Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Chip b230?  (läst 9256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Chip b230?
« skrivet: mars 21, 2013, 19:37:04 PM »
det står "kan leverera 170hk ,med rätt prylar".
Vad är receptet, och vad är rätt prylar?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2013, 20:21:29 PM »
Om det är det folkraceshops steg 2 du tänker på så står det ju
Lämplig topp: 405, 531 eller portad 530.
Kam: K, H eller annan trimkam.
så det är ju troligen ett voc chipp eller väldigt likt ett sådant och voc motorerna ger ju med allt optimerat men bara org grejer och planat block runt 170hk
men för och nå dit själv så tror jag på en snällare trim kam typ fs280 eller fs122, extraktor, och lite planad 405/531 har man ingen av dom topplocken så porta en 530 topp som jag visade i dummietråden för 230f så bör det ge runt 170hk som är max vad som går med orginalspridarna  (räcker lite längre om man höjer soppatrycket)
sen om det är det optimala för chippet vet jag inte men det eller något liknande fungerar då bra :P

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2013, 16:47:34 PM »
Tack för snabbt svar.
Har klippt ihop ett slimmat elsystem till lh 2.4 eftersom jag hittade en guldbox och en svart låda just med tanke på att chippa.. hittade andra chip, men med tanke på vad jag ska ha det till vill jag ha ett varvstopp på max 7500 varv.

Såvitt jag vet så är guldboxen till Ltt:n, funkar turboboxar på sugisar om man chippar dem med andra sug-mappade chip?

/muggen

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2013, 17:58:10 PM »
tändboxen tror jag inte spelar någon roll men har hört ett rykte om att turbons bränslebox inte ska fungera med sugchipp pga någon annan användning av givarna och sen så finns det ju både 5 och 9 serie bränsleboxar och tror inte man ska köra ett chipp för 9 serie box i en 5serie eller tvärt om.
Men enklast och få veta säkert är ju och fråga den som gjort chippet :P
varvstopp original är ju 6000 men sen går det sätta vart som helst upp till 7650 (tror jag mappen kunde räcka till)  beroende på den som gör chippet sen så bättre med för hög varvstopp än för låg då det i värsta fall blir lite ventilsläpp eller att det bara slutar vilja dra :P
mvh

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2013, 22:15:09 PM »
*suck*

Du har rätt, och räddade mig troligen från en hel del problem.
Hittade just ett elschema som tog upp problemet, måste alltså hitta en chip-bar box för sugisar..
troligen svårt utan att löda dit ett dotterkort
..



Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #5 skrivet: april 04, 2013, 21:25:06 PM »
*suck*

Du har rätt, och räddade mig troligen från en hel del problem.
Hittade just ett elschema som tog upp problemet, måste alltså hitta en chip-bar box för sugisar..
troligen svårt utan att löda dit ett dotterkort
..

Finns ju MPRE boxar färdiga till B230F. Lr lösa chipp om du har org box.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Chip b230?
« Svar #6 skrivet: april 04, 2013, 23:19:37 PM »
typ alla bränsleboxar är väll chippbara och tror det är bränsleboxen som skiljer men tändboxen går ta från en turbo och stoppa dit ett sug chipp.
inte helt säker men har för mig att vi plockade en turbo tändbox och chippade till en kompis 740 16v för nått år sedan:P