Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: förgasare vs k-jet?  (läst 7031 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
förgasare vs k-jet?
« skrivet: mars 11, 2012, 11:33:58 AM »
Hej!
Jag håller på att bygga en 245, de sitter en b230e i den.  nu till frågan, ska jag behålla k-jet eller ska jag ha förgasare, typ dubbla små stormberg? Hur länge hänger dom med ??? 
Är de svårt att greja om så att man kan ställa in soppa trycket på insprutet? 
 :help: :help:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2012, 19:22:53 PM »
Går bilen som den ska nu så låt den vara. Det är väldigt lätt att skruva sönder ett K-jet om man inte vet man man gör... Mycket hänger på hur mycket du trimmar. Dubbla SU hänger med till c:a 170hk.

Det finns ett antal inlägg i forumet som handlar om K-jet. Sök lite så får du se.

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2012, 21:38:43 PM »
Går bilen som den ska nu så låt den vara. Det är väldigt lätt att skruva sönder ett K-jet om man inte vet man man gör... Mycket hänger på hur mycket du trimmar. Dubbla SU hänger med till c:a 170hk.

Det finns ett antal inlägg i forumet som handlar om K-jet. Sök lite så får du se.

just nu som den står e den orginal. jag körde me den hela vinter,  jag hade den som vinter åk!  fast jag frågade inte hur långt dubbla su räcker, utan  dubbla små! ;)??  för att jag ha ett par sånna liggandes!

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2012, 09:02:14 AM »
Vad är dubbla små för nåt? Är det SAAB förgasare? Dom är lite små för 2.3 liter, men allt går....

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2012, 16:46:20 PM »
Vad är dubbla små för nåt? Är det SAAB förgasare? Dom är lite små för 2.3 liter, men allt går....
jaa de är  dom små stormbergarna! 

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2012, 20:06:47 PM »
En motor omvandlar energi av något slag, exempelvis bensin, till rörelse och hur bra motorn gör detta anges i effekt.

För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.

12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³

För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.

Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2012, 18:00:12 PM »
En motor omvandlar energi av något slag, exempelvis bensin, till rörelse och hur bra motorn gör detta anges i effekt.

För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.

12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³

För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.

Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.

jag behåller nog  k-jet !:. :laugh:  nån sa att de ställer  sig själv?!  stämmer de. att man inte behöver ställa upp o grejer om man plana o lägger i en en annan kam??

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2012, 19:58:16 PM »
nej kjet är inte självjusterande ---tips till kjet...nu utgår jag från  planad portad topp extraktorrör vassare kam typ fs296 eller månen 7a.. byt ut styrtrycksventilen till en med fast tryck eller en justerbar ca 2.2-2.5 kg sen ställer du con =bränslemängd --ca 1.5-2 på tomgång då ska con ligga på ca 3.5-4.5 vid ca 4000-4500rpm då har du en bra grundinsällning.....hoppas du förstår hur jag menar

Utloggad MINI-TUGG

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: förgasare vs k-jet?
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2012, 23:02:29 PM »
nej kjet är inte självjusterande ---tips till kjet...nu utgår jag från  planad portad topp extraktorrör vassare kam typ fs296 eller månen 7a.. byt ut styrtrycksventilen till en med fast tryck eller en justerbar ca 2.2-2.5 kg sen ställer du con =bränslemängd --ca 1.5-2 på tomgång då ska con ligga på ca 3.5-4.5 vid ca 4000-4500rpm då har du en bra grundinsällning.....hoppas du förstår hur jag menar

okaj!   haha nja, jag  fatta inte vad du menar, jag  vet inte äns hur man byter ut styrtryck ventilen!