Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Bakaxel 1030 vs 1031  (läst 8465 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
Bakaxel 1030 vs 1031
« skrivet: augusti 21, 2009, 06:07:46 AM »
Jag har precis testat att ta ett kronhjul och pinjong från en Amazon 4:10 och stoppa i en 1031 som har 3:15. Kronhjulet gick bra.  Det är ju bara lite mindre än till 1031. Pinjongen därimot var det värre med. 

Min fråga är om det funkar att ta en pinjong 4:10 från en 1030, till exempel från en 140, eller är det samma grovlek på 1030 som till Amazonen?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2009, 12:57:57 PM »
Jag svarar mig själv. Det är samma diffklump och pinjong på alla 1030 axlar. Amazon, 140 eller 240 passar i samma axel. Det ända som skiljer 1030 mot 1031 är en grövre pinjong. Även drivaxlarna är samma dimension.

Har precis monterat en 4:30 från en 145:a i en 1030 240-axel. Diffklumpen är den som satt i 1031 axel. Tog den för att slippa svetsa en ny...

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2009, 16:59:49 PM »
håller du på o får ordning på kombinationen  b20/m40/240 axel =) ?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2009, 17:07:44 PM »
Hoppas det, 4:30 är ju ganska mycket bättre än 3:15 som satt i den  ;D ;D Får se om jag få ihop det till Hallsberg 26/9

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2009, 23:03:14 PM »
haha fundera faktiskt på om jag skulle åka där med din gamla pärla.. Har iofs lite kvar o göra men har iaf bytt hela kofferten o motor o låda sitter i o är färdig bestyckat..  Sen är de ju delade klasser perfekt.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2009, 09:00:39 AM »
Vore kul att se den igen  ;)

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2010, 22:52:10 PM »
 :banghead:    Bara undrar lite.   Skillnaden på 1030 och 1031??
Har ett nybygge,en 240 88:a som det satt B230F M47.  Vad sitter det för axel på dom?
Höll just på att byta till en 140 axel me 4.10 men funderar på om jag bara ska flytta över innanmätet.  :)
Mindre jobb plus att axeln redan sitter där ju.  Vill inte krångla med fästen o skit om det inte behövs.  (latmask)   Tänkte ha det som projekt nu inatt men får bli till morgonen istället då jag vill veta lite mer.             ^-^
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2010, 12:00:52 PM »
Det ända som skiljer 1030 mot 1031 är en grövre pinjong.

Du kan även fel på diffhuset. 1031 har ett mycket högre upphöjning där kronhjulet ska gå...

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2010, 23:03:16 PM »
du kan flytta över pinjongen och krondrevet från  amazon m30 till 140 m30 240 1030 men du är tvungen att flytta över pinjong lagren från den axeln du ska använda---1031an har större kronhjul

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Bakaxel 1030 vs 1031
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2010, 09:21:34 AM »
Okej...det blev 140 axeln istället...var ju bara o ta 140 bärarmarna och så flytta upp fästena till dom övre...    :o              Om man sätter fästena lite längre bak så blir axeln vinklad och man slipper att flytta ner dom nedre om jag har förstått detta rätt.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)