxlar för olika ändamål har olika snäll öppning en kam med 250gr/1mm kan ha allt från 275-300 gr dur/0.35 ibland är det ännu större skillnad.
nh 191 har 246gr/1.27 och 252-255 nån stans vid 1mm dvs den är bland dom vassaste jag tror på och skulle nog passa med borrat block och förgasare med separata spjäll (weber) sen helst byta ut grenröret vilket inte var ett alternativ (typ 170hk motor och 5500 varv i båt eller toppeffekt där och växlingsvarv på 6-6500 i bil)
ska man sikta in sig på 150hk och 4000-5000 som maxvarv så bör man gå på en snällare kam .
Då det gäller vevaxlar med längre slag så slipar man ner vevtapparna till rätt mått för b230 vevstakar då får man 85mm slaglängd men eftersom dom dels är längre och har 23mm kolvbult istället för 24 som senare b20 (dom med 8bultad vevaxel) och alla b21-23 så måste man ha andra kolvar vilket gör att det blir ganska omständigt och dyrare.
mvh

276
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 22, 2014, 11:59:24 AM »
Jo saltvatten äter ju upp allt i metallväg men är det några skillnader på ett marinblock och ett från en bil.
Eller skulle bara kringsutrustningen gå bulta över om man renoverade en annan motor på sidan sen bara kastbytte i båten?
Jag har aldrig hållit på med någon båt då jag bor i Norrlands inland så det är bara bilar som gäller så jag är inte helt hemma på allt som gäller båtmotorerna :P
men 150 hk och mera bottenvrid än originalmotorn hade ska inte vara så svårt lite vassare kam en snällt portad topp och 2.1 liter skulle ju även gå öka slaglängden men då blir det ca 4000 kr till minst så det kanske inte är så intressant.
Sen helst byta ut förgasarna mot dubbla 40er för får man att spjäll per cylinder ökar vridet ganska mycket speciellt med lite vassare kam och större än 40er behövs inte för 150 hk
Men håller man sig till mera renovering så går ju originalförgasarna också använda.
då det gäller fart och varv så 4000 ska ju inte vara några problem och varva längre stunder och man ligger väll sällan på toppfart allt för länge dvs om motorn skulle orka varva 5-5500.
mvh

277
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 21, 2014, 16:58:30 PM »
jag tror att ett b20 block har ca 6-7mm gods innan vattenkanalerna ett b23 har kanske 4mm och ett b230 4,5-5 sen kan allt vara lite förskjutet vid jutningen så ett block kan ha typ 5 mm på en sida och 7 på den andra men till 92 ska det inte vara något problem och borra en sugmotor om nu inte blocket har några defekter.
det finns ju sonicmätare eller vad dom nu heter som man kan mäta godstjockleken med.
jag tänkte mig ett högre toppvarv än 4000 iaf när jag pratade om en 170-180hk motor en 142 med M40 och 4:10 slutväxel varvar ju 3500 i 100 kmh och i 110-120 kam man ju ligga i en timme konstant om man landsvägskör så det är ju kring 4000 varv.
weber idf är ju dubbelportsförgasare därav blir det fel även med en adapter mot solexinsugen.
men nöjjer man sig med en motor liknande dom som timo byggt blir det ju mera renovering än trimning men motorn lär ju bli väldigt driftsäker iaf.
då det gäller toppen så behövs ingen extrem topp för 150hk kanalerna behöver inte vara mycket större än standard bara portade lite på rätt ställen 180hk kräver ganska mycket portning men toppen blir inte farligt tunn om man vet vad man gör och en 200 hk topp blir tunn och man måste ha bra koll på hur mycket man kan ta på olika ställen och även stort kunnande för och nå dessa effekter.
mvh

278
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 19, 2014, 05:14:43 AM »
Okej vet inte om värmeproblem skulle vara så stort problem.
Men om man då riktar in sig på en sugmotor för max 20k så skulle jag först lägga pengar på och renovera och borra underdelen.
Använder man begagnade b21 kolvar (som inte gått så farligt långt) sen nya lager ringar mm borde man kunna göra det inkl borrning och toppdäckning av blocket för 6000.
sen då det gäller förgasare skulle jag satsat på dubbla weber dcoe45er eller minst 40er (fungerar lika bra med Dellorto dhla eller Solex addhe) så man får separata spjäll för cylindrarna det ger effekt och gör stor skillnad på vridet med lite vassare kam.
weber idf förgasare skulle gå använda om man har mycket plats uppåt men då måste ett eget insug med 90graders böj uppåt tillverkas då jag inte tror något sådant säljs.
En 36/36dcd ger nog inte mer effekt än org solexförgasarna och tror inget bättre än solexarna passar på org insuget men förgasaranläggningen kostar nog kring 5000 om man köper begagnade 45er med insug mm ksk 2500-3000 om man kör 40er.
toppen kam man antingen få tillverkad ny passande motorn av ett proffs (tex Jens eller Erland som nämts eller någon annan känd trimmare med mycket kunskap) eller av någon kunnig hemma trimmare men priset och ev kvaliteten på jobbet blir ju oftast därefter.
Begagnat finns det också mycket och välja på men många har en förmåga och tro alldeles för mycket på det skrot dom säljer och akta dig för och gå för mycket på ventilstorleken 44/37 ger oftast lika mycket eller mer effekt som 46/38 då ventilerna hamnar så nära cylinderväggen så dom inte kommer till sin rätt (tror dom senare av erland cox 200-210+hk  b20 motorer har 44/37 ventiler)
P-kammen är inte särskilt vass tror den var som en K-kam ungefär.
Kammen bestämmer ju en stor del av motorns karaktär och varvtalsregister men antar att du inte vill varva så mycket då det inverkar på hållbarheten.
Så jag skulle rekomenderat lagom eftermarknadskam  med 245-250 gr dur/1mm eller max255gr om förgasarna är 45er och så mycket lyft som möjligt tex nh191 (den har jag hört många säga ska vara bland dom bästa gatkammarna som finns till b20 eller en gammal hederlig R-kam skulle nog fungera också.
Avgaslimpan skulle jag helst skippa om det är möjligt och använda ett bättre extraktor då den troligen bromsar effekten ganska mycket.
och pratar man effekt så tror jag 40er med 36mm halsringar lagom topp en 245gr kam och avgaslimpan kvar ger 150hk kanske.
45er bra topp 255gr kam och extraktor kan ge mot 180 hk eller iaf 170
blev ett långt inlägg men hoppas du fick svar på några frågor mvh :)


