Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Kamaxel V16 109°  (läst 14589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #15 skrivet: februari 14, 2011, 21:16:18 PM »
De skulle säkert funka att ställa tändningen någorlunda okej utan bilen igång men de blir ju inte alls lika bra som med stroboskoplampa, så en stroboskoplampa är nånting du bara måste inhandla om du ska köra Folkrace  :)

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #16 skrivet: februari 15, 2011, 20:39:54 PM »
 :help: va ni krabbar till det.  nolla blocket nolla kammen och noll på kammen så är avgas och insugs nock lika mkt aktiva dvs tryckt ner ventilerna lika mycket för att sen justera in kammen så vrid kammen så att insug är 2mm mer påverkad än tidigare

fördelaren ställer du så att rotorn pekar mot 1ans tändkabel i fördelarlocket närmotorn är i noll så är den grundjusterad sen när du startat upp den så kan öka efter behag .

Utloggad Haddock

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #17 skrivet: februari 16, 2011, 07:45:16 AM »
Jag brukar inte använda stroboskop på trimmade motorer.
Hittar man grundinställning, så att motorn startar, så är det bara att lossa klämskruven och justera tills den går bra.
Original tändläge är sällan optimalt när man ändrat kamvinkel och liknande.
Det gör stor skillnad när man hittar rätt.

Utloggad saab95v4

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Kamaxel V16 109°
« Svar #18 skrivet: februari 16, 2011, 10:53:41 AM »
:help: va ni krabbar till det.  nolla blocket nolla kammen och noll på kammen så är avgas och insugs nock lika mkt aktiva dvs tryckt ner ventilerna lika mycket för att sen justera in kammen så vrid kammen så att insug är 2mm mer påverkad än tidigare

fördelaren ställer du så att rotorn pekar mot 1ans tändkabel i fördelarlocket närmotorn är i noll så är den grundjusterad sen när du startat upp den så kan öka efter behag .

Det där med tändningen har du helt fel, att ställa den original så går den piss. Blir väl att ställa den efter örat så länge:P