Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - vargen

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6
31
Övrigt / SV: Folkrace Däck
« skrivet: oktober 17, 2011, 21:25:37 PM »
har testat dom flesta däcken .

Gullabo på dreven är absolut bästa.

bakhjulsdriven bil gullabo rally eller g5

franhjulsdrivenbil gullabo evo.


silversone går ej att använda kommer ingenstans med dessa däck (går kanske att använda fram på en asfalstbana) då dom är odödliga går ej att köra sönder.


att tänka på är att  alla eftermarknads folkracedäck verkar ha väldigt skiftande kvalite på stommen.

har känt och klämt på 100 tals däck  AGI, åsanisse(senator), DAcapoFR ,ELITE GalaxieR och FR.

flera av dessa däck finns i flera mönster och är uteslutande (inte galaxie) kopior på gullabo däck.

gullabo rally finns som elite åsanisse  agi. finns säkert fler.

gullabo evo finns som elite åsanisse agi dacapo.


dom flesta galaxie som finns idag är kopier på dom galaxie som fanns för till rally. dock finns det ett gatbilsinspirerat folkracedäck där med.


problemet med dom flesta eftermarknadsdäcken är att dom har för klen däcksida= tål ingenting viker sig vid körning vilket ger mkt stort slitage. detta tillsammans med  mjukt gummi ger kass livslängd.

yokohama är ett mkt hårt däck lämpar sig bäst som styrdäck  dock fungerar det oförskämt bra både på framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet som framdäck. även silverstone fungerar som framdäck på saabar. vilke verkar behöva bättre/hårdare däcksidor.



GULLABO ÄR OCH FÖRBLIR DET BÄSTA DÄCKET.

32
Volvo / SV: 530topp
« skrivet: oktober 17, 2011, 20:51:51 PM »
det sitter natriumkylda i alla turbotoppar från 240turbo -81 och framåt om det inte gör det så är toppen eller ventilerna redan bytta.

bara avgas som är natriumkyld ja.

33
Volvo / SV: 530topp
« skrivet: oktober 16, 2011, 11:33:29 AM »
ventilerna skiljer är natriumkylda ventiler på en turbotopp.

34
Volvo / SV: vevhusventilation?
« skrivet: oktober 15, 2011, 18:18:51 PM »
använder orginal oljefälla men använder inte flamfiltret dock finns det inget som hindrar att använda ett friskt flamfilter bara det sitter fast ordentligt sen drar man ut en stor slang till en 4l plastdunk som gör ett hål i och kör ner slangen i sätt fast dunken och så nu är det klart.

35
Volvo / SV: b230
« skrivet: oktober 15, 2011, 18:15:44 PM »
ja den är likadan som den tidiga.

36
Volvo / SV: oljämngång med vass kam och k-jet
« skrivet: oktober 13, 2011, 09:02:08 AM »
brukar bara bli problem med att ha den kvar då trycket ändras ju varmare styrtrycksventilen blir  (ja den blir varm även om man inte har strömmen inkopplad till den) så en egen "styrtrycksventil funkar bäst"

37
Volvo / SV: oljämngång med vass kam och k-jet
« skrivet: oktober 12, 2011, 21:27:00 PM »
eventuelt öka på systemtrycket något med men håll dig som åvan sa på cirka 2kg styrtryck.

38
Volvo / SV: b230
« skrivet: oktober 12, 2011, 21:14:41 PM »
nej det finns både den klena och den grövre varianten i dom.

39
Volvo / SV: b230
« skrivet: oktober 09, 2011, 22:02:40 PM »
balansaxlarna är inte ivägen för förgasarna!!! men deremot spar man en massa jobb med att bygga om fördelare eller termostathus om du ska ha den ståendes. och balansaxlarna behöver man inte ha inkopplade.

har i nuläget inget bra tips på hur man man ser skillnad på kolvarna eller blocket som innehåller "rätt" kolvar.

