Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Effekt?  (läst 9287 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hilmer

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Effekt?
« skrivet: mars 21, 2008, 22:25:49 PM »
Hur mycket effekt får man ur denna då tro.. B230a 530 topp H-kam dubbla su extraktor samt 2.5 hela vägen med 2 dämpare?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Effekt?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2008, 10:06:57 AM »
En B23E med 531 eller 405-topp, H-kam och insprut har ju mellan 136-145HK original. Om man plockar på ett grövre avgas kanske det blir 150HK.

Så med en 530 och dubbla SU borde den kanske hamna på 130-140HK

Utloggad skrotpeder

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2009, 00:11:14 AM »
hmm det sa gå att justera fram160 hk i den kombinationen kolla med voc åkarna..dom har järnkoll....där jagas det halvhästar hit o dit..men som föregående talare sa 150 kus.med bättre avgas!
körbarheten e ganska bra iaf,, ;)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2009, 20:52:16 PM »
byggde en B23E med k kam brutal portad topp extraktor just kamdrev modifierat sprut Kjet o den ger i dag nästan 200 på hjulen

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2009, 08:20:00 AM »
Då har du stora ventiler o grejer i din topp då ? Låter bra konstigt att du har 200 på hjulen med en K kam.

Hade en 740 med b23 , portad/planad , omgjorda förbränningsrum + flödad , 7a kam, Kjet som va påstället o iordning gjort , xtraktor. Den bänka inte ens 200 i motorn.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2009, 22:20:03 PM »
standard ventiler men max frästa säten för massor av flöde

Utloggad skrotpeder

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #6 skrivet: april 05, 2009, 02:13:39 AM »
hmm 200 på hjulen med k kam..o brutalportad topp..nä va..
har du portat en topp bra så har du ingen nytta av det om du har k kammen i pga tiderna på den..utan att gå in för djupt på ämnet så kan vi säga så här...vass kam tillåter högre komp och större kanaler..
stora hål =låg insugs hastiget med en k kam...detta omöjliggör en större effektvinst..då är det bättre att låta kanalvolymen vara o bara putsa till dom så dom blir snygga..
sen kan du inte ha bra kompförhållande i den  heller med k kammen vilket i sig e dåligt för effekten i motorn..tippar på 10,5:1 som max.annars spikar den ihjäl sig..
varvtal=effekt..tror inte att man ta ut mer än max 180 hk om du e proffs på portning ur din specifikation..o då med ett registerstopp vid ca 5,500 varv..sen kan man ju varva mer men du har inget pulver kvar då!
att fundera på är att svanhallstopparna har för stora kanaler från början till std trimning..tro det eller ej!
jämför med proffstrimmade b23or med xtra allt monterat..dom ger mellan 230-260 hk..vid 6500 varv..
och dessa toppar flödar i regel väldigt bra!
ska man vara nogrann ska man flöda toppen,sen låta någon kunnig som tex dr ernie att designa en kam men detta e dyrt o inget för folkracen...
sen ja...det e klart..det gör ju inget illa för självförtroendet att ha 200 hk på driven även om det i verkligheten är 150 på veven...tron försätter berg heter det ju...
sist men inte minst..byt kammen sätt i en sjua från fr-shop.plana till 13,0:1 i komp sen har du garanterat 200 i maskinen iaf!
lycka till!

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #7 skrivet: april 05, 2009, 23:38:57 PM »
Ja vissa verkar sväva på moln här inne på forumet. Var å bromsade en 2,6 b23 med stööre ventiler, 48or, exractor å spec kam i fjol. Den orkade precis över 200 strecket på hjulen i en bubbla! Ska dock tilläggas at det var i en "trög" lr rättare sagt ärlig bänk. ;)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #8 skrivet: april 11, 2009, 20:38:30 PM »
om ni nu tycker att jag är ute o seglar hur kan då en VOC maskin ge 173hk i motorn den värsta i detta land utan fusk vissa av er vet fan inte vad ni skriver om - justera rätt så funkar det

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #9 skrivet: april 13, 2009, 11:24:18 AM »
Jo men dom kör ju med H kam o den är vassare än din k kam o ändå bromsar du över 30hk mer än en voc motor som oftast bromsas o JUSTERAS ordentligt i bänk.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #10 skrivet: april 14, 2009, 21:30:49 PM »
och när fick man porta o balansera  montera extraktor på en voc

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #11 skrivet: april 15, 2009, 22:30:09 PM »
Kanske beror mycke påvilken bänk man bromsar i? Kan nämna att den gröna amazon kombin som gick A-final i semesterracet i fjol noterade 167 hk på bakhjulen i samma bänk samma dag då... :o

Utloggad skrotpeder

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #12 skrivet: april 30, 2009, 01:11:45 AM »
som jag skrev förut..så är det max vad dom kan ta ut..att porta en vockare skulle inte ge mera krut...bara ändra motorns karaktär...
törs säga en sak dock
en brutalportad topp till volvo svanhals i detta fall kommer inte bli bra alls med std ventiler..så 200 på driven..näpp!

Utloggad Jokkas

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Effekt?
« Svar #13 skrivet: september 03, 2009, 19:28:03 PM »

Har en B23E i en folkrace, en VOC guru har vart å ställt in den, allt med bränsletryck och vad allt innebär.
Han har fixat med dom mesta VOC:arna här omkring, även min har han grejet i ordning.

I.a.f när han va ner till vår verkstad så hade han all möjlig utrustning med, och nu går den som en gud.
Och det är en total renoverad B230 underdel med grym topp *gjord till en rallycross* och ställbart kamdrev,
extraktorör, allt balanserat och viktat, även svänghjulet + lättat, e.t.c..

Och ja fråga han va han trodde när han va klar, 180 har du nog i den i.a.f, kanske lite över det oxå?, sa han..
Vid 190 hk börjar K-Jet sprutet å svikta sa han till mig, sen behöv "typ" Weber 48:0r för att efekten ska komma. :-\

Men det är vad ja vet, nån kanske vet bättre?..   ;)
 
VOLVO = Jag rullar!, [vilket det är på hjulena eller taket]