Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning av b230A  (läst 20719 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #30 skrivet: april 26, 2013, 21:42:56 PM »
då blir det nog trubbel för jag har näbbhuv och en annan baklucka som är plattare och är stansad så den inte är plan men ioförsejskulle man ju kunna säga att man har stylat bilen lite  ;) men på vilken bil är näbbhuv och den bakluckan standrard? och det med motorn får man bara sätta i en motor med 220 hk och 275 nm och då måste man ha ventilerade skivor fram och 1031 baxaxel men om man gör mer moddifigeringar borde man väll få regga med större motor för enklast vore ju en 350 v8 och jag har läst att du kan inte änns plugga motorn för att få mindre effekt för dom utgår från original effekten mn hur är det behöver man bara ett bromsnings intyg med mindre häst? :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #31 skrivet: april 27, 2013, 18:53:21 PM »
vet inte säkert vilka som har näbbhuven men har för mig att det är endel senare och vissa turbo/glt
men bara huven tror jag inte någon skulle hänga upp sig på.
Bagageluckan däremot är svårare då den inte passar rätt över från en nyare till en äldre chassiet är lite olika där beroende på vilken du har då (var svårt och veta från din beskrivning).
tror man får ha 200hk utan 1031 axeln och ventilerade skivor.
Vilket som sitter det i mer eller mindre alla nyare 240is så det är inte svårt och få tag på
tror dom flesta som reggar med v8 brukar regga med en mindre sen byta till 350in (finns väll någon 289 eller 305 eller vad det är som ser likadan ut)
har man ett bromspapper med en effekt som värkar rimligt så duger det en 2.8liters bmw motor med hx50 turbo tex ksk inte känns rimligt att den har under 220hk :P

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #32 skrivet: april 29, 2013, 15:02:51 PM »
...och jag har läst att du kan inte änns plugga motorn för att få mindre effekt för dom utgår från original effekten mn hur är det behöver man bara ett bromsnings intyg med mindre häst? :)
Dom godkänner inte mindre än motorns originaleffekt, av den enkla anledningen att dom är smarta nog att inse att folk skulle återställa motorn till full effekt tre minuter efter besiktningen är klar. Enda undantaget är att dom tydligen i vissa fall kan acceptera (läs: kan, inte måste) en liten sänkning av effekten om man tvingats byta till ett tajtare insug/grenrör för att motorn ska få plats = omöjligt att använda standardgrejerna.

Normalt när man sätter V8 i en 240 använder man den svagaste och minsta Chevrolet smallblockmotorn på 262 kubiktum, det är den enda chevaåttan som har tillräckligt lite vridmoment för att vara godkänd i 240 (utan att registrera som ombyggt fordon, som är mycket mer omständigt). Den är så gammal att den inte uppfyller avgaskraven i bilar från senare än 1975, så den går bara regga i en 240 av årsmodell -75. När bilen är registrerad lyfter man vanligtvis ut den lilla löjliga motorn och lyfter in t.ex. en 350 med betydligt mer effekt, eftersom det också är en Cheva smallblock är den mycket lik 262-motorn, och om man ändrar lite nummer på motorn blir det inte lätt för någon att avgöra om det är rätt eller fel...

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #33 skrivet: maj 05, 2013, 17:01:16 PM »
men om man skulle knacka om motornummeret på en 350 till ett nummer på en 262 skulle det gå?   :)
sen bagage luckan ser ut så här  :)  http://www.acm-ab.se/baklucka-volvo-240-1979-1985-/825-0

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #34 skrivet: maj 05, 2013, 20:35:01 PM »
Kanske, kanske inte. Det finns ju diverse gjutnummer på block/topplock som visar vad det är för delar, olika topplock har olika fästen för ventilkåpor och så vidare, ska man klara en noggrann kontroll som vid registreringsbesiktning krävs nog ett rätt seriöst jobb. När bilen en gång blivit registrerad med V8 är det nog mindre troligt att någon får för sig att titta noga på alla detaljer, så länge de mest uppenbara grejerna inte säger att det är fel motor.