Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Insprutet vill inte  (läst 7630 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frkorre

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Insprutet vill inte
« skrivet: mars 10, 2013, 08:27:27 AM »
Har en h-motor med sprut som inte vill gå som jag vill. Går mycket bra på höga varv men när jag går in en lite långsamare kurva och ska ut så strorknar motorn och jag får lov och trycka ner kopplingen och pumpa på gasen för att den ska komma igång igen men sen går den fint ända till nästa gång jag sänker ner den i varv och ska bjuda på den igen. Min första tanke var att bensinen flyttade sig i tanken i kurvorna så pumpen suger luft men har fyllt tanken full och det blir så direkt och även om jag skulle släppa ner den på en raka och dra iväg sen.
Har sänkt styrtrycket och stiften är gyllenbruna på väg till sotiga. Har även provat att åka med en orörd styrtrycksventil men blir samma resultat. Ser inga fel på bränslehuvudet heller och har borrat upp hål i luftburken för mer syre. Tacksam för ideér.

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Insprutet vill inte
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2013, 11:55:15 AM »
Har du justerat något på CO-skruven efter att du ändrade styrtrycket?
Du måste kompencera det ändrade styrtrycket så du får rätt bränslemängd på tomgång. Ändrat styrtryck ger på hela registret men CO-skruven bara på små gaspådrag och på tomgång. CO-skruven kan ju vara grovt felställd och då kvittar det med original eller modifierad styrtrycksregulator.

Rätt inställning på CO-skruven ger mycket på gassvaret på tomgång och för att få den att dra rent från lågvarv. Med mitt resonemang ovan att CO-skruven bara ger på små gaspådrag så borde det inte påverka om du gasar mycket... Men jo det gör det också. Är CO felställt så blir motorn klen på lättlast och har svårt att ta sig därifrån, kan krävas en del gasande för att "komma loss" från det området.

Går motorn bra på tomgång i övrigt? Gör den inte det så vrid CO-skruven i halvvarvssteg (ett halvt varv ger mycket!) till du hittar rätt, finjustering är nog lagom i 1/8-dels steg. Nu kommer jag inte ihåg vilket håll som ger mindre eller mer soppa, men går den dåligt nu och du vrider åt fel håll så kommer det inte krävas mycket innan den dör helt. Då får du byta håll  ;)

Vad har du för kam i? K-jettronic "ska" inte gilla allt för vass kam.

/David

Utloggad frkorre

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Insprutet vill inte
« Svar #2 skrivet: september 02, 2013, 18:01:54 PM »
Nu går motorn bra, för nu sitter det dubbla förgasare på den! ;D Men skulle gärna vilja prova att skruva tillbaka sprutet och få det att fungera riktigt, men blev så less på sprutet när motorn till slut började tappa komp eftersom en kolv smälte för mig. Funderade på om en spridare var kass och gav för lite. Eller vad det nu berodde på. För tändingen och kammen stod iallafall rätt.

Jag har en reijo 84 kam i motorn. Kommer inte ihåg om jag skruvade på co-skruven tänkte göra det men kommer inte ihåg om jag lyckades hitta en så lång insexnyckel.  Motorn gick riktigt bra på tomgång och när man stod och tomgasade. Men på banan ville den sig inte.
Om jag nu tar ett sprut från en fungerande gatbil och skruvar dit vad ska jag göra med det för att den ska gå bra. Räcker det att sänka styrtrycket och ställa på co?

Utloggad markusanderssson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Insprutet vill inte
« Svar #3 skrivet: december 18, 2013, 17:51:27 PM »
Vad låg styrtrycket på? :)