Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: H-motor toppar  (läst 12241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
H-motor toppar
« skrivet: april 13, 2008, 15:32:52 PM »
Är det samma toppar som sitter på alla H-motorer, oavsett om det är insprut, en eller två förgasare? Tänker på sånt som kyl/oljekanaler, portarnas utformning, tjocklek, ventilstorlek mm. Jag vet ju att det skiljer en hel del på Volvos toppar beroende på vilken sorts motor den satt på och när den tillverkades. Är det samma djungel på Saab?

Utloggad Nowen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Nowén Motorsport
SV: H-motor toppar
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2008, 16:26:28 PM »
Alla 8-ventilare är likadana och alla 16-ventilare är likadana, dvs 2 olika varianter...

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2008, 21:45:26 PM »
Jo, att det skiljer mellan 8v och 16v det förstod till och med jag  :)

Nästa dumma fråga då; kan man ta en 8v topp och sätta på en motor som från början hade 16v (eller tvärtom)?

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2008, 22:03:39 PM »
Går alldeles utmärkt det. Du får bara flytta med hela kamdrivningen med drev och spännare. Skiljer ett kugg på nedre drevet 8v till 16v. samt att du får borra och gänga något hål till en sträckare på blocket. Lycka till!

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2008, 13:47:02 PM »
Alla 8-ventilare är likadana och alla 16-ventilare är likadana, dvs 2 olika varianter...

Nää, alla 16V är inte likadana, finns 4st olika 16V-toppar till Saab, eller egentligen 5st om man ska vara petig.

Lars Borg> Säker på att de hålen inte redan finns? Blocken är ju samma from 1985 och uppåt på både 8V och 16V, och 84 fanns det ju 16V med gamla blocket också, så jag tror att kedjetransmissionen från 8V är "bolt-on"

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2008, 16:54:02 PM »
ALLA 8 VENTILARE ÄR INTE LIKA det finns ca 4-5 olika gjutningar..olika längd på ventil fjädrarna och gjutningen på kanalerna är olika stora

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2008, 12:33:31 PM »
hur ser man skillnade på dom då??? volvos heter ju olika 531 å allt va de nu e ... men saabs då??

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2008, 17:01:13 PM »
Vill minnas att vi borrade och gångade nått hål en gång. Men detta är något år sedan, kanske byggde om från 8 till 16v?.. Men detta visar sig när du ska dit med bitarna. ;)

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #8 skrivet: december 15, 2008, 18:38:43 PM »
Det kan krävas att man får borra upp hålen för kedjesträckaren.
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v.
Man ser i gjutningen vart hålen ska vara, så det är inga problem.

h-motorns 8v toppar har jag aldrig sett någon större skillnad på. vissa har mer och andra har mindre -gjutskägg!  ;D
Den olika längden på ventilfjädrar kan ev. bero på hur slitna de är?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2009, 21:14:42 PM »
 nej det är olika gjutningar olika stora kanaler ..nu menade jag inte olika långa ventilfjädrar  jag menar olika inspänningslängd skiljer ca 5-7 mm

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2009, 21:35:45 PM »
Det får bl.a. göras när man plockar blocken från 900i -92 (2,1L=93mm borr) och bygger om till 8v. 

Men varför skulle vilja bygga om till 8V?

Strypa motorn?  ::)

 ;)

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: H-motor toppar
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2009, 22:29:21 PM »
ja, jag gör det ju inte  ::) men jag vet somliga andra som inte klarar av det där med att sätta sig ner i en kvart och klippa ur ett elsystem, och jag vägrar låta personen i fråga sätta dit ett mekaniskt sprut..  Då blir de 8v av de, det kunde han klara av iaf  ;D