Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230fk med dubbla weber  (läst 13408 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
B230fk med dubbla weber
« skrivet: december 14, 2015, 19:25:16 PM »
Har stora problem med min weber motor!!!

B230fk
H-profil stakar
531 topp planad större ventiler o riktigt portad av firma.
En så kallad Månen 7 kam
Dubbla ventilfjädrar
Komp test 16bar på alla 4
Dubbla weber 45or
Skelett svänghjul
Sinterlamell

Jag har stora problem med att få till en bra tomgång
Den skjuter i insuget o går inte på alla burkar vid tomgång.

Har en fördelare i blocket med fast rotor utan vacumklocka.

Har försökt synka dom o skruvat på blandskruvarna men de bli inte bra.

Tändningen står på 25 grader oavsett varvtal.

Vad kan det vara för problem?????
« Senast ändrad: december 14, 2015, 19:40:44 PM av Axelsson »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #1 skrivet: december 14, 2015, 21:59:06 PM »
Att den skjuter i förgasarna brukar oftast vara pga för lite bränsle eller möjligen felinställd kam.
Vad har du för storlek på lågfartsmunstyckena?
Kollat efter tjuvluft?
Står kammen rätt får man den en kugg fel på kam remmen går motorn inte särskillt bra.
Tror en fast tändning på 25 grader kommer fungera dåligt men tomgång ska gå få iaf.

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #2 skrivet: december 15, 2015, 10:22:38 AM »
Kammen borde stå rätt. Vid TDC lyfter sista ventilen 4.0mm vilket ska va rätt. (Månen7)
60F8 lågfart.
Hittar ingen tjuvluft alls.

Håller på med tändningen.
Vad kan man ha för fast tändning?
Då den är fast och inte justeras efter varvtal.

Har hört att den tändmodul som jag har är fel. Den heter 0227100139
Finns tydligen en som heter 0227100124 som jag ska ha.

Kan det bero på den?

Mvh... Micke

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #3 skrivet: december 15, 2015, 10:37:35 AM »
Munstyckena bör vara stora nog prova vrida kammen lite åt båda hållen om du har ställbart drev annars är det en b230
Så försök kolla så märkningen på vevaxelremskivan stämmer.
Jag tror inte fast tändning är bra alls på din motor för den vill nog ha en bit över 30 grader på lite varv och på tomgång blir det för mycket.
den gå iaf på 25 grader dock blir den nog väldigt död på varv

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #4 skrivet: december 15, 2015, 11:17:32 AM »
Har testat o vrida lite på de ställbara drevet märker ingen större ändring.
Allt är inställt med indikatorklocka.
Nytt remhjul i aluminium med exakt TDC märke gjort med indikator på 1a kolven.

Ska kolla om man kan hitta en annan fördelare med tändförställare och vacumklocka.
Om inte den andra tändmodulen fixar tändförställningen.


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #5 skrivet: december 15, 2015, 14:30:03 PM »
Prova och bara haka dit en brytarfördelare och se om det blir någon skillnad?
Annars är förgasarna igenomgångna så det inte finns något skräp eller så.
Går den sämre på någon av cylindrarna eller lika på alla?

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #6 skrivet: december 15, 2015, 16:00:12 PM »
Provade en fördelare med vikter och vacumklocka. Blev inte mycke bättre dee ;-(
Kollade med stroblampa och den funkade som den ska med tändförställningen.

Förgasarna är rengjorda med ultraljudstvätt och nya packningar och nålventiler.

Bestyckning:

Lågfart:                F8-60
Luft:                    155
E-rör:                   F2
Huvudmunstycke   165

Det har jag nu.

Går lika dåligt på alla cylindrar.


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #7 skrivet: december 16, 2015, 09:06:29 AM »
Kollat flotörnivån i förgasarna?
Sitter det någon regulator (vilket bränsletryck i så fall?)och org mekanisk pump eller någon elpump?
Då du bytte fördelare byttes även tändspole och ev tändmodul/tändslutsteg om den nya inte var av brytartyp.
Svårt och ge vettiga svar utan och se och höra bilen och utan och veta hur stora kunskaper du har (du kan ju redan ha kollat allt jag nämnt och mer ändå osv)

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #8 skrivet: december 16, 2015, 09:40:05 AM »
Förstå.

Flotörnevon är ok. Kör med org mek pump vilket borde funka enligt många.

Testat de mesta med tändningen. Funkar kanon på högre varv.

Tom gången är det som spökar mest. Skjuter hela tiden i insuget och den dör pga låg tomgång
(ca 5.600rpm)

Vrider man tomgångsskruven något så ökar varvet typ direkt till 3000rpm
Vrider man då tillbaka skruven lite så gå den ner till 600rpm och skjuter o gå på 3 burkar o rycker.

Svårt att beskriva i ord.


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #9 skrivet: december 16, 2015, 13:54:19 PM »
Mekaniska pumpen utan regulator har fungerat för mig då nålventiler mm är fräscha dock har jag haft förgasare som flödat över också dellorto verkar vara känsligare.
Men det låter mer som din går snålt har du några typ f9-65 lågfart och prova.
Tror dock det är något mer än det för det är inte jätteskillnad på en storlek.

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #10 skrivet: december 23, 2015, 14:09:59 PM »
Nu börja det ta sig. Tog bort förgasarna och gick igenom dom.
Nu är dom monterade och synkade och grundjusterade.

Nu har den hyfsad tomgång. Poffar knappt inget i insuget.

Tycker den svara hyfsat bra över hela registret.

Dock så slutar den varva vid 7000rpm
Ungefär som ett fint varvstopp.

Vad kan det bero på. Den borde vell varva uppåt 8000rpm iaf

Kan de ha med munstyckena?
Lr kan det ha med tändningen nu på 30 grader

God Jul alla 😊

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #11 skrivet: december 23, 2015, 23:13:33 PM »
Med 45er och månen7  ger den aldrig någon effekt vid 8000 den ger med rätt avstämning toppeffekt vid 6-6500 och drar bra till lite över 7000 men det borde inte bli som något varvstopp utan den bör bara tappa effekten mer och mer.
Men prova med lite mer tändning typ 34 grader och se.
Vad har du för halsringar?
Det kan hända att den vill ha större luftmunstycken (men det är svårt och veta utan och höra motorn)  jag har kört en motor med månen7 egenportad 530 med org ventiler kg steg 2 grenrör och 45er med 40mm halsringar den gillade 180 i luftmunstycke tror det var f9 erör och 160-165huvud utan luftfilter och beroende på temperatur ute  och det fungerade bra från 2-7000 varv lite småbluddrig på fulla spjäll under det men det gör ju inget då man inte är på så låga varv vid buskörning.

Utloggad Axelsson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #12 skrivet: december 25, 2015, 10:52:22 AM »
Halsringar 38.

En annan sak: vad ska man köra på för stift?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230fk med dubbla weber
« Svar #13 skrivet: december 26, 2015, 17:16:15 PM »
Med 38as halsringar tror jag det är gränsfall till för fet bestyckning men alla motorer är ju olika och så är det ju vinter nu.
Jag har alltid kört dom stiften som rekommenderas till en standard motor även på turbomotorer har jag kört med org och det har fungerat.
Går man upp i värmetal blir chansen större att stiften slår igen men på en rejält högkompad motor som bara ska gå på sommaren kan man gå upp från tex ngk bp6es till bp7es men tror inte det behövs