279
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: augusti 17, 2014, 03:11:21 AM »
Om du vill ha mest effekt för pengarna och har kunskapen och göra det mesta själv så är ju en turbokonvertering bäst.
Då kan du behålla bottendraget i motorn och plocka 300-500hk för dom pengarna beroende på hur bra hållbarheten ska vara:-P
Annars om det är en sugmotor så kanske 180hk är rimligt med 45er bra topp kam och grenrör.
Antar att en båt måste ha bra vridmoment ganska lågt ner i registret för och orka plana så kammen bör nog inte vara överdrivet vass sen när man renoverar är det ju bara fördelar med och borra blocket och köra b21kolvar.
Hur är det med kylning osv är det vattenkylt grenrör med på en sådan motor?
mvh

280
Volvo / SV: ekonomitrim b230a
« skrivet: juli 30, 2014, 23:59:02 PM »
med webern får du nog inte bättre ekonomi iaf inte om du använder gasen:-P
skulle jag byggt för ekonomi skulle jag konverterat till insprutning typ ett lh2.2 det är lätt och instalera sen är T kammen enligt mina erfarenheter värdelös bättre med en A eller V kam då som ger samma botten och mera ork på varv sen ska andningsvägarna vara fria så insug och avgas får inte ge något onödigt motstånd.
och viktigast av allt se till så allt typ tändsystemet bränslesystemet slangar mm är i bra skick och så motorn går rent och fint.
mvh

281
Volvo / SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: juli 23, 2014, 02:34:11 AM »
jag satte ihop en motor i en busbil igår med ett lite tillsnyggat kl insug weber 45er portad topp (lite mer portad på insug än den i dummietråden (ca 36.5mm minsta aria) men ungefär samma på avgas)och fs296 kam den gillade f9 e-rör 160 i huvud och 180 luftmunstycke.
har 55f6 i lågfart vilket den inte gillar alls skulle haft 65er men dom är beställa:P

Men till din motor drar jag en grov gissning på f9 e-rör 135-140 i huvudmunstycke om du har 34-36mm halsringar och 145-150 om det är 38-40 och 160-180 i luftmunstycke.
 på lågfarten kan du nog köra 55f6 då du har rätt snäll kam som bygger bra med vakum (det gick med fs296an rejält backad) men det är svårt och säga fören motorn är uppstartad och man märker hur mycket soppa den vill ha på olika varvtal mm det är liten chans att man träffar rätt direkt sen brukar ju luftfilter göra att den går lite fetare.
mvh

282
Volvo / SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: juli 14, 2014, 02:10:18 AM »
Hadde du inte ett lh 2,4 i sprut?
annars då det gäller förgasare så fungerar säkert 40er bra 45er är ännu bättre om du skulle vilja trimma vidare senare sen blir dom inte för stora heller.
akta dig bara försolexförgasare som är svåra och hitta munstycken till addhe är dom enda som det finns bra med grejjer till tror jag.
Då det gäller insug finns det ju flera olika jag gillar dom av kortare modell i en 240 är det nästan ett måste och ha både korta insug och trattar på förgasarna om man ska ha kvar org bromsservon

283
Volvo / SV: Måste jag plana toppen? Vilken kam?
« skrivet: juni 11, 2014, 02:27:30 AM »
Med en snällare trimkam går det bra utan och röra toppen en vassare vill ha både högre komp och portade kanaler för och fungera bra.
av folkraceshoppens kammar är det fs324 fs280 eller fs122 som gäller en värre kam än så bör också ha bättre ventilfjädrar för och kunna varva fult ut och då är fs 122 den roligaste av dom.
mvh

284
Volvo / SV: Lashcaps timos kamaxel 13,10 b230
« skrivet: juni 04, 2014, 02:56:16 AM »
Mät bascirkeln på kammen och jämför med en original.
sen så blir halva skillnaden lashcaps tjockleken dvs man mäter diametern men lashkapsen märker av radien.
sen kan det ju skilja lite om toppen är mirafräst ventilerna slipade mm.
mvh

285
Volvo / SV: Någon som har info om Elleman D3 och Elleman 88 kammar?
« skrivet: juni 01, 2014, 16:37:22 PM »
Enligt info jag sett på internet så ska D3,an ha 290gr dur/0.4mm och 12mm lyft iaf och är den slipad på ett A ämne så är det nog kring 108gr nockvinkel.
men det kan ju vara helt fel också men borde vara en lite vassare gatkam eller snäll folkracekam
mvh

Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 35