Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Nolla B230  (läst 17023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
Nolla B230
« skrivet: augusti 02, 2010, 20:47:55 PM »
Alla kåpor är borta på B230 i nya bilen. Finns det nåt bättre sätt att sitta övre dödläget än att peta in en skruvmejsel i tändstiftshålet? Har fått för mig att markeringen på remskivan ska stå klockan 12. Kan det stämma  ???

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Nolla B230
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2010, 22:39:35 PM »
Om minnet inte sviker ska vevmarkeringen stå rakt mot kamaxeln.

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2010, 02:50:45 AM »
det är en liten markering på kåpan som främre vev tätning sitter i och på ena plåten som sitter på veven:)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Nolla B230
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2010, 08:17:41 AM »
Om minnet inte sviker ska vevmarkeringen stå rakt mot kamaxeln.
Kruxet är ju att när toppen är planad, så kan man inte lita på kamaxels markering..

det är en liten markering på kåpan som främre vev tätning sitter i och på ena plåten som sitter på veven:)
Jag kollar detta..

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Nolla B230
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2010, 08:48:13 AM »
Jag syftar på att markeringen på veven ska peka mot själva kamaxeln, inte att du ska läsa av några markeringar på kammen.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Nolla B230
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2010, 10:16:20 AM »


Men det blir ju inte rätt när man planar toppen  ??? Kamdrevet förskjuts några grader vid planing.

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2010, 13:34:32 PM »
blir väl inte så mycket ändå? :P

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Nolla B230
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2010, 18:08:58 PM »
planar man toppen så hamnar den väl bara närmare veven, dvs inte förskjutet åt nåt håll? då borde det funka :)

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2010, 18:16:36 PM »
då man planar toppen blir ju kam tiderna lite avikande men inte något mycket...den blir lite senare

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Nolla B230
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2010, 20:09:08 PM »
Är ju ganska noga om man ska ställa kammen med TDC-lyft...

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2010, 20:22:54 PM »
jo det är klart men annars går det ju fort att riva toppen och göra det exakt.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Nolla B230
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2010, 20:39:29 PM »
Jo det får bli det. Upptäckte nu att det är ett sjujävla axialspel på veven, så det blir att riva ur skiten och renovera. Som vanligt.  :doh: Köpte på bud i Motala på onsdagen. Toppen skulle vara fint gjort. Jo tack, kammen, en FS296  ;D stod på noll och med ventilspel på c:a 0.7.  Bra gjort  :doh:

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #12 skrivet: augusti 03, 2010, 22:01:03 PM »
hahaha verkar som att du har fått tag i en riktig skit motor :S det är väl någon som borde ägna sej åt annat, t.ex. virka eller plocka svamp som har skruvat i den XD hehe tur dom är så lätt skruvade dom där motorerna bara :)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Nolla B230
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2010, 00:22:54 AM »
han som hadde bilen före dej kanske va alergisk mot effekt ?? men det finns ju så många konstiga personer på den här planeten men det kanske är bra så man slipper vara ensam

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: Nolla B230
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2010, 01:58:52 AM »
haha men det funkar ju det också...men borde inte motorn ticka som fan med ett ventilspel på 0,7??? lika bra att köra med en A kam med ett spel på 0.3 i såfall XD