Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Plana toppen B21A?  (läst 25894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Plana toppen B21A?
« Svar #30 skrivet: juni 09, 2009, 17:29:17 PM »
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.

Nya topparna.

1000530 finns i alla utföranden.

1000531 svanhalstopp finns även som turbotopp finns inte med spridarhål.


1000631 topp till motorer med förbränningsutrymmena i kolvarna, ej att jämföra med övriga toppar.


alla toppar av äldre ursprung ärgar mer eller mindre därav dom olika resultaten i planing, men även troligt att dom redan kan vara planade med påverkar ju givetvis hur mycket man kan ta  mera.
« Senast ändrad: juni 09, 2009, 17:35:30 PM av vargen »

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Plana toppen B21A?
« Svar #31 skrivet: juni 09, 2009, 17:43:23 PM »
summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Plana toppen B21A?
« Svar #32 skrivet: juni 09, 2009, 17:53:04 PM »
bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.
« Senast ändrad: juni 09, 2009, 17:58:43 PM av vargen »

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Plana toppen B21A?
« Svar #33 skrivet: juni 10, 2009, 11:00:12 AM »
Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .

först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är

1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.

sedan kommer

1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.

1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.

alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.
Stämmer inte, 530 och framåt finns bara med små kylkanaler. Hur det är på dom äldre vet jag inte säkert, men 405 finns med både stora och små.

summering av kamdrev.

först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.

av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.

på den gamla sorten kan man med  fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.

att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.

gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.


nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.


lycka till

Kan vara värt att nämna att dreven till kamaxeln och mellanaxeln har identiska kuggar, men olika ET. Vissa drev är även schimsade. Det märks tydligt om du har fel drev på fel plats. Lägger man något plant på båda dreven ser man direkt om det stämme eller inte, sen är det alltid bra att titta hur remmen går över dreven när man snurrat några varv.

bra att veta vid planing av  volvotopp alla sorter utom 1000631.

orginal "ny"  kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.

pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.

kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .

hur gör man  Ta remmen mellan tummen och pekfingret  mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln

du ska  INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.


OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm

men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med  orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.

Ska man nolla blocket med klocka kan det vara bra att ha det i åtanke när man har toppen borta, aningens lättare då ::)
Varenda verkstad i hela landet och en massa mer människor har magnetfot och indikatorklocka, så man har man ingen själv borde det inte vara omöjligt att mot en bullkrans e.d. få låna en över en kväll.

Styrpinnen är 5mm

Sen en stilla undran, kan väl ändå inte spela någon roll åt vilket håll man vrider remmen när man ska kontrollera spänningen?