Skall den orka med att dra lite vettigt med isdäck på 3an och 4an, så kan du glömma allt som heter "volvo orginal" vad gäller kamaxlar....
Med sådanna krav krävs det helt andra doningar! (Det går säkert ändå, men troligtvis inte)
Tänk på att isdäcken är jävulskt tunga!!!! Plus att du har ett jävla grepp i dom, så krävs rätt bra med pulver om den ska orka dra på dom högre växlarna... Här har turbobilarna en klar fördel
Vi brukar göra iordning en ganska kort men snabb bana med mycket kurvor! 1an och 2ans vxl är vad som gäller, och det är mycket få som överhuvudtaget klarar att komma i dom hastigheter som krävs för att kunnna lägga i 3an
På en sådan bana, så har turbobilarna inte en suck i helvetet att hinna med.... Gasresponsen blir det som är viktigast (Och alla har väl hört om den berömda "turbokicken"?)
Ett enkelt (billigt) recept borde ju vara en portad och planad 405/531 topp och månen 7/fs296 kamaxel
Ett vettigt sprut/stora förgasare på detta, och du har fått en enheldel extra under huven, vilket krävs för dom
hastigheter du siktar på
Med vettigt sprut tänker jag mera på typ VEMS/Megasquirt..... Och stora förgasare, menar jag typ dubbla 45or eller större!