Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?  (läst 23611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #15 skrivet: december 23, 2010, 11:10:00 AM »
Åh förlåt!!!   Jaa folkraceåkare vet naturligtvis bäst   :dyrka:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt uttalande!

Jag har aldrig utgett mig för att va en expert i ämnet......  Men även jag kan ju ha hört endel angående hållbarheten på dessa moterer!
Sålänge man klipper balansaxelremmen skall skiten funka bra.

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #16 skrivet: december 23, 2010, 12:17:09 PM »
Nu blir ja nyfiken,  Finns det nån nånstans som har rattat en 16 ventilare och verkligen vet hur det funkar?? :)    Inte intreserad av vad folk har hört av mammas  killes bla bla...
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #17 skrivet: december 24, 2010, 12:45:44 PM »
kör ibland 16viftare, men kör då med kompletta motorer med tillhörande block då såklart..
Slippa fibbla med remhjul, sträckare å remmar, svarva kolvar hit å dit..
b234blocket fungerar alldeles utmärkt. även dem hydraliska lyftarna så de så!  >:D
Goo Hjul på er alla!

Utloggad cd65r

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #18 skrivet: januari 02, 2011, 16:14:11 PM »
Det har du rätt i den gillar inte varv, och det beror på dom hydrauliska tryckarna!
Dom sägs hänga med till 7000 varv har jag hört nånstans så vill man varva mer får man sätta i mekaniska!


du kan stumma tryckarna oxå genom att svetsa igen olje hålen eller helt enkelt skaffa stumma lyftare. Skaffa ställbara drev till original kammarna kan man mosa ur ytterligare lite till.

Bara en tanke... om du vill vara mer än 7000rpm så skulle inte jag vilja svetsa i tryckaren, är de inte större risk att dom spricker då?.. jag ska prova på min 16v och montera tryckare från volvos gamla diesel sexa som satt i volvo 240 och lt 31 tror jag, och de ska vara stumma tryckare och lite lättare att få tag på justerbrickor.. MEN jag vet inte om detta funkar än! mvh Robban

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #19 skrivet: februari 15, 2011, 00:58:00 AM »
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.

Utloggad cd65r

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #20 skrivet: mars 06, 2011, 18:36:33 PM »
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban

Utloggad Deepvalley

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #21 skrivet: mars 09, 2011, 11:53:11 AM »
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban
[/quote]

Man tar en fördelare & kortar ner den.
Sedan fördelarlock vinklat från ex: S**b eller Peugeot...
Kolla att du har de grova stakarna, finns klena även på äldre 16V.

 MVH / Peter

Utloggad Deepvalley

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #22 skrivet: mars 09, 2011, 11:59:16 AM »
Nu blir ja nyfiken,  Finns det nån nånstans som har rattat en 16 ventilare och verkligen vet hur det funkar?? :)    Inte intreserad av vad folk har hört av mammas  killes bla bla...

Åkte 16V i 2350 klassen 1995-98 (sedan förbjöds den i denna klass fastän jag då var ensam om det )
Började med std ventiler & tryckare. (varvade nästa 8000 med det) Fungerade ganska bra med Weber 50.
Sedan gjorde jag iordning topp med större vent. lättryckare & råämneskammar.
Gick ruggigt bra med Haltech sprut & 55 spjäll. (gav drygt 270hk på vevaxeln) (2346cc)
Drog ända från botten & växlade vid 8000, men varvade bet. mer vid behov ;-)

 MVH / Peter

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #23 skrivet: mars 16, 2011, 20:27:38 PM »
deepvalley vaf körde du med för kammar på första settupen.

Utloggad cd65r

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #24 skrivet: mars 21, 2011, 20:23:32 PM »
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban

Man tar en fördelare & kortar ner den.
Sedan fördelarlock vinklat från ex: S**b eller Peugeot...
Kolla att du har de grova stakarna, finns klena även på äldre 16V.

 MVH / Peter
[/quote]

vet inte direkt årsmodell på motorn.. men de va 3" spjällhus på den. grova stakarna kom 1990 eller?

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
« Svar #25 skrivet: mars 10, 2013, 20:27:08 PM »

Fö. kan jag tillägga att jag läste på Sävarturbo nån gång att det är rätt många som hänger dig weber 48or, extraktor och "vanlig" tändning på 16 ventilarna och plockar ut effekter kring 180hk, med std kammar etc.
Blev intresserad av denna tråd och tycker de är rätt roligt med volvos 16V motor så undra vad som menar med "vanlig" tändning när dom satt webera på motorn? Är de motorn original tändning? Hur fungera de och hur bra är de?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)