Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: porta toppen  (läst 4424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluffe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
    • folkracekarlsson
porta toppen
« skrivet: januari 19, 2009, 19:09:51 PM »
Jag söker tips på att porta toppar? Undrar om man igentligen inte ska lämna bort det till mer kunniga. tacksam för div tips, även ställen man kan porta toppen och nåt ungefärligt pris.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2009, 20:17:55 PM »
när jag portar mina toppar så slipar jag bort ventilstyrning och allting så att det inte är några klackar alls. jag tar inget på själva storleken, utan bara klacken runt ventilstyrningen och själva styrningen. och att jämna ut jutskäg och dylikt, det är snart gort när man är i farten.. sen så får man käna så det blir någålunda lika om man inte har en flödesbänck.

sen att köpa en färdig kan variera krafting i pris allt från 1500 till 5000. en kille som lånar plats i garaget hemma portar toppar å säljer, om det är intresan kan jag ge dig hans nummer..


Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2009, 09:05:21 AM »
har du aldrig gjort de förr eller är osäker bör du nog lämna bort de. för det kan bli motsatt effekt om man gör fel. om intresse finns kan jag fixa till en topp till dig. :)

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2009, 19:13:18 PM »
Jag brukar oxå göra som Tricky skrev, att slipa ner ventilstyrningen och klacken runt den. Det viktigaste är att man på insugskanalen slipar bort mest i ytterkanten på kröken så att bränsleblandingen får så hög fart som möjligt.
Däremot brukar jag även göra kanalen något större, jag har fått lära mig att en kanaldiameter på 80% av ventilens diameter skall ge bästa flöde.
Avgaskanalerna är lite annorlunda, där bör man slipa ur en del på uppsidan av kanalen, men se till att matchporta grenröret så att kanalens nya form passar fint mot grenröret.
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #4 skrivet: februari 02, 2009, 22:10:14 PM »
jag har lärt mig att inte röra dimentonen på kanalen om det är standard ventiler.. men vi alla gör olika och får olika resultat. jag kansje får ta och testa detta på nästa motor.

en annan sak jag har sätt på en del "finare" köpta toppar är att ventilerna är avslipade på skaft sidan så dem blir mjuka och jämna där. är detta nåt som man skall göra??

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2009, 12:42:14 PM »
en annan sak jag har sätt på en del "finare" köpta toppar är att ventilerna är avslipade på skaft sidan så dem blir mjuka och jämna där. är detta nåt som man skall göra??
Inte helt ovanligt på finare toppar med ventiler i bra material. Om orginalventiler tål att försvagas på det viset är en annan femma...

Utloggad skrotpeder

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: porta toppen
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2009, 00:26:22 AM »