40
Volvo / SV: b230
« skrivet: oktober 07, 2011, 22:11:33 PM »
svar ta kolvar från b234an finns dock 2 olika varianter på b234ans kolvar den ena sorten passar rakt i den andra slutar 3mm under däckplan. kamrem från opel 1,6d combo. spännare från golf mk1. utöver detta behövs 1 extra kamdrev för att sätta på mellanaxeln.


min rek är om du har plats i bilen behåll b234blocket plana toppen lite väldigt lite. slipa ur groparna till ventilerna i kolvarna 2st trimkam från folkraceshopen ställbara drev till kammarna sen bara åk. :goodluck:

41
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 07, 2011, 22:07:06 PM »
ja du kan använda orginalrem  upp till 2,5mm planing dock bör den vara ny.

kolla med närmsta skrot bara en kam bör inte vara så dyr.

42
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 05, 2011, 23:18:29 PM »
531a är överskattat tyvärr såvida du inte redan har en så är det inte värt pengarna.

43
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 05, 2011, 23:05:40 PM »
hade planat 2 mm på 530toppen slipat bort lite kanter och snyggat till lite bara ps ta så lite som möjligt i avgas.
överkurs är att få snygga förbränningsrum.

fs280 kam extrakt 2,5" avgassystem en stor dämpare längst bak.

skaffa en lambda mätare och justera soppatrycket lite fetare.

överkurs skaffa en bakaxel med 4,10 utväxling .

hitta ett lättare modifierat svänghjul "det djupa"

44
Bygga / SV: Utväxling på volvoaxel.
« skrivet: oktober 05, 2011, 22:50:53 PM »
Det går aldeles utmärkt att koppla förbi konbtakten för växelväljaren på m46an så man kan använda överväxeln på alla växlar.

dock ska man nog satsa på 740 turbo lådan då då den redan är lite starkare och har lite mer oljetryck. sen bör man nog byta filter och  "fjädrarna och kulorna som sköter oljetrycket i lådan  kanske "justera" så det blir ytterligare lite högre tryck.

sen bör man ej växla med överväxeln i utan man behöver lägga ur den först.

har kört en bedford biltransport med b230 och m46  lastade 1,8 ton på flaket och en 240f bil på 1500 trailer efter och det vara bara att växla och lägga i ur överväxeln kört så i över 2000mil så visst  kan dom hålla för mkt . ;)

varsegod.




Utväxling

M40[1]    M40[2]    M40[3]    M40[4]    M41[5]    M41[6]    M41[7]
1    3,13:1    3,13:1    3,41:1    2,62:1    3,13:1    3,13:1    3,41:1
2    1,99:1    1,99:1    1,99:1    1,67:1    1,99:1    1,99:1    1,99:1
3    1,359:1    1,362:1    1,36:1    1,24:1    1,359:1    1,362:1    1,36:1
4    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1    1,00:1
OD    -   ------------------------ -    -    -    0,756:1    0,797:1    0,797:1
R    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1    3,25:1
1 M40 i Amazon med B18-motor
2 M40 i Amazon med B20-motor och 140 (1967-72)
3M40 i 140 (1973-74) och 240
4 M40 med R-Sport tätstegad drevsats
5 M41 med överväxel typ D i Amazon
6 M41 med överväxel typ J i Amazon
7 M41 i 240

45
Volvo / SV: B200 kam?
« skrivet: oktober 05, 2011, 22:40:36 PM »
1. ta du och stoppa i en b230f se till att få med styrbox bara kablar och allt annat kommer passa. och du behöver inte regbesikta ingen på bilprovningen kommer någonsin kontrollera detta så länge dina avgasvärden stämmer.

men skillnaden mellan b200 b230 är inte stor 10hk och lite vrid. 

jag hade skaffat ett extrakt och en fs280 kanske planat lite och portat väldigt lätt. sen kört som ett svin med den tills den inte vill mer flyttat grejerna till nästa maskin. ;D

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6